ERC sarjas hakkavad lisaks võistlejatele meistritiitlit püüdma nii meeskonnad, kui rehvitootjad

Delfi Rally Estonia kuulub tänavu ERC sarja

Reedel saab Ungaris stardi tänavune Euroopa autoralli meistrivõistluste (ERC) hooaeg. Valitsevate meistritena lähevad numbri all 1 starti möödunud aastal esimeste mitte eurooplastena ERC tiitli võitnud uusmeremaalased Hayden Paddon / John Kennard. Kaheksast etapist koosnenud hooajal jagus mullu võite kuuele võistluspaarile. Ainsana suutsid kahel korral võiduni jõuda meie lõunanaabrid Mārtiņš Sesks / Renārs Francis. Kokku teenisid mullu ERC sarja absoluutarvestuse punkte 49 pilooti ja 52 kaardilugejat. Nende seas ka kaks eestlased – Georg Linnamäe ja Robert Virves.
Kuigi tootjate arvestuses ERC sarjas punktiarvestusest ei peeta, siis edukaim autotootja oli kolme võiduga Citroën ning kokku võideti ERC rallisid viie erineva automargiga. Meeskondlikus arvestuses võttis mullu ERC tiitli Team MRF Tyres.

Kaheksa tänavu sõidetava ERC ralli hulgas on tagasi Rally Estonia!

Ungari etapi järel jätkub hooaeg 2.-4.maini Kanaari saartel, kus sõidetakse esimene viiest asfaldirallist. 13.-16.juunini ootab ees hooaja teine kruusaralli, mis sõidetakse Rootsis kunagise MM-ralli teedel. Hooaja neljas etapp toob ERC sarja võistlejad kaheksa aastase pausi järel Eestisse, kus 5.-7.juulini sõidetakse hooaja viimase kruusarallina Delfi Rally Estonia. Juba praegu on teada, et Eesti etapile on startimas möödunud aastal esimese mitte eurooplasena ERC meistritiitli võitnud ja kahel korral varasemalt Rally Estonial osalenud Hayden Paddon ning Rally Estonia kahekordne võitja Mads Østberg.
Kahekordne Rally Estonia võitja, Mads Østberg:“Ma olen väga põnevil, et ERC kalendris on etapp, mis sõidetakse Eestis. Mul on Rally Estonialt erinevatelt aastatelt väga head mälestused. Olles aastaid kõrvalt jälginud võistluse arengut ja näha seda kus nad on täna, on väga muljetavaldav. Ootan sel aastal naasmist ja proovida kindlustada minu kolmandat Rally Estonia võitu.“
Pärast kahte Põhja-Euroopas sõidetud kruusarallit jätkub hooaeg nelja asfaldietapiga, millest esimene sõidetakse 26.-28. juulini Itaalias. Roomas käigu järel ootab ees hooaja kõige pikema ERC ajalooga etapp, Barum Rally, mis sõidetakse 16.-18.augustini legendaarsetel Tšehhi teedel. Kui Rally Estonia on ERC sarja tegemas comebacki, siis  30. augustist kuni 1. septembrini võisteldakse Ühendkuningriikides. Möödunud hooajal Euroopa karikasarja etapina sõidetud JDS Machinery Rali Ceredigion ralli kuulub ERC kalendrisse esmakordselt. Hooaja lõpetab 11.-13. oktoobrini sõidetav Rajd Śląska – Rally Silesia 2024. Kui hooaega alustav Ungari ralli sõideti eelmisel aastal asfaldil ja sellel hooajal kruusal, siis Poola ralliga on täpselt vastupidi. Kruus on selleks aastaks vahetunud kõva pinnasega.

Kvalifikatsioon otsustab avapäeva stardijärjestuse

Kui WRC sarjas starditakse avapäeva katsetele MM-sarja punktijärjestuses, siis ERC sarja sõidavad Rally2 võistluspaarid ralli eel kahel korral vabatreeningu vormis testikatse, mille järel saavad ühe võimaluse kvalifikatsioonikatsel. Kui varasemalt sai ERC sarjas kvalifikatsiooni võitja endale ise stardikoha valida, siis alates hooajast 2018. kehtib reegel, et kruusarallidel alustavad TOP15 võistluspaarid pööratud järjestuses ja asfaldil samas järjestuses, kuidas kvalifikatsioonikatse lõppes. Kvalifikatsioonikatset sõidavad vaid ERC klassi võistlejad ehk need, kes võistlevad Rally2 või R5 autodega.

