Tänak/Järveoja lähevad Soome MM-ralli viimasele võistluspäevale vastu liidrina! Kaur/Simm WRC2 klassi 3.kohal.
Soome MM-ralli jätkus laupäeval kaheksa kiiruskatsega. Ralli kõige pikemat võistluspäeva, millel katsekilomeetreid üle 150 alustasid liidrina Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1), kelle edu Esapekka Lappi / Janne Ferm (Toyota GR Yaris Rally1) ees oli 3,8 sekundit.
SS11 Päijälä 1 20,19 km
Laupäeva alustati legendaarse Päijälä katse esimese läbimisega, mis võrreldes eelmise aastaga sõideti vastupidises suunas. Kui reedel said võistlejad sõita kuivades oludes, siis laupäeva hommikuks olid kardetud vihmapilved kohale jõudnud ja teed üsna libedaks muutnud.
Oodatult asus Toyotade kolmik Esapekka Lappi/ Janne Ferm, Elfyn Evans / Scott Martin ja Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen rünnakule, et vähendada vahet Ott Tänak / Martin Järveojaga.
Kõige paremini said ülesandega hakkama Evans / Martin, kes võtsid päeva esimese katsevõidu ja vähendasid liidritega vahet 4,3 sekundi võrra. Eestlaste hommik algas seega ajakaotusega, mis seotud autoga, millega endiselt väga raske sõita.
„Tingimused ei ole keerulised, kuid see asi millega me peame sõitma on õudusunenägu. Võitleme edasi,“ sõnas Tänak SS11 finišis.
Hea hoo olid üles saanud ka Rovanperä / Halttunen, kes jäid nüüd veel neljandana liidritest 17,4 sekundi kaugusele. Kõige unisemalt ja ebakindlamalt alustasid libedates tingimustes Lappi / Ferm, kes said kirja neljanda aja ja andsid Evansile tagasi koguni 7,1 sekundit.
SS11 TOP3 | TOP3 peale SS11 |
1.Elfyn Evans / Scott Martin 9.38,1 | 1.Ott Tänak / Martin Järveoja 1.00.23,6 |
2.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +0,7 | 2.Esapekka Lappi / Janne Ferm +6,6 |
3.Ott Tänak / Martin Järveoja +4,3 | 3.Elfyn Evans / Scott Martin +15,0 |
WRC2 arvestuses päeva viiendana alustanud Egon Kaur / Silver Simmile päeva avakatselt kuues aeg. Parima aja välja sõitnud Emil Lindholmist / Reeta Hämäläinenist jäädi maha 14,4 sekundiga.
„Päris keeruline. Kogu katse sadas ja pidamine vaheldus. Proovin sellega harjuda ja vaatame, mis saab,“ oli eestlase sõnum katse finišis.
SS12 Rapsula 1 20,56 km
Järgnevana ootas ees Rapsula esimene läbimine, mis sellele aastal küll uue katsenimega, kuid mida sõideti peaaegu identsena juba 2019. aastal Kakaristo katsena.
Jätkuvalt libedates oludes ja kohati väga tugevas vihmasajus sõitsid kõige paremini Rovanperä / Halttunen. Üldarvestuses kolmandaks tõusnud soomlastele oli see alles tänavuse Soome MM-ralli esimeseks katsevõiduks.
„Ma püüan endast parima anda. See oli oluliselt puhtam katse, kui eelmine, seega ma loodan, et aeg on hea. Mul pole vihma vastu midagi,“ sõnas Rovanperä katse finišis.
Poodiumilt välja kukkunud Evans / Martinit edestasid koduteede lemmikud nüüd üldarvestuses 0,7 sekundiga. Tänak / Järveoja loovutasid soomlastele 2,5 sekundit, kuid suurendasid teisena jätkanud ja sõiduvea teinud Lappi /Ferm ees enda üldedu 8,4 sekundile.
