Autoralli MM-hooaeg jätkub legendaarsetel Kreeka kruusateedel, kus stardis ka kolm Eesti ekipaaži


Neljapäeva õhtul kell 18.05 antakse Kreekas Lamias start autoralli MM-hooaja seitsmenda etapi avakatsele. Kokku ootab võistlejaid nelja võistluspäeva jooksul ees 17 kiiruskatset ja 345,76 katsekilomeetrit.
Kui enamus katseid on võistlejatele varasemast tuttavad ja on muudetud minimaalselt, siis täiesti uuteks katseteks saavad olema neljapäeva õhtune publikukatse, reedese võistluspäeva eelviimane katse ja pühapäeva alustav jõuproov. Võistlusel on ees ootamas koguni viis katset mida läbitakse vaid korra ja punktikatsena on tagasi legendaarne Tarzan, mis viimati oli PowerStage katse aastal 2021.
Kokku on hooaja seitsmendale MM-rallile startimas 67 võistluspaari, kellest 12 sõidavad Rally1 autodega ja WRC2 klassi punktide eest hakkavad heitlema 32 võistluspaari.
Toyota kolmik hakkab teistele teed puhastama
Tootjate MM-liider Toyota Gazoo Racing saadab sarnaselt kolmele eelnevale rallile taas starti viis Toyota GR Yaris Rally1 autodega sõitvat võistluspaari. MM-liidritena peavad reedel teistele teed puhastama Elfyn Evans / Scott Martin, kelle punktiedu on Portugalis ja Sardiinias võidud võtnud Sébastien Ogier / Vincent Landais ees 19 punkti. Ogier´ senine ainus Kreeka MM-ralli võit pärineb aastast 2011, kui tänaseks kaheksakordne MM-võitja alles Citroëni meeskoda esindas.
„Sardiinia oli meie jaoks väga positiivne nädalavahetus ja kaks päeva hiljem olin tagasi autos, et Kreeka ralliks testida ning proovida kinnitada edusamme, mida seadistusega saavutasime. Kreeka väljakutsed pole nii erinevad – kõrge temperatuur ja kare ning kivine pinnas. Loodetavasti suudame nendes tingimustes taas tugevad olla. Meie stardikoha tõttu võib meeskonnal reedel taas keeruline olla ja kuna sõidan sel korral teisel kohal, võib võita veelgi raskem olla, kuid ma ei karda kunagi ühtegi väljakutset, seega vaatame mida suudame,“ sõnas Ogier Kreeka MM-ralli eel.
Sardiinias pühapäeva parimad olnud Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen on viimsest neljast Kreeka MM-rallist võitnud pooled ja võidu mõtetega minnakse starti ka tänavu. Kui hooaja esimesed etapid on soomlastele uute Hankook rehvide tõttu olnud rasked, siis nüüd tundub, et soomlased on uute „jalavarjudega“ harjunud ja tempo taas parimate päevade sarnane.
Neljanda Toyota GR Yaris Rally1 autoga stardivad Kreekas Takamoto Katsuta / Aaron Johnston, kelle senine parim Kreeka MM-ralli tulemus pärineb hooajast 2023, kui nad lõpetasid kuuendana. Toyota Gazoo Racing WRT2 meeskonna eest startivate Sami Pajari / Marko Salminen eesmärk on taas kirja saada kõik tulevikuks vajalikud kilomeetrid ja kogemused. Pajaril on möödunud aasta Kreeka MM-rallist väga positiivsed mälestused, kui soomlane nendel rasketel teedel WRC2 klassivõidu võttis.
Hyundai soovib hooaja esimest võitu
Hyundai Motorsport võistluspaarid pole küll veel tänavu võidurõõmu tundnud, kuid aastast 2022 ja möödunud aastast on Lõuna-Korea autotootjal Kreekast suurepärased mälestused, kui võistlused kolmikvõitudega lõpetati. Mõlemal korral olid etapivõitude võtjateks valitsevad maailmameistrid Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe, kes tänavu end kuue etapi järel alles MM-punktitabeli viiendalt realt leiavad, mis tõsi belglastele reedeseks võistluspäevaks suurepärase stardipositsiooni annab.
