Sebastien Ogier tuli üheksandat korda maailmameistriks

Sebastastien Ogier on üheksakordne autoralli maailmameister

Möödunud nädalal sõideti Saudi Araabia kivistel ja liivastel teedel autoralli MM-hooaja 2025 viimane etapp. Lähis-Idas Araabia poolsaare asuvast Saudi Araabiast sai MM-ajaloo 39 riik, kus MM-rallit korraldatud. Aasta viimasel võistlusel selgusid tänavused pilootide ja kaardilugejate maailmameistrid.

Noored näitavad väga head kiirust

Juba komapäeval stardi saanud Saudi Araabia ralli avakatsena sõideti 5,22 km pikkune paarisraja katse, mille parimat aega näitasid Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai).  Neljapäeval ootas võistlejaid ees seitse kiiruskatset ja kohe algusest oli selge, et keerulistes ja rasketes oludes sõidetud katsetel on eelis tagantpoolt startijatel ja neil kelle auto rehvid terved püsivad.

Päeva alustasid kahe katsevõiduga Mārtiņš Sesks / Renārs Francis (Ford), kes ka liidriteks tõusid ja sellelt positsioonilt lõunapausile said. Korduvkatseid alustasid lätlased taas katsevõiduga, kuid võistluse kuuendal katsel lõhutud rehv kukutas lõunanaabrid kolmandaks. Üheks katseks tõusid liidriteks Sami Pajari / Marko Salminen (Toyota), kes aga juba järgmisel esikoha Adrien Fourmaux / Alexandre Coriale (Hyundai) loovutasid. Reedele läks liidrina vastu 30 aastane Fourmaux, kellest 6 sekundi kaugusele jäi 24-aastane Pajari ja kolmas oli 6,9 sekundilise kaotusega 26 aastane Sesks. Tänak / Järveoja lõpetasid päeva neljandana ja jäid liidritest 13,7 sekundi kaugusele.

Purunenud rehvid viivad Tänaku / Järveoja esikoha heitlusest. Fourmaux / Coria eksivad ajakontrollis

Saudi Araabia ralli jätkus reedel kuue katsega ja päeva esimeses pooles jätkus heitlus trio Fourmaux, Pajari ja Sesks vahel, kes tulid lõunapausile seisus, kus TOP3 mahtus 4,5 sekundi sisse. Korduvkatseid alustasid kõige paremas tempos neljandat kohta hoidnud Tänak / Järveoja, kes võtsid kolmanda katsevõidu järjest, tõusid jagama kolmandat kohta ja jäid liidritest vaid 6,3 sekundi kaugusele.

Kahjuks purunes eestlaste autol järgmisel katsel rehv ja päev viimasel katsel veel kaks, mis tähendas päeva kokkuvõttes purunenud vedrustuse tõttu katkestamist. Rehvi sai eelviimasel katsel katki ka Pajari, kes kolmandalt kohalt kaheksandaks kukkus. Sellega polnud reedesed draamad veel lõppenud, sest päeva viimasel katsel lõhkusid rehvi nii taas liidriks tõusnud Sesks, kui ka Fourmaux, kuid kuna prantslane sai viimase katse ajakontrolli varem sisse minemise eest minut trahvi, siis säilitas lätlane esikoha ja läks laupäevale vastu 3,4 sekundilises edus Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (Hyundai) ees.

MM-tiitliheitluses olnud Sebastien Ogier / Vincent Landais (Toyota) lõpetasid päeva kuuendal ja päeva teisel katsel rehvi vahetanud MM-liidrid Elfyn Evans / Scott Martin (Toyota) kaheksandal kohal.

Eelviimase katse draama viib mängust Sesksi / Francise. Ogier on üheksandat korda maailma parim

11 kuud kestnud WRC hooaja viimasel võistluspäeval jäi veel sõita 3 kiiruskatset ja läbida 65,86 km. Päeva alustasid katsevõiduga Fourmaux / Coria, kes olid sihikule võtnud kolmandat kohta hoidnud Takamoto Katsuta / Aaron Johnstoni (Toyota), kes päeva teisel katsel enda auto üle katuse keerasid ja lõpuks viiendana finišeerisid. Kõige kehvemini läks laupäeval päeva liidrina alustanud Sesksil / Francisel, kes eelviimasel katsel kaks rehvi lõhkusid ja ülesõidul auto tehniliste murede tõttu katkestama pidid.