Kes ja kuidas punkte saavad?

Kui WRC sarjas jaotatakse sel aastal punke süsteemis laupäeva TOP10, pühapäeva TOP7 ja lõpuks veel Power Stage katse TOP5, siis ERC sarjas saavad punkte iga etapi 15 parimat süsteemis, et võitjad on väärt 30 punkti ja 15.kohal lõpetanud 1 punkti. Power Stage katsel jaotatakse punkte sarnaselt WRC sarjale ehk 5,4,3,2,1. ERC, ERC3 (Rally3) ja ERC4 (Rally4 ja Rally5) läheb hooaja kaheksast rallist arvesse seitse ja Junior ERC arvestuses kuuest rallist viie tulemused.
Meeskondlikus arvestuses on tänavu kasutusel uus süsteem. Kui mullu said meeskonnad punkte vaid siis, kui nende auto jõudis TOP15, siis sel hooajal peab võistluspaar meeskonna punktide teenimiseks sõitma FIA rallipüramiidi kuuluva tehnikaga ja olema registreeritud klassides ERC, ERC3 ja ERC4 vastava meeskonna alla. Maksimaalselt saab meeskond endiselt punktidele nomineerida kolm võistluspaari, kellest kahe parima tulemus läheb arvesse. Hooaja kaheksast rallist läheb arvesse seitse.

ERC neli erinevat rehvitootjat saavad sel aastal heidelda meistritiitli nimel

ERC tiitel ka rehvitootjatele!

Kui WRC sarjas on kohustuslik rehvitootja Pirelli, siis ERC sarjas on rehvide osas reeglid palju vabamad ja kasutusel on koguni nelja erineva rehvitootja toodang – Hankook, Michelin, MRF ja Pirelli, kes panevad kõik välja kõvema ja pehmema seguga kruusarehvid ja kuiva ning vihmase ilma rehvid asfaldile. Ainus klass, kus on rehv piiratud, on Junior ERC, kus peab sõitma vaid Hankook rehvidega. Esmakordselt antakse ERC sarjas tänavu välja ka rehvitootjate meistritiitel. Igal etapil saab punkte tuua maksimaalselt kaks Rally2/R5 autodel sõitvat võistluspaari.

Möödunud hooajal oli ERC hooaja parim piloot Hayden Paddon, kellele loodab tänavu kõva konkurentsi pakkuda Mads Ostberg.

ERC tiitlile neli suursoosikut!

Mullune hooaeg näitas Paddon / Kennard (Hyundai i20 N Rally2) näitel, et hästi ja stabiilselt võisteldes piisab tiitli kindlustamiseks kuuest etapist. Kõigil kaheksal etapil osalenud Sesks / Francis (Toyota GR Yaris Rally2) kaotasid lõpuks tiitli 29 punktiga. Tiitlikausi kallutas uusmeremaalaste poole kõigil kuuel etapil poodiumil lõpetamine, samal ajal kui lätlaste vastav saldo oli neli. Nimetatud kaks võitluspaari on kindlasti suurimad soosikud ka, kuid kindlasti peavad eelpool nimetatud mehed arvestama alati kiire norra duo Mads Østberg /Patrik Barth (Citroën C3 Rally2) ja 2022. aasta ERC meistritega Efrén Llarena / Sara Fernández (Škoda Fabia RS Rally2). Kusjuures põnevaks teeb selle kõik asjaolu, et kõik nad sõidavad erinevate autotootjate tehnikal ja stardis juba avaetapil.
ERC sari on olnud alati heaks rahvusvaheliseks väljundiks ka kohalikele tippudele, kes saavad end proovile panna ERC paremikuga ja pole harvad ka juhud, et just nemad võistlused võidavad. Nii võitis eelmisel ERC hooajal Läti etapi kohalik staar Martins Sesks, Rootsi Oliver Solberg, Itaalia Andrea Crugnola ja Tšehhi etapil võidutses kohalik staar Jan Kopecký. Ehk ligi pooled etappidest võitsid võistluspaarid, kes osalesid ERC hooaja jooksul vaid kodusel tippsündmusel.