„Anname endast parima. Ma ei tea kas me oleme hädas, kuid see on lihtsalt keeruline. Tingimused on üsna stabiilsed, kuid midagi muud teeb selle hetkel hoopis ebastabiilseks,“ kommenteeris Tänak.
Üldarvestuses tõusid kahe koha võrra viiendaks kohati riski piiril sõitnud Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1), kes edestasid katsel enesekindluse kaotanud ja kaks suuremat sõiduviga teinud Takamoto Katsutat / Aaron Johnstonit (Toyota GR Yaris Rally1) koguni 13,3 sekundiga. Üldarvestuses oli nüüd Belgia ja Jaapani piloodi vahe 0,3 sekundit.
Veel ühe positsiooni kerkis Neuville tänu Craig Breeni poolt tehtud sõiduveale, mis tema Ford Puma Rally1 auto tagumise parema ratta küljest rebis ning iirlase koos kaardilugeja Paul Naglega rajaäärde jättis.
M-Sport meeskonna juht Rich Millener kommenteeris mõni aeg hiljem Breeni olukorda WRC All Lives järgnevalt: „See oli ausalt lihtsalt liiga kiire sõit. See vall oli seal ammu, seega seda ei saa lugeda ebaõnneks. See on viga, mis poleks tohtinud juhtuda, sest see on iseenesest mõistetav, et kui sa lähed sõidujoonest välja sellises kohas, siis lõpetad nii nagu nad lõpetasid. Ma saan aru, et ta üritab saavutada positsiooni, mis me tahame, kuid katkestamine on kümme korda hullem, kui miski muu. See on ärritav.“
SS12 TOP3 | TOP3 peale SS12 |
1.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen 9.57,6 | 1.Ott Tänak / Martin Järveoja 1.10.23,7 |
2.Ott Tänak / Martin Järveoja +2,5 | 2.Esapekka Lappi / Janne Ferm +8,4 |
3.Elfyn Evans / Scott Martin +3,1 | 3.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +14,9 |
WRC2 arvestuses tõusid konkurentide väljasõidu tõttu koha võrra Kaur / Simm, kes jätkasid nüüd neljandana. Katsel kaotasid eestlased teise katse järjest võitnud Lindholm /Hämäläinenile 8,6 sekundiga. Üldarvestuses olid eestlastest vaid 0,6 sekundi kaugusel Hayden Paddon / John Kennard.
SS13 Patajoki 1 13,75 km
Patajoki esimeseks läbimiseks oli vihmasadu lakanud ja tibutas vaid kohati. Tegemist katsega, mis oli eelmisel aastal kavas uuena ja oli variatsioon Vaheri/Himos katsete teedest.
Kui kahel eelneval katsel olid Tänak / Järveoja suutnud ennast kolme neid jälitava Toyota võistluspaari vahele sättida, siis nüüd võtsid Toyotad kolmikvõidu. Teine järjestikune katsevõit Rovanperä / Halttunenile, kes tulid 1,7 sekundi jagu lähemale teist kohta hoidnud Lappi /Fermile ja 3,3 sekundit Tänak / Järveojale.
„Vaatame kuidas teised tulevad. Mul ei olnud hea katse, sest see katse ei meeldi mulle. Sinna katsele jäi sekundeid mida ma ei suutnud võtta,“ kommenteeris parima aja välja sõitnud Rovanperä.
Katsel kaotasid aega Jari Huttunen / Mikko Lukka, kelle Ford Puma Rally1 autol kadus roolivõim.
SS13 TOP3 | TOP3 peale SS13 |
1.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen 6.34,2 | 1.Ott Tänak / Martin Järveoja 1.17.01,2 |
2.Esapekka Lappi / Janne Ferm +1,7 | 2.Esapekka Lappi / Janne Ferm +6,8 |
3.Elfyn Evans / Scott Martin +3,2 | 3.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +11,6 |
WRC2 arvestuses jätkus heitlus esikohale. Kolmanda katsevõidu järjest võtnud Linhholm / Hämäläinen olid nüüd liidritest Teemu Suninen / Mikko Marrkula maas 9,6 sekundiga. Tõsi Suninenil oli hommikul probleeme Hyundaiga, mis päeva esimesel katsel lihtsat välja suri pidurdusmaal ja u. 7-8 sekundit käivitus. Heitlust koha pärast pidas ka Kaur, kes kaotas katsel Lindholmile küll juurde 5,5 sekundit, kuid edestas Paddonit 1,3 sekundiga. Üldarvestuses oli eestlase edu nüüd uusmeremaalase ees 1,9 sekundit.
