Rootsi MM-ralli ajalugu ja faktid


Eesootava Rootsi MM-ralli ajalugu ulatub aastasse 1950 suvesse ja esimene MM-ralli sõideti Rootsi talveteedel 1973. Esimene Rootsi ralli hõlmas endas erinevate linnadest läbi sõitmist läbi kogu Rootsi , milleks olid näiteks Gothenburg, Falsterbo ja Stockholm. Peale Örebros toimunud vahepeatust liiguti edasi sisemaale, eesmärgiks finišeerida Kirunas ja seda kellaajaks 19:59. Võistluse raames toimusid sellised katsed nagu mäkketõus, pidurdus ja kiirendus võistlus. Suvel sõidetu kuni aastani 1965 ning võistlust tunti nime all The Rally to the Midnight Sun.
Aastast 1965 hakati Rootsi rallit sõitma talvel ning nii on see püsinud tänaseni. Esimesed kaks aastat oli võistluskeskuseks Örebro, kuid aastal 1967 kolis ralli Karlstadi, kus püsis kuni 2017. aastani, mille järel liiguti Torsbysse. Kuna ka sealsed lumeolud ei olnud lõpuks kiita, siis koliti 2022. aastal Umeasse, kus sõidetakse sel aastal juba neljandat korda.
Mees, kes võitis viimase suvel toimunud Rootsi ralli ja esimese lumel oli Tom Trana Volvo PV 544. Esimesel MM-aastal 1973 võitis koduteedel Stig Blomqvist, kes oli ka parim 1979. aastal ehk esimesel sõitjate MM-aastal, kus aasta lõpus krooniti esimeseks maailmameistriks piloodina kaasmaalane Björn Waldegard.
Alates aastast 1973, kui Rootsi ralli sai MM-ralli staatuse on ralli jäänud ära viiel korral:
1974. aastal ülemaailmse naftakriisi
1990. aastal liiga kehvade lumetingimuste pärast
1994 sõideti Rootsis vaid 2L autode meistrivõistluste raames
2009 aastal asendati Rootsi MM-ralli Norra ralliga, mis oli MM-kalendris kahel korral 07 ja 09
2021 Koroona pandeemia tõttu
Kehvade lumeolude tõttu jäeti 2016. aasta Rootsi rallil algselt planeeritud 21 katsest ära koguni üheksa ja 2020 aastal sõideti algselt planeeritud 301,26 katsekilomeetrist lõpuks sula ilma tõttu vaid 148,55.
Rootsi MM-ralli on alates 1973 võitnud Rootsi piloot 16 korda ja viimati 1997, kui parimad olid Kenneth Eriksson / Staffan Parmander (Subaru Impreza WRC). Viimati oli rootslane kodusel MM-rallil poodiumil 2006, kui Daniel Carlsson/ Bosse Holmstrand lõpetasid Mitsubishi Lancer WRC autol kolmandana.
Viiel korral on rootslased kodusel MM-rallil haaranud kõik poodiumikohad – 1976, 1977, 1980, 1989 ja 1994. Esimest korda ei olnud poodiumil ühtegi rootslast 1996. aastal ja ühtegi rootslast, norralast ja soomlast aastal 2023, kui TOP3 moodustasid Ott Tänak, Craig Breen ja Thierry Neuville.
Rootsi ralli on koguni seitsmel korral võitnud kodumaa elav legend Stig Blomqvist (1971-73, 77, 79, 82, 84). Viiel korral suutis koduteedel võita Björn Waldegard, (1968-70, 75, 78). Kahekordne maailmemeister Marcus Grönholm on öelnud, et Rootsi ralli on tema lemmik ning seda tõestavad ka soomlase viis võitu (2000, 2002, 2003, 2006, 2007), mis MM-rallide mõttes on Blomqvistiga võrdsed.
