Ajaloo esimese Paraguay MM-ralli võitsid Sebastien Ogier / Vincent Landais. Rehvipurunemised ei lasknud eestlastel kõrgete kohtade eest heidelda


Möödunud nädalavahetusel sõideti Paraguays autoralli MM-hooaja 2025 kümnes etapp. Lõuna-Ameerikas toimunud kruusaetapi avapäevale startis 47 võistluspaari, kellest kaks Eestist.
Kokku ootas võistlejaid kolme võistluspäeva jooksul ees 19 kiiruskatset ja 333,18 katsekilomeetrit.
Paraguay MM-ralli avapäeval sõideti kaheksa kiiruskatset ja teistele puhastasid teed MM-liidrid Elfyn Evans / Scott Martin (Toyota). Pooled reedestest katsetest võitsid Sebastien Ogier / Vincent Landais (Toyota), kes aga lõhkusid päeva teisel katsel rehvi, mille tõttu katsevõitjatele ligi 40 sekundit kaotasid. Tugeva comebacki teinud prantslased lõpetasid päeva neljandal kohal ja jäid esikohta hoidnud Kalle Rovanperä / Jonne Halttunenist (Toyota) maha 17,8 sekundiga.
MM-arvestuse neljandad meeste Ott Tänak / Martin Järveoja ralli algas äreva hetkega, kui ühes vasakkurvis tõusis nende Hyundai küljele, kuid Tänaku suurepärane reageerimine päästis eestlased kõige hullemast. Päeva jooksul ka ühe katsevõidu võtnud Tänak / Järveoja lõpetasid päeva kolmandal kohal ja jäid liidritest 7,6 sekundi kaugusele.
Takamoto Katsuta / Aaron Johnston, kes hommiku avakatsel juba rehvipurunemise tõttu aega olid kaotanud lõhkusid päeva eelviimasel katsel auto ja katkestasid.
Rehvipurunemised kukutavad Rovanperä / Halttuneni ja Tänaku / Järveoja esikoha heitlusest
Tänak / Järveoja alustasid laupäeva hoolimata kinni kiilunud klaasipuhastitest hästi ja tõusid avakatse järel üldarvestuses 8,7 sekundilise kaotusega teiseks. Kahjuks purunes järgneval katsel eestlaste autol vasak tagumine rehv ja üldarvestuses kukuti 44,2 sekundilise kaotusega kuuendaks. Kui liidritel õnnestus hommikune ring läbida probleemide vabalt, siis teisel korduvkatsel purunes nende auto parem esimene rehv, mille tõttu üle kahe ja poole minuti kaotati ja kuuendaks kukuti. Meeskonnakaaslaste probleemid ja enda kiire sõit tõstsid esimeseks võistluspaari Ogier / Landais, kes läksid pühapäevale vastu 10,3 sekundilises edus, terve nädalavahetuse hästi sõitnud kaasmaalaste Adrien Fourmaux / Alexandre Coria ees.
Tänak / Järveoja lõpetasid pettumust valmistanud päeva neljandal kohal ja neid lahutas poodiumi viimasest astmest 2,5 sekundit.
Viimase katse draama muudab paremusjärjestust
Kui reedel ja laupäeval pääsesid võistlejad Paraguay MM-rallil vihmata, siis viimasel võistluspäeval avanesid ka taevaluugid ja see tegi niigi ootamatud olud veel ettearvatumaks. Esimesed eksijad olid neis libedates oludes Evans / Martin, kes ühes vasakkurvis liialt rajaäärset valli puudutasid, mis nende Toyota korraks rajalt välja juhatas ja tagurdama sundis.
Samal katsel käisid teelt väljas ka teist kohta hoidnud Fourmaux / Coria, kelle Hyundai koheselt ei käivitunud. Sellega polnud prantslaste draamad lõppenud. Ralli eelviimasel katsel võttis nende auto mootor veetakistuses liialt vett sisse ja parimatele kaotati koguni 12,3 sekundit. Sellest hoolimata säilitasid nad teise koha, kuid viimasel katsel jäid nad vihma kätte, mis nad lõpuks koguni neljandaks kukutas.
Ajaloo esimese Paraguay MM-ralli võitjatena finišeerisid Sebastien Ogier / Vincent Landais, kellele see oli hooaja neljandaks võiduks. Ogierile oli see karjääri 65 ja Toyotale ajaloo 102 MM-ralli võit, millega tõusti koos Citroeniga jagama tootjate läbi aegade enim võidetud rallide esikohta. Lõpuks sadama hakanud vihma tõttu palju aega kaotanud Ogier / Landais teenisid lõpuks pühapäeva ja punktikatse arvestuses vaid ühe punkti.
„On olnud keeruline nädalavahetus, kuid võime olla uhked oma soorituse üle sel nädalavahetusel. Ainus negatiivne pool on see, et täna ei saanud palju punkte, kuid see on hooaja neljas võit ja see on kõige tähtsam. Tavaliselt, kui alustad rallit rehvipurunemisega nagu meie, siis sind sa tead, et sind ootab raske võistlus ja me teadsime, et peame kohti tagasi tõusma, sest stardipositsioon on oluline. Me ei anna kunagi alla ja lõpuks võitsime pooled katsed. Ma naudin alati uusi rallisid ja olen õnnelik, et lõpuks andis Lõuna-Ameerika midagi ka mulle, sest see pole olnud minu jaoks siiani kõige õnnelikum kant. Plaanin kõikidel tänavustel rallidel poodiumil püsida, sest nii võidame ka meistritiitli,“ võttis Ogier võiduga lõppenud Paraguay ralli kokku.