SS14 Vekkula 1 20,65 km
Laupäeva hommikuse katseringi viimasena sõideti päeva pikima katse Vekkula esimene läbimine. See katse oli kõigile uus, mis tähendas, et parimini said hakkama need, kes recce ajal said kohe kirja perfektse legendi. Kõige paremini õnnestus katse Tänak / Järveojal, kes selle võitsid. Eestlased suurendasid lähimate jälitajate ees edu 2,7 sekundi võrra ja said lõunapausile 9,5 sekundilises edus.
“Suurendasime küll edu, kuid Kalle on tugev olnud. Nad on nüüd ärganud ja võitlevad, kuid me teeme sama. Viimane katse oli uus katse ja tuli meil hästi välja. Ma vaatan, mis nad ees teinud on ja hommikul oli keeruline tempos püsida, kuid nad peavad samamoodi pingutama, et meid kätte saada. Me teeme omaltpoolt neile selle võimalikult raskeks. Ma pole kindel meie osas, et kas see on meie piir, on keeruline saada sõidujoont nagu ma tahaks ja kurvist läbi kanda kiirust, mis tahaks, kuid muus osas on meil vaja rohkem balanssi,” sõnas Ott Tänak Media Zones WRC All Live intervjuus.
Katse lõpuosas tegi õnneliku sõiduvea Rovanperä, kes sellest vaid ehmatusega pääses. Soomlane sõnas katse lõpus, et neil oli legendis viga ning neile tuli üks kurv üllatusena.
“Tunne on hea. Pole veel 100% autoga nagu Shakedownil. Pean suruma liiga palju, kuid ma arvan teised teevad ka nii. Peaksime nüüd leidma midagi, et saada auto paremaks. Pean autoga liiga palju tööd tegema ja ei saa olla nii puhas, kui tahaks. Alati on risk uuel katsel uut legendi tehes. Mäletasin seda küll videost, kuid meil oli üks kurv liiga kitsas, kui me ootasime. Ma arvan pärastlõuna saab olema raskem. Arvan, et auto ei saa olema nii hea ja arvan, et saab olema raskem, kuid ma jätkan surumist.,” võttis kolmandana jätkanud Rovanperä hoolduspausi eel hommiku kokku.
Hommikuse ringi viimasel katsel 2,7 sekundit Tänakule juurde andnud Lappi polnud hommikuga rahul.
„Mul on tunne, et ma kaotan olukorra üle kontrolli. Esimesel oli mul kehv aeg ja polnud palju alguses enesekindlust, kuid siis sain aru, et pidamine on parem. Lõpus andsin veel sekundeid ära. Tingimused on nüüd sellised, kus riski on igas kurvis. See kurv, kus ma vea tegin oli täis muda ja polnud pidamist ning panin kurvi mööda. Päris palju on külgees sõitmist neis tingimustes. Kui ela need momendid üle, siis saad naeratada. Hoopis teine ralli on, kui eile. Kallet ma ei suuda peatada, ma ütlesin seda juba eile. Me teeme hea katse, kuid see peab olema väga hea, siis me suudaks olla võrdsed. Mingites kurvides oleme liiga aeglased.”
