Noortele mõeldud Junior WRC ehk sari, mis on olnud teerajajaks suurtele meistritele ja on toonud medaleid ka eestlastele!
Rallimaailma meeskonnajuhtidel ja rallisõpradel on juba 24 aastat olnud MM-sarjas võimalus kaasa elada noorte pilootide MM-tiitliheitlustele, millest väljunud meistrid on end hiljem tõestanud ka suuremates klassides maailma parimatena. Pika ajalooga sari on olnud noortele heaks hüppelauaks ja sellest on läbi käinud ka mitmed eestlased, kellest viimasena võitsid möödunud nädalavahetusel tänavuse Junior WRC MM-tiitli Romet Jürgenson ja Siim Oja. Milline on olnud juunioride sarja ajalugu ja kuidas on läinud Eesti võistluspaaridel, sellest järgneva nädala jooksul ilmuvates lugudes, millest esimese peategelased on Eesti poolt Junior WRC sarja teerajajad Urmo Aava ja Kuldar Sikk.
Junior WRC ajalugu
2001.aastal lõi FIA noortele rallisõitjatele mõeldud klassi Super 1600, kus tohtis võistelda autodega, mis olid kaheveolised ja nelja silindriliste mootoritega, mille töömaht oli maksimaalselt 1640 cc. Homologeerimiseks vajalik kogus oli 2500 autot. Super 1600 ja hilisema Junior WRC klassiks said homologeeringu koguni üheksa autotootjat – Suzuki, Citroën, Peugeot, Renault, Ford, Opel, Volkswagen, Fiat ja MG. Kõige edukaim oli neist Citroën, kelle mudelitega Saxo ja C2 võideti kokku 32 MM-rallit. Edukuselt teine oli Suzuki, mille mudelite Ignise ja Swiftiga võitsid MM-rallisid ka Eesti võistluspaarid. Jaapani autotootja saldoks jäi 24 võitu. Ainsana jäi tootjatest võiduta MG. Pilootidest on enim etapivõite aastate jooksul kogunud tšehh Martin Prokop, kellel ette näidata 9 etapivõitu.
Alates hooajast 2011 on Junior WRC sarjas (alustuseks WRC Academy) olnud vaid üks autotootja, kelleks oli vahemikus 2011-13 Ford, 2014-2016 Citroën ja alates 2017 kuni tänaseni taas Ford.
Kui hooaegadel 2001—2021 võisteldi sarjas kaheveoliste autodega, siis alates 2022 aastast neljaveoliste Rally3 autodega.
2003. aastast kehtib sarjas pilootidele ka vanusepiirang, milleks on 29 eluaastat ja nõue, et võistleja ei tohi olla olnud P1 ehk prioriteediga piloot.
Noortel sõitjatel tuli esimesel hooajal MM-punktide eest heidelda kuuel Euroopas sõidetud etapil. Juba järgneval hooajal muudeti sarja nimi FIA Juunioride maailmameistrivõistlusteks ja sellise nime all sõideti sarja ühe erandiga (2007 JRC, sest ei kõik etapid sõideti Euroopas) kuni hooajani 2011. Järgnevad kaks hooaega võisteldi WRC Akadeemia nime all ja 2013. aastast alates on sari kandnud taas Junior WRC nime, erandiga hooajast 2022, kui sarja nimi oli FIA WRC3 Junior.
Kõige vähem etappe on juunioride sarja 24 aastase ajaloo jooksul sõidetud hooajal 2020, kui MM-tiitli tõi neli etappi ja kõige enam hooajal 2006, kui kokku kuulus kalendrisse üheksa etappi, millest arvesse läks kuue tulemus. Alates 2017. aastast jagatakse juunioritele lisapunkte ka katsevõitude eest.
Esimeste meistritena läksid ajalukku Sebastien Loeb / Daniel Elena, kes on tänaseks autoralli ajaloo parim võistluspaar üheksa MM-tiitliga. Junior WRC on heaks hüppelauaks olnud ka paljudele teistele autoralli suurtele nimedele nagu – Sebastien Ogier, Dani Sordo, Elfyn Evans, Kris Meeke, varalahkunud Craig Breen jpt. Sarja ainus kahekordne meister on rootslane Per-Gunnar Andersson.
