Esapekka Lappi/Janne Ferm võitsid Rootsi MM-ralli!
Rootsi MM-ralli jätkus pühapäeval kolme kiiruskatsega ja päevale läksid liidrina vastu Espekka Lappi / Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1), kelle edu oli lähimate jälitajate Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (Ford Puma Rally1) ees oli 1.06,3. Viimast võistluspäeva alustati 25,50 km pikkuse katsega, mis oli eelmise aasta Sävari ja Västerviki katse hübriid ja kandis nüüd lihtsalt nime Västervik. Katse esimese läbimise ülivõimsalt parimad olid Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1), kes edestasid katsel teise aja välja sõitnud ja üldarvestuses teiseks tõusnud Elfyn Evans / Scott Martinit (Toyota GR Yaris Rally1) 6,3 sekundiga.
Rovanperä:”Oli päris tore ja parem pidamine, kui ma ootasin. Kitsad osad lähevad teistele paremaks, kuid ma proovisin.”
Liidrid Lappi / Ferm arusaadavalt suuri riske ei võtnud ja andsid parimatele ära 36,1 sekundit. Soomlaste üldedu oli siiski lähimate jälitajate ees 53,2 sekundit. Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) said katsele teise võistluspaarina ja said kirja parimate mitte Toyota sõitjatena neljanda aja. Rovanperäle jäid eestlased alla 14,2 sekundiga.
Tänak:”Ma proovisin, kuid pole lihtne ja ei olnud hea sõit. Proovin balanseerida üle- ja alajuhitava vahel.”
Peale hoolduspausi läbiti sama katse uuesti ja sel korral olid parimad Evans / Scott, kes käisid küll autoga lumevallis ja kaotasid selle tõttu pool tagapamperit, kuid sellest piisas, et pühapäeva arvestuses liidriks tõusta. Esimese autona teel olnud Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1) tegid suure kiiruse pealt sõiduvea, kuid pääsesid ehmatusega. Avakatse võitnud Rovanperä oli sel korral neljas ja kaotas Evansile 10,3 sekundiga, kuid soomlane tahtnuks veel aeglasem olla.
Rovanperä:”See oli ok ja rohkem kruusa, kui ootasin. Oleksin pidanud olema 10 sekundit aeglasem, sest kasutasin rehvi vist liiga palju. Pean nüüd vaatama, et kas meil on viimaseks katseks rehvi. Tahtsin viimasel katsel maksimumpunktid meeskonnale võtta ja olin siin katsel liiga kiire.”
Tänak / Järveojale päeva teiselt katselt viies aeg ja 11,6 kaotusekundit.
Tänak:”Teisel ringil soovin kõigile õnne, sest püüdsin kõvasti. Taka on väga agressiivne olnud ja puudutanud kõiki valle, tee on lund täis. Kui siin pole füüsiliselt nendes hulludes tingimustes isegi maas autoga, siis tõenäoliselt kaotame siin 20 sekundit. “
Liidrid Lappi / Ferm andsid Evans / Martinile ära 19,2 sekundit ja juhtisid viimase katse eel 34 sekundiga. Rootsi MM-ralli 2024 lõpetas 10,08 km pikkune Umeå punktikatse, mida laupäeval läbiti õhtupimeduses. Katse kujunes Rovanperä ja Evansi duelliks, millest väljus vaid 0,1 sekundilise paremusega soomlane. Tõenäoliselt oleks katse võitnud Evans, kuid katse lõpus tehtud lumevalli külastus röövis täpselt parajalt aega, et sellest ilma jääda. Hoolimata napist PowerStage kaotusest kuulus Evans / Martinile 24. punktiga pühapäeva ja ka Rootsi MM-ralli parim punktisaak ehk juba teisel etapil sai tõestatud see, et etapi võitjast on võimalik järgmistel kohtadel olevatel võistlejatel rohkem punkte saada.
Rootsi MM-ralli 2024 võitjatena finišeerisid Esapekka Lappi / Janne Ferm, kes pidid karjääri teist võitu ootama ligi kuus ja pool aastat. Sellega võtsid soomlased enda nimele MM-ajaloo pikima vahe, mis kahe võidu vahel olnud. 19 sõidetud kiiruskatsest võitsid soomlased 4.
