Hanna Lisette Aabna kahjuks Beyond Rally Women’s Driver arendusprogrammi kolme parima hulk ei pääsenud
WRC Promootori poolt selle aasta alguses käivitatud kolmeosaline arendusprogramm Beyond Rally Women’s Driver sai sel nädalal alguse Poolas ja selle eesmärk on suurendada naiste esindatust ralli kõrgeimal tasemel ja olla hüppelauaks tärkavatele naissõitjatele.
Kolmapäeva õhtul selgusid Beyond Rally Women’s Driver Development programmi kolm finalisti, kes kindlustasid endale ihaldusväärse koha Kesk-Euroopa rallil, M-Sport Poland Ford Fiesta Rally3 roolis.
Viisteist võistlejat kogu maailmast, kelle hulgas ka 18. aastane eestlanna Hanna Lisette Aabna, kogunesid esmapäeval M-Sport Poola, Krakowi peakorterisse, et alustada kolme päevast võimete põhjalikku testimist ja analüüsi. Iga sõitja pandi proovile ja hinnati kõigis spordiala aspektides, seistes silmitsi mitmete nõudlike väljakutsetega. Avapäev hõlmas meediaoskuste, tehniliste võimete ja sobivuse hindamist. Teine päev koosnes asfaldi sõiduoskuste ja temposõidu oskuste hindamist (Tsehhis) ja programmi viimasel päeva näidati enda sõiduoskuseid kruusal (Poolas).
Seejärel oli sõltumatul kohtunikekogul kooseisus – Burcu Çetinkaya (FIA naiste motorspordi komisjoni esimees), Pernilla Solberg (FIA WRC rallikomisjoni president), Maciej Woda (M-Sport Poola tegevdirektor), Isolde Holderied (Endine WRC-piloot ja 1994-95 FIA naiste arvestuse maailmameister) ja Peter Thul (WRC promootori spordi vanemdirektor) raske ülesanne valida välja vaid kolm sõitjat, kes pääsevad programmi järgmisse etappi. Pärast žürii pikka kaalumist kuulutati kolmapäeva õhtul välja õnnelikud võitjad.
Pärast intensiivset kolmepäevast testimist ja hindamist M-Sport Poolas jõudsid kolme parima hulka – Lyssia Baudet (Belgia, 21), Suvi Jyrkiäinen (Soome, 24) ja Claire Schönborn (Saksamaa, 25), kes edestasid pingelises konkurentsis 12 kandidaati, kelle hulgas kahjuks ka Hanna Lisette Aabna. Kolme parimat ootab nüüd ees järgmine samm võistelda FIA MM-ralli eelviimasel etapil. Sealt edasi on ühe õnneliku võistleja jaoks kaalul ülim auhind, milleks on osalemine 2025. aasta FIA juunioride MM-sarjas, mis on iga rallisõitjaks pürgiva unistuse täitumine.
Kuigi iga osaleja võib olla uhke, et pääses programmi sellesse etappi, paistsid finalistid konkurentide seast silma, näidates üles erakordset annet ja pühendumust, et viia oma karjäär järgmisele tasemele ning kasutada ära järgmist võimalust, milleks on võistelda Fiesta Rally3 autoga MM-etapil. Finalistidel on enne Kesk-Euroopa rallit võistluseelne test ja nad töötavad seal koostöös M-Sport Poolaga, et võistlusteks võimalikult hästi valmis olla..
Karjääri ringradadel alustanud Lyssia Baudet suundus 2022. aastal rallisporti ja kindlustas oma debüüthooajal Belgias Clio Trophy neljanda koha. 2024. aastal osaleb 21.aastane belglanna ADAC Opel Electric Rally Cupis.
“See on hämmastav, ma tunnen, nagu oleksin unes, kuid tean, et see on alles seikluse algus ja mul on palju tööd ees, kuid olen selleks valmis ja olen väga tänulik,” ütles Baudet. “Tahaksin õnnitleda teisi kandidaate, tase oli väga kõrge. See on olnud meie kõigi jaoks suurepärane võimalus.”
Soomest pärit 24-aastane Suvi Jyrkiäinen oli teine, kes alustas oma sõitjakarjääri ringradadel, liikudes sealt kiiresti Soome autoralli meistrivõistlustele ja veetis kaks hooaega Ford Fiesta roolis, püüdes Soome Ladies Cupi. 2023 hooaja lõpetas ta sarjas teisena.
“Noh, ma olen sõnatu,” märkis Jyrkiäinen. “Olin oma sõiduga läbi päeva rahul, kuid ma polnud kindel, et kas teistest asjadest piisas aga ma olen tõesti õnnelik. See on tõesti uskumatu, ma ei kujuta end seal WRC-s ette, kuid tõenäoliselt jõuab see paari päeva pärast kohale.“
Sakslanna Claire Schönborni karjäär algas ADAC Slalom Youngster Cupil, enne kui otsustas mitu aastat keskenduda mäkketõusudele Saksamaal. Sealt suundus 25-aastane neiu ADAC Opel Electric Rally Cupi sarja.
“Muidugi ma olen nii õnnelik ja ei arvanud, et mind üles valitakse. Olen sõnatu, sest see tundub nagu unenägu,” kommenteeris Schönborn. “Siin nii palju tüdrukuid, kellel on rallis nii palju kogemusi, nii et tase oli tõesti kõrge. Ma ei mõelnud sellele, et võin kolme tüdruku hulgas valituks saada, nii et jah ma olen nii õnnelik.”
“Meie jaoks oli lõpus väga raske valikut teha. Loodame muidugi, et see oli õige ja seda näeme protsessi järgmisel etapil Kesk-Euroopa rallil,” rõõmustas WRC promootori spordi vanemdirektor Peter Thul.
“Iga finalist on olnud erakordne. Me teame nende CV-si, kuid osadel kandideerijatel polnud kogemusi näiteks kruusal sõitmisega ja nad üllatasid meid väga. Kõik nad tegid suurepärase esituse ja pean ütlema, et siinsed 15 olid õiged sõitjad, kes välja valiti. Nüüd aga ootab ees WRC ralli ja see on väga raske asfaldiralli muutuvate ilmastikutingimustega läbi Saksamaa, Tšehhi ja Austria. Treeninglaager siin Poolas pakkus erinevaid teekatteid nii, et ma arvan, et nad said hästi ette valmistatud,“ lõpetas Thul.
“Tegemist oli tõesti raske katsumusega ja väga kiirete sõitjatega. Vähemalt on mu süda rahul teadmisega, mis kiirust näidata suutsin ja kui kõrgele lõpuks jõudsin. Kahjuks jäin sel korral kolme parima hulgast välja just eelkõige oma noore ea tõttu, kuid usun, et see on alles algus,” sõnas Aabna Powerstage’le antud kommentaaris.
Pea püsti Hanna Lisette! Kõik Eesti rallisõbrad hoidsid sulle pöialt ja teeme seda ka edaspidi. Powerstage hoidis end igapäevaset kohapealt kõigil päevadel sündmustega kursis ja sinu suunas oli kuulda oli vaid kiidusõnu. Sa olid sa väga tubli ja tõeliselt tugev kandidaat ning määrvaks said sel korral vaid väga väikesed detailid. Oleme su üle uhked ja kohtumiseni rallirajal!
Fotod: Red Bull Content Pool, Hanna Lisette Aabna FB