Junior WRC sarjas on aastate jooksul osalenud ka mitmed Eesti ekipaažid. Kokku on sarjast läbi käinud 12 pilooti ja 13 kaardilugejat. Kuuel piloodil on sarja õnnestunud jõuda ka võiduni ja neljal korral on võidurõõm tundnud ka Eestist pärit kaardilugeja. Hooaja kokkuvõttes on medalitele jõudnud 19 riiki, mille arvestuses hoiab Eesti kahe kulla ja kolme hõbedaga neljandat kohta.
Urmo Aava ja Kuldar Sikk – esimesed eestlased Junior WRC sarjas
Oli aasta 2002 ja Urmo Aava võistles koos Toomas Kitsinguga Ford Fous WRC autoga oma esimesel MM-rallil Soomes. Nagu öeldakse siis esimene katse läheb ikka aia taha ja nii ka Aaval, kelle sõit lõppes legendaarse Laukaa katse kraavis. Pealtvaatajana sellel rallil kohal olnud toonane Japauto esindaja Erkki Ots nägi hooldusalas JWRC meeskonna Suzuki telki ja astus sinna sisse ning küsis, et kas järgmine aasta võiks meeskonnas noor eestlane sõita? Septembris kutsuti Aava testidele ja peale teste oli selge, et ees ootab hooaeg Junior WRC MM-sarjas. Väiksesse Suzukisse tuli leida väiksem kaardilugeja, kelleks ostus Kuldar Sikk ja edasine on juba Eesti autospordi ajalugu. Ekipaaž Aava – Sikk tegid Junior WRC debüüdi 2003.aasta Monte-Carlo rallil ja lõpetasid selle neljandal kohal. Esimest korda poodiumile jõuti sama aasta Kreeka rallil ja esimese võidu tõi 2006. aasta Türgi MM-ralli.
Kokku osalesid Kostiverest pärit piloot ja Elvast pärit kaardilugeja üheskoos 33 Junior WRC etapil. Aava on selle näitajaga ajaloo 270 sarjas osalenud piloodi hulgast esimene ja Sikk, kellele tänaseks starte 38 on 350 kaardilugeja hulgas samuti esimene. Aava on Junior WRC statistika esimesel kohal ka veel poodiumide arvult, mida on tal ette näidata 14.
Hooaja kokkuvõttes teenisid Aava – Sikk nii 2006, kui 2007 hooaegadel MM-sarja hõbeda. Kõige lähemal olid nad MM-tiitlile hooajal 2006, kuid liiga agarad mehaanikud ja absurdsed reeglid tähendas MM-tiitli kaotust vaid ühe punktiga Patrik Sandellile.
Aava palus Walesis sõidetud hooaja viimase etapi eel meeskonna mehaanikutel auto võimalikult kergeks teha need võtsid kõik välja kõik üleliigse ja ka vajaliku.
„Palusin mehaanikutel auto kergeks teha, kuid mehaanikud olid nii usinad, et võtsid ära kõik varuosad. Seetõttu jäi vahetamata esimesel katsel vastu kivi kõveraks sõidetud roolivarras, mis järgneval katsel purunes ja avapäev katkestada tuli. Lõpuks saime Superralliga lõpuni ja finišeerisime üheksandana,“meenutab Aava toonaseid sündmusi.
Sellest üheksandast kohast piisanuks ka toona MM-tiitliks, sest Sandell oli katkestanud ja tema auto seisis Walesi metsade vahel. Kahjuks toetasid toonased reeglid süsteemi, et kui mis tahes katkestanud auto saab kuidagigi tagasi servisesse ja kohtunikud selle peale ülevaatust sõidukõlbulikuks tunnistavad, siis on saadud iga mitte sõidetud katse eest küll ajatrahvi trahvi, kuid ikkagi lõpuaeg kirja. Aava – Sikk MM-tiitlile said saatuslikuks ka eriti aeglaselt kulgenud itaallane Andrea Cortinovis ja britt James Wozencroft, kes langesid igalt kiiruskatselt viis minutit trahvi saanud Sandelli ja Aava vahele, tekitades sellega Sandellile vajalikke lisapunkte. Juunioride etapivõidu võttis Walesis toona Jaan Mölder juunior, kellele jäi see karjääri ainsaks JWRC etapivõiduks.