“Mega hea tunne on. Olen seda teist võitu kaua püüdnud ja ma tahaks öelda miljon asja, a unustaks neist enamuse. Tahaks Cyrili tänada, et ta mind peale minu eelmise aasta hooaja teist poolt, kus ma kehv olin ikka meeskonda jättis. Tervitused kõigile ja koju! Tunne on väga hea ja suur kergendus. See võit ei muuda mu elus palju, a me tahame seda kõik ja kui selle lõpuks saad on hea tunne. Ma arvan teeolud võtsid meie kiirust maha ainult reedel ja siis edasi ma vist surusin ainult kahel katsel, sest üldine seis oli mu jaoks selline, et ei pidanud suruma. Piloodid teavad, et nii pole hea sõita, kuid kui ma peaks nii veel saama võita, ma teeks seda,“ sõnas õnnelik Lappi ralli kokkuvõtteks.
Hyundai Motorsport meeskonnale oli see hooaja kahest rallist teine võit. MM-arvestuses tõusti 87 punktiga Toyota Gazoo Racing meeskonnaga jagama tootjate arvestuse esikohta. Rootsis poodiumil lõpetanud M-Sport hoiab 47 punktiga kolmandat kohta.
Hyundai Motorsport president ja meeskonna juht Cyril Abiteboul:”See oli hea ralli ja hooaja algus. See on olnud Lappile pikk ootus ja meile pikad kaks päeva, mis tundusid nagu kuus aastat. Tema stardipositsioon aitas kindlasti, kuid see mida Esapekka tegi ja kuidas meeskond toetas on vinge. Täna hommikul oli Toyotade tempo midagi muud ja meil on suur töö ees. Me proovime võtta Keenias hooaja kolmanda võidu järjest, kuid see ei käi päris nii. Auto peaks olema parem ja meil on tugev kooseis, kelle hulgas ka Lappi. See on lõpuks kinni kõik väikestes asjades.”
Ott Tänak/Martin Järveoja lõpetasid hooaja teise ralli üldarvestuse 41.kohal ja jäid ralli võitnud meeskonnakaaslastest ligi 50 minuti kaugusele. Pühapäeval 6 punkti teeninud eestlased hoiavad MM-arvestuses peale kahte rallit 21 punktiga viiendat kohta.
“See nädalavahetus on keeruline olnud leida seda tempot, mis me tahtnuks, et kiirem olla. Mu reedene viga ei oli vihale ajav ja hiljem veel rohkem. Tundsime end reedel autos paremini, kui teed olid libedad, kuid kui pidamine paranes, siis polnud enam nii mugav. Olen teinud hooaja alguses palju vigu, kuid me teame, et saame olla palju paremad. Loodame, et Keenias tuleb meil puhas sõit,” võttis Tänak ralli kokku.
Rootsi teedel tegid ilusa sünnipäeva kingi Malcolm Wilsonile ja teenisid karjääri esimese poodiumikoha M-Sport võistlejad Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (Ford Puma Rally1). Pühapäeval koha võrra kukkunud ja kolmandana lõpetanud prantslased jäid võitjatest maha 47,9 sekundiga.
Fourmaux:”On olnud väga-väga hea nädalavahetus ja eile oli hea heitlus Elfyniga. Püüdsime teist kohta hoida, kuid oleme õnnelikud. Ma pole Rally1 autoga aasta sõitnud ja siin nendel ilusatel katsetel ning sellistes oludes oli hea esimene poodium saavutada.“
Ralli viimasel katsel pakkusid rahvale ja ka Hyundai meeskonnale närvikõdi Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe, kes lennutasid oma Hyundai i20 N Rally1 auto katse eelviimasel hüppel 40m kaugusele, mille tõttu maandumisel auto taga luuk ära tuli. Sellest hoolimata belglastele punktikatselt 0,2 sekundilise kaotusega kolmas koht. Etapi kokkuvõttes teenitud 18 punkti tähendab seda, et märtsi lõpus toimuva Keenia MM-ralli avapäeva katsetele stardib sarnaselt Rootsiga esimese võistlusautona belglaste numbrit 11 kandev Hyundai.
Autoralli MM-hooaja 2024 Rootsi ralli järgse punktiseisu leiab SIIT
Fotod: Hyundai Motorsport, M-Sport, Rally TV