Jaspar Vaheri ja Sander Pruuli võistlusauto heaolu eest hoolitseb ERC Ungari etapil M-Sport Poland meeskond

Eestlased ERC Junior klassis

Hooaja avaetapile registreerunud 57 võistluspaari hulgast leiab ka kaks Eesti ekipaaži. Kuni 27.aastastele pilootidele mõeldud ERC Junior klassis teevad hooaja avastardi Karl-Markus Sei / Tanel Kasesalu (Peugeot 208 Rally4) ja Jaspar Vaher / Sander Pruul (Ford Fiesta Rally4). ERC Junior klassis võisteldakse kaheveoliste Rally4 ja Rally5 autodega. Nagu eelpool mainitud, siis klassi kohustuslik rehvitootja on Hankook.
19.aastane Sei on Ungaris tegemas karjääri esimest võistlust väljaspool Baltikumi ja senine parim ERC tulemus pärineb tal 2022. aasta Liepaja rallilt, kus lõpetas ERC4 klassi 7.kohal. Kaardilugeja koha võtab Ungaris sisse kogenud Tanel Kasesalu, kellega Sei varasemalt võistelnud hooajal 2021. Eestlaste võistlusauto Peugeot 208 Rally4 valmistab ette Andrus Lauri poolt juhitud ALM Motorsport.
“Ralli proovin võimalikult kiiresti ja puhtalt läbi sõita. Kõigepealt on vaja ralli lõpuni tulla, kuna pole Ungaris varem võistelnud ja pinnas on päris erinev Eestiga võrreldes. Kuid kui tunnen end autos mugavalt, siis surun ka ennast kiiremini sõitma,” sõnas Sei autosport.ee lehele antud intervjuus.
“Paar videot on korraldaja pannud ja osadest katsetest leiab Youtube’ist ka lõigud, kuid mitte täis marsruudis. Pinnase poole pealt on Ungari pigem pehmem ja vihmaga libe,” lisas Sei.
Sarnaselt Seiga ei ole varasemat Baltikumist väljas sõidetud ralli kogemust ka kahekordsel Estonian Junior Challenge sarja võitjal Jaspar Vaheril. Märtsis 17. aastaseks saanud noormehele on sel korral kaarti lugemas Sander Pruul, kellega varasem kogemus 2022. aasta Liepaja rallilt, kus Läti meistrivõistluste arvestuses LRC4 klassivõit võeti. Vaheri Ford Fiesta Rally4 auto valmistab sel korral ette M-Sport Poland meeskond.
„Eesmärk on koguda kogemusi ja võimalikult palju õppida. Ralli iseloomu on raske öelda, kuna katsete kohta palju infot ei ole. Tegu on küll kruusaralliga, kuid teed ja maastik võrreldes Eestiga on vägagi erinevad,“ sõnas Vaher autosport.ee antud intervjuus.
“Seekord sõidame M-Spordi autoga, see tähendab, et kõik on teistmoodi ja vajab harjumiseks aega. Enne rallit saame teha väikese testi ning loodame saada seaded paika ja autoga sinapeale,” jätkas eestlane.
Nii Sei, kui Vaher on Team Estonia Autosport 2024 liikmed. ERC Junior klassi hooaja üldvõitja saab auhinnaks osalemise hooajal 2025. autoralli MM-sarjas Junior WRC klassis Ford Fiesta Rally3 autoga.

M-Sport Poland lansseerib Fiesta Rally3 Trophy

M-Sport Poland lansseerib ERC hooaja avaetapil Ungaris uue võistlusklassi Fiesta Rally3 Trophy, kus oodatakse osalema 2021. aastal maailma ralliteedele tulnud Ford Fiesta Rally3 autoga osalejaid. Lisaks peavad võistluspaarid kasutama Pirelli rehve ja kasutama Gulf Race kütust. Gulf paneb iga etapi TOP3 välja ka auhinna, milleks on – võitjale 300 liitrit Gulf MSR EVO2 kütust, teisele 150 ja kolmandale 50 liitrit.
Parim selgub viie ERC etapi kokkuvõttes ja võitja saab lisaks Fiesta Rally3 Trophy esikoha karikale võimaluse hooajal 2025. osaleda WRC sarja kuuluval Kesk-Euroopa rallil.

ERC hooaja 2024 avakatsele Ungaris antakse start Eesti aja järgi reedel 19:05. Kokku ootab võistlejaid kolme päeva jooksul ees 13 kiiruskatset ja 192,42 katsekilomeetrit.

Fotod: @World / Red Bull Content Pool, Jaanus Ree / Red Bull Content Pool , Avo Vaher

Back to top button