Aava kordas saavutust ka 2007 aastal, kui oli taas hõbedal, kuid tagantjärgi tunnistab tänane Rally Estonia direktor, et peamine vaenlane, kes toona jäi alistamata oli ta ise ja sõita hooaeg pooleks Super 1600 ja WRC autoga oli viga ning oleks pidanud keskenduma vaid ühele sarjale. 2008 ja 2009 hooajal võistlesid Aava – Sikk WRC sarjas peamiste toetajate Oliver Kruud, Margus Kanguri ja paljude teiste toel.
2008. aastal võisteldi toonase maailma parima ralliautoga Citroën C4 WRC kümnel MM-etapil, kus võeti katsevõite ja Kreekas jäi poodiumist puudu vaid üks koht, mis jäigi Aava karjääri parimaks WRC tulemuseks. Kuigi hooaja jooksul õnnestus istuda ka maailma parima rallisõitja kontoris ehk koos Loebiga test teha, siis etappide ettevalmistus toimus enamjaoolt kodus laua taga videoid vaadates, mis polnud päris see, mis aidanuks heidelda kõrgete kohtade eest. 2009. aastal tekkis ülemaailmne majanduskriis ja sellega lõppes ka Aava – Sikk karjäär, mis pakkus veel enne Iirimaal M-Sport Ford WRC-ga sõites kolme kiiruskatse järel ralli liidrikoha.
Kuldar Sikk, kellest sai 2018. aasta Portugali rallil esimene eestlane, kes osalenud 100 MM-rallil on endiselt tegev kaardilugejana ja saavutas möödunud aastal koos leedulase Benediktas Vanagasega Dakari rallil kõrge kaheksanda koha. 2020. aasta sügisest kuulub Sikk Eesti Autospordi Liidu juhatusse.
Urmo Aava on koos Rally Estonia meeskonnaga Eestisse toonud nii autoralli Euroopa, kui maailmameistrivõistluste paremiku. Rohkem, kui kümne aastase pausi järel istus Aava 2022. aasta Saaremaa rallil taas võistlusautosse ja osaleb tänaseni koos Janno Siitaniga Eesti meistrivõistluste etappidel. Loomulikult hoiab Aava endiselt pilku peal ja proovib jõudumööda aidata ka Eesti autoralli tulevikulootusi, mille viimane täistabamus on koos Kalev Kruusiga asutatud Estonian Next Rally Star, mis kogub raha noortele Eesti pilootidele osalemaks ERC ja WRC etappidel. Ka möödunud nädalavahetusel elas Aava kaasa kõikidele Eesti ekipaažidele, kes Kreekas stardis olid ja muidugi tuksus süda ka Junior WRC rütmis.
„Kui Loeb 2001. aastal tuli maailmameistriks ja mina alustasin 2003, siis oli juunioride sarjas üheksa autotootjat. Suzuki, kuhu ka mina kuulusin pani väge ägedalt, koguni nelja erineva võistluspaariga. Tollel ajal oli väga suur unistus sellist sarja kaasa teha. See, et täna on juunioride sarjas üks autotootja teeb selle kindlasti võrdsemaks ja selles osas on noortel parem alustada. Toona oli autotootjate rivaliteet suur ja MM-sarjas oligi põhimõtteliselt kaks sarja WRC ja Junior WRC. N-rühma jaoks oli PWRC, kes aga tahtis edasi jõuda, see sõitis Junior WRC. Tundub, et praegu kasutusel olevad Rally3 autod kestavad ka raskemad rallid ilusti ära ja saab sõita, kuigi Rometile kaasa elades hoidid ikka hinge kinni. Nii Rometil, kui Siimul on hea ja õige suhtumine ja see ettevalmistus, kui võistluste ette proovitake sõita väiksemaid rallisid ja tehakse muid ettevalmistusi, siis väga kõva tulemus nende poolt. Õnn soosib tugevaid,“ vaatas Aava tagasi Junior WRC ajaloole ja Jürgenson / Oja MM-tiitli toonud saavutusele.
Ekipaaži Urmo Aava – Kuldar Sikk JWRC statistika
Starte | Katsevõite | Poodiume | Võite | Üldarvestuse parim positsioon |
33 | 64 | 14 | 2 | 2 (2006-07) |
Fotod: FREDERIC LE FLOC H / DPPI ja Erakogu