Fourmaux / Coria ebaõnne tõttu kindlustasid viimase katse järel Toyotale ajaloo 29. kaksikvõidu Elfyn Evans / Scott Martin ja kolmandaks tõusid pühapäeva ja punktikatse parimad Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (Hyundai). Kui võitjatele kaotasid britid 26,2 sekundiga, siis belglaseid edestati teise koha heitluses kõigest sekundiga.
Ott Tänak / Martin Järveoja pühapäev möödus taas tehniliste probleemide küüsis. Päeva teisel katsel tuli nende autol veljelt maha parem tagumine rehv ja punktikatsel purunes amortisaator. Ralli kokkuvõttes kuulus eestlastele algselt küll viies koht, kuid kuna Hyundai otsustas viimase ajakontrolli eel Fourmaux / Coria katkestada, siis tõusid Tänak / Järveoja koha võrra. Viimasest poodiumikohast jäi neid lõpuks lahutama 3,4 sekundit.
„Korraldajad said esimesel korral väga hästi hakkama, kui arvestada, millised rahvahulgad siin olid. Meil polnud katsete hilinemisi ja tühistatud katseid. Ütleksin, et see oli üllatus, kuid positiivne. Esituse osas ei olnud me teistele lähedal ja meil oli keeruline nädalavahetus autos, koos paari purunenud rehviga. Keeruline on lõpuks teisest kohast vaid mõne sekundi kaugusele jääda, kuid suurim kaotaja on Kalle Rovanperä, kes kaotas minuteid. Ükskõik millistes oludes peaks seadistuste muudatustega end autos paremini tundma, kuid me olime hädas, et asjad toimima saada. Tšiili osas on keeruline öelda, kuid loodetavasti tunnen end autos paremini ja see on eesmärk. Meistrivõistluste osas väga suurt ei muutunud, sest seis on üsna tihe,“ sõnas Tänak Paraguay ralli kokkuvõtteks.
Punktiarvestuses jätkavad Paraguay ralli järel MM-liidritena Evans / Martin, kelle edu on viiendana lõpetanud Rovanperä / Halttuneni ees on 7 ja võidu võtnud Ogier / Landais ees 9 punkti. Tänak / Järveoja jätkavad neljandal kohal ja jäävad esikohast 18 punkti kaugusele.
Robert Virvese ja Jakko Viilo heitluse WRC2 klassi esikohale lõpetasid pühapäeva probleemid
WRC2 klassi heitlus esikohale kujunes sama põnevaks ja dramaatiliseks nagu ka üldarvestuses. Reedel võitsid enim katseid MM-liidrid Oliver Solberg / Elliott Edmondson (Toyota), kuid kolmanda katse rehvipurunemine tähendas, et päeva lõpetasid nad alles kuuendal kohal, esikohta hoidnud Yohan Rossel / Arnaud Dunandist (Citroen) maas 53,6 sekundit.
Robert Virves / Jakko Viilo (Škoda) käisid küll kohe avakatsel korra rajaäärest lisa võtmas, kuid kogusid sealt edasi aina enam enesekindlust ja lõpetasid päeva 12,5 sekundilise kaotusega neljandal kohal. Heas tempos jätkati ka laupäeval ja mitmed TOP3 katseajad ning konkurentide probleemid tõstsid eestlased päeva lõpuks WRC2 klassi liidriteks.
Kui seni oli Virves / Viilo võistlus kulgenud suuremate tagasilöökideta, siis kahjuks tegid nad pühapäeva avakatel sõiduvea ja ralli eelviimasel katsel tuli vahetada rehvi. Ralli kokkuvõttes kuulus eestlastele 2.32,2 kaotusega viies koht.
„Tulime rallile eesmärgiga finišeerida ja koguda kogemusi järgmiseks aastaks. Muidugi, kui sa oled poodiumi- ja liidrikohal, siis tahaks lõpuks seal heitluses olla, kuid lõppkokkuvõttes olen üsna rahul, sest meie tempo oli enamus ajast mõistlik. Meil on mõned ideed, et kuidas paremaks saada. Ma nautisin seda seiklust siin ja loodetavasti olen tagasi ka järgmisel aastal. Suur aitäh meeskonnale, kes hoidis terve nädalavahetuse auto perfektsena,“ võttis Virves Paraguay ralli nädalavahetuse kokku.
WRC2 klassi hooaja neljanda võidu võtsid lõpuks Oliver Solberg / Elliott Edmondson, kes võitsid lõpuks 19 kiiruskatsest koguni 15. MM-arvestuses suurendasid nad edu Rossel / Dunand ees 11 punktile. Virves / Viilo tõusid MM-arvestuses 60 punktiga neljandaks.
Autoralli MM-hooaeg jätkub vähem kui kahe nädala pärast Tšiili teedel, kus sõidetakse 11.-14. septembrini.
Foto: RedBull Contet Pool / Jaanus Ree