Ajaloo esimese Saudi Araabia ralli võitsid Neuville / Wydaeghe, kes päästsid sellega viimasel hetkel valitsevate meistrite au ja said hooaja esimese võidu. Belglased ei võitnud ralli jooksul mitte ühtegi kiiruskatset. Viimati tuli nii MM-rallil võitjaks Jari-Matti Latvala, kes ei võitnud 2010. aastal Uus-Meremaa rallit võites samuti ühtegi katset. Hyundaile kindlustasid kaksikvõidu Fourmaux / Coria, kes jäid lõpuks meeskonnakaaslastele alla 54,7 sekundit. Hyundai proovis võistluse järgselt vaidlustada prantslaste laupäeval saadud minutilist ajatrahvi, kuid seda žürii ei rahuldanud.

Hooaja viimase ralli lõpetasid kolmandana Ogier / Landais, kelle jaoks tähendas see tulemus tänavust MM-tiitlit. Prantslased võitsid hooaja 11 rallist, kus nad osalesid 6 ja olid 10 korda poodiumil. Hooaja kokkuvõttes edestasid nad Saudi Araabias kuuendana lõpetanud ja punktikatse võitnud Evansit / Martinit 4 punktiga. See oli Ogieri karjääri üheksas MM-tiitel, millega ta tõusid rekordit jagama legendaarse Sebastien Loebiga. Kui Loeb võitis kõik tiitlid Citoreniga, siis Ogier´l on ette näidata MM-tiitel nii Volkswageni, Fordi, kui Toyota meeskonna eest sõites.

„Kuidas seda kõike sõnadesse panna. Mis hooaeg ja mis vinge heitlus Elfyni ja Scottiga! Oled suur meister, kui sul on head vastased, ja nad panid meid pingutama hooaja viimase katseni. Aitäh neile ja Toyotale. Ma ei mõelnud, et ma saavutan selle, sest mõned aastad tagasi otsustasin, et mu poeg ja pere on mu jaoks tähtsamad kui ralli. Muutus, et ma olen võtnud endale uue noorema kaardilugeja, on ka mind teinud nooremaks ja rohkem motiveeritumaks. See teeb mind õnnelikuks loomulikult, et olen nüüd legendi Sébastien Loebiga võrdne, kuid see pole mu jaoks primaarne. Üks on kindel, et mul pole motivatsiooni teha kaasa tervet hooaega, sest need lisanädalad kodus on olulisemad. Sõidan järgmisel aastal kaasa 10 rallit,“ sõnas Ogier ralli järel.

Ott Tänak / Martin Järveoja olid laupäeval rajal tagasi ja lõpetasid ralli 11. kohal. Hooaja kokkuvõttes kuulus eestlastele 216 punktiga neljas koht. Tänak ja Järveoja teatasid Jaapani ralli järel karjääri pausile panekust.

„Tänane päev polnud esimesena teel olemiseks parim. See on olnud nõudlik etapp, aga püüdsime ikkagi head rütmi hoida ja head sõitu teha. Need autod on hetkel mootorispordis ühed paremad, nendega on väga tore sõita ja kindlasti on ka äge neid väljastpoolt vaadata. Eks näis, mida tulevik toob. Ma ei tea, kui palju asjad muutuvad, aga vaatame, kuidas see spordiala tegutseb ja kuhu suunas läheb. Ma ei keera rallile selga, see on andnud mulle väga palju ja olen selle üle väga tänulik,“ võttis Tänak rallijärgselt mõtted kokku.

Saudi Araabia teedel samuti karjääri viimase MM-stardi teinud Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen (Toyota) lõhkusid ralli jooksul kolm rehvi, millest viimast pidid ka laupäeval vahetama ja lõpetasid võistluse seitsmendal kohal.

„On olnud imeline karjäär. Ma pean esmalt ütlema suured tänud Jonnele. Aitäh kõigile, kes on minuga olnud, konkurentidele heade heitluste eest ja Toyotale nende imeliste aastate eest. Ma ei suuda siin kõiki tänada, kuid aitäh kõigile, kes on olnud sellel teel. Õnnitlen Sebi, ta on selle ära teeninud,“ sõnas Rovanperä viimase kiiruskatse finišis.

WRC2 klassis olid eestlastest Saudi Araabias võistlustules Robert Virves / Jakko Viilo (Škoda), kes pidid hooaja viimasel võistlusel küll kahel korral rehvi vahetama, kuid võitlesid uutes oludes korralikult ja näitasid viiel katsel WRC2 arvestuse parimat katseaega. Hooaja viimase etapi lõpetasid nad kolmandal kohal. Võitjatele, kelleks olid Gus Greensmith / Jonas Andersson (Škoda) jäid nad alla 3.00,9. Hooaja kokkuvõttes kuulus Toksport meeskonna võistlejatele 75 punktiga viies koht.

Autoralli MM-hooaeg 2026 saab stardi 22. jaanuaril, kui antakse start järjekorras 94.Monte-Carlo rallile. Delfi Rally Estonia sõidetakse hooaja üheksanda etapina 16.-19.juulini.  

Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Back to top button