SS14 TOP3 | TOP3 peale SS14 |
1.Ott Tänak / Martin Järveoja 10.12,6 | 1.Ott Tänak / Martin Järveoja 1.27.13,8 |
2.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +1,3 | 2.Esapekka Lappi / Janne Ferm +9,5 |
3.Elfyn Evans / Scott Martin +2,4 | 3.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +12,9 |
WRC2 arvestuses kõik hommikused katsed võitnud Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen elasid peale SS14 finišit üle ehmatuse, kuid nende Škoda Fabia Rally2 Evo starter töötamast lakkas, kuid kahekesi autot lükates said nad auto siiski käima. Veel Suninen / Markkulalt aega tagasi võtnud soomlased jäid nüüd liidritest maha 5,7 sekundiga.
Egon Kaur / Silver Simm elasid viimasel katsel üle ehmatava hetke, kui täiskiirusel katsel sõites jalutas neil teel ees üks pealtvaataja, kuid õnneks pääsesid kõik sellest olukorrast terve nahaga.
Kuigi katsel kaotati Paddon / Kennardile 1,1 sekundiga, siis üldarvestuses jätkati 0,8 sekundilise eduga siiski neljandal kohal.
Hommikuse ringi katsete kokkuvõte:
SS15 Päijälä 2 20,19 km
Soome MM-ralli jätkus peale rohkem, kui kolme tunnist pausi hommikuse ringi korduvkatsetega. Kui hommikused katsed olid vihmamärad, siis vahepeal välja tulnud päike oli teiseks ringiks teed ära kuivatanud. Kohati väga roopasse läinud kiiruskatsetest esimese võitsid Rovanperä / Halttunen, kes vähendasid Tänak / Järveojaga vahet, kuid vaid 0,2 sekundi võrra. Soomlase auto tagumine vasak rehv oli katse lõpuosas ka veidi pihta saanud.
„Roopad olid päris karmid, seega ehk seal juhtus selle rehviga midagi. Muidu polnud midagi erilist. Kui aus olla, siis on keeruline. Me muutsime hoolduses veidi autot ja midagi läks paremaks, kuid ka halvemaks,“ võttis Rovanperä katse kokku.
Katsel ei läinud kõige paremini Lappi / Fermil, kelle autole ühe pidurdusmaa järgselt üles lennanud kivi rajaääres olnud puult põrke sai ja esiklaasi kukkus ning selle lõhkus.
SS15 TOP3 | TOP3 peale SS15 |
1.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen 9.27,9 | 1.Ott Tänak / Martin Järveoja 1.36.41,9 |
2.Ott Tänak / Martin Järveoja +0,2 | 2.Esapekka Lappi / Janne Ferm +11,2 |
3.Esapekka Lappi / Janne Ferm +1,9 | 3.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +12,7 |
WRC2 arvestuses katsevõit Teemu Suninenile, kes edestas Emil Lindholmi 0,6 sekundiga. Esikoha heitluses oli nüüd kahe soomlase vahe 6,3 sekundit. Egon Kaur suurendas heitluses neljandale kohale edu Paddoni ees ja juhtis nüüd 5,1 sekundiga.
SS16 Rapsula 2 20,56 km
Laupäev jätkus Rapsula katse teise läbimisega, mille võidu võtsid taas Rovanperä / Halttunen, kes edestasid sel korral Tänak / Järveoja 1,2 sekundiga.
„Üritan ees püsida, autos mugav kindlasti ei ole. Surume edasi. Võitleme,“ sõnas Tänak katse finišis.
Katse finišis oli kõige pettunum mees Lappi, kelle nähtavust katsel segas eelmisel katsel purunenud esiklaas. Soomlane vabandas katse lõpus intervjuud andes ja ütles, et tal pole enam arusaadavalt jututuju.
SS16 TOP3 | TOP3 peale SS16 |
1.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen 9.35,8 | 1.Ott Tänak / Martin Järveoja 1.46.18,9 |
2.Ott Tänak / Martin Järveoja +1,2 | 2.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +11,5 |
3.Elfyn Evans / Scott Martin +5,2 | 3.Esapekka Lappi / Janne Ferm +17,2 |
WRC2 arvestuses sai päeva teise katsevõidu Suninen, kes suurendas Lindholmi ees üldedu 7,7 sekundile. Edu suurendasid lähimate jälitajate ees ka Kaur / Simm, kelle edu nüüd Paddon /Kennard ees oli 6,7 sekundit.