Ralli mitte Põhjamaadest võitjate traditsiooni murdsid 2004. aastal prantslased Sebastien Loeb / Daniel Elena, kusjuures 10 kiiruskatseni juhtisid rallit 22,4 sekundiga Markko Märtin / Michael Park, kuid eskimus SS11 tähendas Ford Focusega edasi sõitmist nagu Theirry Neuville äsjasel Monte-Carlo rallil ja unistus esikohast oli läinud. Tänaseks on kaasmaalaste eeskujul Rootsist võit ette näidata ka Sébastien Ogier / Julien Ingrassial, kes parimad olnud kolmel korral (2013, 2015-16) ja kahel korral ka Ott Tänak / Martin Järveoja, kes võitsid 2019 ja 2023. Korra on võitnud Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul ja Elfyn Evans / Scott Martin.
Tootjatest on Rootsi teede edukaim olnud Ford, kellel MM-ajastul ette näidata 8 võitu, millest viimane tuli 2023. Tegevtootjatest on Toyotal ette näidata 6 ja valitseva võitjana Hyundail 2 esikoha karikat. Üldse kokku on Rootsi MM-ralli võitnud 13 tootjat. Kui arvestada kogu Rootsi ralli ajalugu, siis on edukaim tootja Saab, millega võideti 10 korda.
Aastatel 2008 – 2019 oli Rootsi ralli üks atraktiivsemaid vaatamiskohti Colinś Crest, mis oma nime saanud varalahkunud Colin McRae järgi. 2012. aastal oli seal hüppel pikima lennu tegija Ott Tänak, kelle Ford Fiesta WRC püsis õhus 32 m. Hüppe rekord on aastast 2016 Eyvind Brynildseni nimel, kelle Ford Fiesta R5 näitas 45 m õhulendu.

Rootsi ralli huvitavaid fakte:
- Rootsi ralli on hooaja ainus võistlus, kus võistlejad kasutavad kitsaid piikrehve, milles on 380 20mm pikkust ja 4g kaaluvat teras naastu, millest rehvist välja ulatub 7 mm
- Sel korral on esimest korda Rootsis kasutusel Hankook piikrehvid mis on Rally1 ja WRC2 mõõdus 160/650R15 Winter i*Pike SR10W. Kokku on võimalik nädalavahetuse jooksul Rally1 autodel kasutada 28. rehvi ja 26 teistel. Nene naastud on liimitud Rootsis, samas kohas, kus ka Michelini rehvide omad
- Meeskondadel on kohustus autos omada lumelabidat, et vajadusel oma auto lumest välja kaevata
- Rootsi ralli viiekordne võitja Marcus Grönholm on oma Rootsi ralli lemmik kiiruskatse Sågen järgi nimetanud temale kuuluva restorani
- Rovanperäd on ainsad, kes on Rootsis võitnud nii, et võidu on saanud nii isa Harri (2001), kui poeg Kalle (2022)
- Rootsi ralli läbi aegade väiksem esimese ja teise koha vahe pärineb aastast 2015. kui Sébastien Ogieri ja Thierry Neuville lahutas ralli lõpus 6,4 sekundit. Kusjuures enne viimast katset juhtis rallit Andreas Mikkelsen ning esikolmik mahtus kõigest 4,6 sekundi sisse
- Rootsi ralli on MM-ajaloo kiireimate keskmiste kiiruste rallidega TOP10 esindatud kahel korral. 2020 aastal näitas Elfyn Evans keskmist kiirust 124,28 ja 2023 Ott Tänak 123,85. TOP10 on need vastavalt kohtadel 7 ja 8
- Rootsi on tänavu üks seitsmest maast – Monte-Carlo, Soome, Kreeka, Keenia, Portugal ja Itaalia kõrval, mis olid MM-kalendris juba esimesel hooajal ehk 1973.
Mais 2024 sõlmisid Rootsi ralli korraldajad Umea munitsipaaliga uue kolme aastase lepingu, mis jätab MM-hooaja ainsa talveralli veel kolmeks aastaks Umeasse, millest esimene aasta sõidetakse tänavu.
Foto: SnapLap.net, urheiluuutiset.com