Ott Tänak / Martin Järveoja pole küll veel oma karjääri jooksul Kreeka teedel etapivõitu saavutanud, kuid viimasest neljast Kreekas sõidetud rallist kolmel on eestlased poodiumil lõpetanud. Punktitabelis neljandat kohta hoidvad Tänak / Järveoja lõpetasid nii Portugalis, kui ka Sardiinias teisel kohal ja nüüd on eesmärgiks hooaja esimene võit.
„Kreeka ralli on Portugali ja Sardiinia järel kolmas järjestikust raskest rallist, kuid võrdluses on see väga erinev. Kreeka teed on laiemad, aga need on üsna kindlad. Viimase paari aasta jooksul pole see olnud ülimalt raske – mõned katsed kindlasti, kuid see on ajalooliselt siiski olnud väga nõudlik ralli. Kuna ralli nihkus sel aastal juunisse, siis mängib kuumus suurt rolli nii meile meeskondadena kui ka autole,“ sõnas Tänak Kreeka MM-ralli eel Hyundai pressiteate vahendusel.
„Ma usun, et Kreekas saab sõita küll, aga eks ralli näitab täpsemalt. Test on alati üks asi aga, kui seal on pikemad katsed ja temperatuur tundub, et tuleb ka korda kaks, mis meil siin Eestis on, siis eks küsimärke on palju. Uued rehvid, millega pole Kreekas varem sõitnud, kuid siiski kõigil on samad rehvid ja sinna taha midagi ei jää. Vaadates korraldaja videoid, siis teed on üsna heas seisus ja usun, et ei pea mõtlema ainult selle peale, et autot hoida vaid saab üritada ka kiiresti sõita. Enne igat rallit on eesmärk võit ja kahjuks on nii läinud, et see aasta pole veel ükski Hyundai sõitja rallit võitnud, kuid Kreekas siis tuleb viga parandada,“ sõnas Järveoja ralli eel antud intervjuus.
Kolmanda Hyundai i20 N Rally1 toovad Kreekas sarnaselt eelnevate etappidega starti Adrien Fourmaux / Alexandre Coria, kelle hooajakõver vajaks pärast ebaõnnestumisi Portugalis ja Sardiinias nüüd taas positiivset suunda. Prantslased võivad olla selle korra Hyundai meeskonna jokkerid, sest nende reedene seitsmes stardipositsioon võiks tähendada üsna ideaalseid teeolusid.
M-Sport ootab võistlejatelt probleemide vältimist
Kreeka MM-ralli ajaloo edukaim tootja Ford saadab sel korral starti neli Ford Puma Rally1 autodega sõitvat võistluspaari. MM-punktitabelis hoiavad neist parimat kohta Gregoire Munster / Louis Louka, kes paiknevad 18 punktiga üheksandal kohal. Hooaja neljanda MM-ralli stardi teevad M-Sport meeskonna ridades värsked Poola ERC etapi võitjad Mārtiņš Sesks / Renars Francis.
„Akropolise ralli Kreekas on vaieldamatult üks raskemaid etappe meistrivõistlustel ja ma arvan, et see toob kaasa omajagu väljakutseid. Näeme üsna kõrvetavaid temperatuure ja katseolud saavad olema sama karmid, kui kunagi varem. Nii Grégoire’il (Munster), kui ka Joshil (McErlean) oli Sardiinia ralli keeruline, seega Kreekas on fookus puhta sõidu tegemisel ja probleemide vältimisel, et tuua koju kindel tulemus. Mārtiņš (Sesks) teeb oma Kreeka debüüdi ja ootab kahtlemata oma meeskonnakaaslastelt juhiseid sellel keerulisel rallil navigeerimiseks. On tore, et Jourdan (Serderidis) on taas meiega koduvõistlusel, kus ta loodetavasti saab oma nimekirja lisada veel ühe tugeva finiši,“ sõnas M-Sport meeskonna juht Rich Millener võistluse eel.
WRC2 klassis proovivad kõrgete kohtade heitlusesse sekkuda ka eestlased
Nagu eelpool mainitud on MM-hooaja seitsmendale etapile WRC2 klassis startimas 32 võistluspaari. Teist korda sel hooajal on vastamisi minemas punktitabeli kaks esimest võistluspaari ehk Yohan Rossel / Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) ja Oliver Solberg / Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2). Kahte võistluspaari lahutab Kreeka ralli eel 7 puntki.