„Päris keeruline. Üritan aru saada, et kus rööpad on ja väldime halbu üllatusi,“ võttis Kaur katse kokku.
SS17 Patajoki 2 13,75 km
Soome MM-ralli pikima võistluspäeva eelviimase kiiruskatse võit läks jagamisele Tänak/Järveoja ja Rovanperä/Halttuneni vahel.
„Ott on kiire! Nendel autodel on kindel piir ja sellel sõites ei suuda ma rohkemat teha. Me ei olnud küll ettevaatlikud, kuid rohkem mõistlikud, kuna kive oli palju ja me tahame lõpuni jõuda,“ võttis MM-liider päeva eelviimase katse kokku.
„See, et me katse 0 sõitsime sobib mulle, ei mingeid probleeme. Mul oli hea tunne sellel katsel ja auto töötab okeilt,“ sõnas ralli liider Tänak katse finišis.
Katse viimases osas lõhkusid oma Toyota GR Yaris Rally1 auto vasaku tagumise vedrustuse Elfyn Evans / Scott Martin, kes katse lõpust kiiresti ära kiirustasid, et ülesõidul see üle vaadata.
Positsiooni vahetuse tegid katsel päeva teisel ringil päris korraliku sõidutempo üles leidnud Gus Greensmith / Jonas Andersson ja Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais. Kahe Ford Puma Rally1 autol sõitva võistluspaari vahe olid nüüd esimesena nimetatute kasuks 2,2 sekundit.
„Gus sõidab hästi. Ma arvasin, et mu sõit polnud paha, palju õnne talle see on hea aeg,“ võttis koha kaotanud Loubet katse kokku.
SS17 TOP3 | TOP3 peale SS17 |
1.Ott Tänak / Martin Järveoja 6.25,2 | 1.Ott Tänak / Martin Järveoja 1.52.44,1 |
= Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +0,0 | 2.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +11,5 |
3.Esapekka Lappi / Janne Ferm +2,8 | 3.Esapekka Lappi / Janne Ferm +20,0 |
WRC2 arvestuses võttis kolmanda kiiruskatse võidu järjest Teemu Suninen, kes edestas Lindholmi katsel 2,1 sekundiga. Üldvahe oli nüüd Hyundai piloodi kasuks kärisenud 9,8 sekundile.
Eestlasele pakkus SS17 põhjust rahuloluks, sest Egon Kauri / Silver Simmi ees kolmandat kohta hoidnud Sami Pajari /Enni Mälkonen pidid võistluse katkestama. See tähendas, et eestlased tõusid WRC2 üldarvestuses viimasele poodiumikohale. Nende edu nüüd neljandaks tõusnud Paddon / Kennard ees oli enne päeva viimast katset 9,9 sekundit.
„Nägime Sami (Pajari) ja nad aeglustasid meid. Meil olid endal ka autos mõned veidrad hääled alguses ja see segas. Väga raske katse, hoidsime hinge kinni, et rehvi mitte lõhkuda,” võttis Kaur katse kokku.
SS18 Vekkula 2 20,65 km
Pika ja põneva Soome MM-ralli võistluspäeva lõpetas Vekkula katse teine läbimine. Päeva viimasel katse võtsid võidu Rovanperä / Halttunen, kes edestasid Tänak / Järveoja 3,1 sekundiga.
See tähendas seda, et kahe võistluspaari vahe enne pühapäevaseid kiiruskatseid on 8,4 sekundit ja ees on ootamas põnev viimane võistluspäev.
Tänaku stiilinäide SS18
„Oleme teinud head tööd ja surunud. Pärastlõunal olid rasked tingimused ka autole, kuid vahe on sees ja juhime, mis on üllatus. Me ei arvanud eile õhtul, et oleme selles seisus. Homme pole pikk päev, saab olema üsna tihe. Momente oli kindlasti, kuid ma ei saa öelda, et ma sõidan nii nagu tahaks. Tahaks olla puhtam ja sõita paremat joont, kuid see on hetkel see mida suudame ja annab meile häid aegu. Ma ei tea kiire peal oleme head, kuid üle hüpete on vastupidine. Vaatame homme nagu sa ütlesid katsed pole pikad ja kõik võimalik,“ võttis Tänak pika päeva WRC All Live vahendusel kokku.
„Ma pean olema õnnelik tänase päeva üle. Pole palju muud mida saame selles olukorras teha. Oli palju lahtisi kive ja lööke autole, selles osas võtta mõistlikult pole olnud lihtne. Meil olid omad momendid, üks legendi viga, kus olime õnnelikud, et seal kurvis midagi väljas polnud. Muus osas oli hea sõit. Ma arvan, et vahe on natuke suur, kui aus olla. Homseid katseid teavad kõik ja Ott on neid täiega sõitnud. Otil on lihtsam ta peab võtma võidu, meile on oluline teine koht. Proovin alati suruda, kuid nüüd tunnen esimest korda, et pole lihtne otsus. Kõik tahavad, et me kodus võidaks ja võitleks selle nimel, kuid pean olema mõistlik.“
Päeva viimasel katsel tegid õnneliku spinni Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1), kellel läks aga õigesse sõidusuunda saamisega päris palju aega kaduma. Katse võitjatele kaotasid nad selle intsidendiga 41,6 sekundit.
Eelviimasel katsel auto vedrustuse lõhkunud, kuid ülesõidul käepäraste vahenditega auto parandanud Evans / Martin liikusid katsel tagasihoidlikud tempos ja andsid katsel parimatele ära üle 50. sekundi. Sellegipoolest säilitasid britid üldarvestuse neljanda koha.
WRC2 arvestuses võitsid ka päeva viimase katse liidrid Teemu Suninen / Mikko Markkula. Nende edu enne pühapäevaseid katseid Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen ees on 10,7 sekundit. Suure tõenäosusega on ka WRC2 arvestuses tulemas väga põnev esikoha duell.
Heitluses WRC2 kassi kolmandale kohale tulid võitjana laupäevasest võistluspäevast välja Egon Kaur / Silver Simm. Eestlastele päeva viimaselt katselt kaotatud tagumine pamper ja kolmas aeg (+9,7), kuid mis peamine Hayden Paddon / John Kennardi edestati 3,6 sekundiga. Pühapäevale lähevad eestlased vastu WRC2 klassi poodiumikohalt ja nende edu lähimate konkurentide ees on 13,5 sekundit.
„Ma arvan, et üldiselt hea laupäev. Statistiliselt pole laupäev meil kunagi hea olnud ja probleemideta läbi tulla oli meie eesmärk,“ võttis Kaur eduka päeva kokku.
Pärastlõunaste katsete kokkuvõte:
Soome MM-ralli järjestus peale SS19
1.Ott Tänak / Martin Järveoja 2.02.44,0 |
2.Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen +8,4 |
3.Esapekka Lappi / Janne Ferm +35,2 |
4.Elfyn Evans / Scott Martin +1.19,7 |
5.Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe +2.05,5 |
6.Takamoto Katsuta / Aaron Johnston +2.47,5 |
7.Gus Greensmith / Jonas Andersson +3.23,0 |
8.Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais +3.27,2 |
9.Teemu Suninen / Mikko Markkula +7.56,8 (WRC2 1.koht) |
10.Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen +8.07,5 (WRC 2.koht) |
11.Egon Kaur / Silver Simm +9.36,5 (WRC2 3.koht) |
Soome MM-ralli viimasel võistluspäeval jääb veel sõita neli kiiruskatset, mille jooksul läbitakse 43,92 katsekilomeetrit.
Fotod: Hyundai Motorsport, Jaanus Ree / Red Bull Content Pool, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, WRC All Live