Eestlaste lippu on Kreeka teedel kõrgel hoidmas Toksport meeskonna värvides startivad Robert Virves / Jakko Viilo (Škoda Fabia RS Rally2). Kuigi eestlaste hooaeg pole kulgenud soovitult, siis Sardiinias avatud punktiarvele on nüüd loodetavasti Kreekas lisa tulemas. Möödunud aastal lõpetas Virves ralli WRC2 klassi võitjaga küll sama lõpuajaga, kuid avakatse kesisem tulemus jättis saarlase veel sel korral karjääri esimese WRC2 klassi võiduta.
„Kindlasti on positiivsed mälestused nii eelmisest kui ka eelnevatest aastatest, aga täna see otseselt ei aita. Usun, et saame teha seekord oma asja ja proovime olla targad. Kuum temperatuur ja ilmselt keskmisest veidi karmimad olud nõuavad palju autolt ja ka sõitjatelt ning kaardilugejatelt. Seega proovime leida optimaalse tempo, mis oleks piisavalt kiire ja samas jääks ka rattad alla,“ sõnas Virves Kreeka ralli eel.
Kreekas on stardis ka Georg Linnamäe / James Morgan, kes taas istumas Eesti meeskonna RedGrey poolt ettevalmistatud Toyota GR Yaris Rally2 võistlusautos. Hooaja neljandat starti tegeva Linnamäe seni parim Kreeka MM-ralli tulemus pärineb hooajast 2021, kui ta lõpetas WRC2 klassi neljandana.
Kreeka MM-ralli ajalugu
Esimene Kreeka ralli sõideti aastal 1952 ja esimest korda kuulus see legendaarne võistlus MM-kalendrisse aastal 1973. Ralli püsis MM-kalendri pikalt, kuid 2013. aasta järel ei sõidetud Kreekas MM-punktidele koguni seitse aastat, kuni ralli 2021 aasta MM-sarja comebacki tegi. Tänavu heideldakse Acropolise rallil MM-punktide nimel 43 korda.
Enim võite on Kreeka teedel võtnud legendaarne Colin McRae, kes oli parim viiel korral. Tegevsõitjatest jagavad esikohta kahe võiduga Kalle Rovanperä (Toyota) ja Thierry Neuville (Hyundai). Tootjatest on nendel teedel olnud edukaim Ford, kes olnud parim 13 korral, tõsi viimati aastal 2009.
Eestlased Kreeka MM-rallil
Esimeste eestlastena võistlesid 1981. aastal Kreeka MM-rallil Heiki Ohu / Toomas Diener, kes finišeerisid Lada 1600 autol sõites absoluutarvestuse 15. ja oma klassi 2/8 kolmandal kohal. Aastal 1999 teenisid viiendana lõpetanud Markko Märtin / Toomas Kitsing (Toyota Corolla WRC) Kreeka teedel esimeste eestlastena MM-punktid. Kaks aastat hiljem sõitis Märtin juba Subaru meeskonna tehasesõitjana koos Michael Parkiga esmalt välja karjääri esimese parima katseaja tulemuse ja aastal 2003 tähistas Eesti – Briti duo legendaarse Acropolise ralli võitu.
Samal aastal saavutasid Kreekas poodiumikoha ka Junior WRC klassis kolmandana lõpetanud Urmo Aava / Kuldar Sikk (Suzuki Ignis S1600), kes kordasid sama resultaati kaks aastat hiljem. 2013. aastal olid samuti juunioride kolmandad Sander Pärn / Ken Järveoja (Ford Fiesta R2).
Ott Tänak / Martin Järveoja on viimasest neljast Kreeka MM-rallist kolmel lõpetanud poodiumil ja 2019. aasta autoralli maailmameistrite seni parim resultaat nendelt legendaarsetelt teedelt pärinevad aastatest 2021 ja 2022, kui nad lõpetasid nad Hyundail sõites teisena.
2022. aastal tähistas esimese eestlasena just Kreeka ralli finišis Junior WRC MM-tiitlit Robert Virves (Ford Fiesta Rally3) ja mullu kordasid saarlase saavutust samuti Kreeka ralli finišis Romet Jürgenson / Siim Oja (Ford Fiesta Rally3).
Foto: Hyundai Motorsport