Dani Sordo: „Meil on Sardiinia ralli avapäevaks hea stardipositsioon ja anname endast parima.“

Dani Sordo ja tema kaardilugeja Candido Carrera jaoks saab eesootav Sardiinia ralli olema hooaja teiseks MM-stardiks

Sardiinia MM-ralli eelvaate Powerstage Podcasti külaline oli sel korral Dani Sordo. Rääkisime kahekordse Sardiinia MM-ralli võitjaga, et kuidas vaatab ta tagasi tema jaoks hooaja esimesele MM-rallile, mis sõideti kaks nädalat tagasi Portugalis, mida ootab ta selle aasta rallilt jpm.

Portugali ralli oli sinu ja Candido (kaardilugeja) jaoks tänavuse hooaja esimeseks ralliks uue Rally1 autoga. Kui erinev on selle uue hübriidautoga sõita võrredes eelmisega?

Kui päris aus olla, siis saime küll lõpuks Portugalist hea tulemuse ja lõpetasime kolmandana, kuid ootasime enamat. Meil oli probleeme nii enda, kui ka autoga ja selle arusaamisega, et kuidas see hübriidauto täpselt töötab. See oli veidi keerulisem, kui me arvasime. Lõpuks aga nagu ma ütlesin saime kolmanda koha ja seega polnudki kõige kehvem.

Uued autod on kaalult raskemad, kuid mootor on sama. Kui palju pead sellega teistmoodi sõitma?

Tõesti auto on tänu hübriidajami akudele raskem ja mootor on sama. Kui vanasti oli nii, et vajutasid gaasi ja mootor sai turbo abil jõudu, siis nüüd see nö. reageering enam päris sama pole, sest nüüd annab selle jõu esimesena hübriid, kuid see ei kesta kaua. See teeb sõitmise keerulisemaks, sest  gaasile vajutamise järgne reageering on lühema ajalisem.  

Portugal on suhteliselt aeglane ralli. Kui palju hübriid sellistel rallidel efekti annab?

Portugal pole küll sama kiire, kui Eesti ja Soome, kuid siiski on ka sellele rallil päris kiireid lõike. Sardiinia saab kindlasti olema raskem, kui Portugal, sest seal on kitsamad teed ja vähem pidamist. Portugalis ei olnud me kõige paremas tempos, kuid proovime Sardiinias paremad olla.

Sul oli Portugalis Takaga (Katsuta) väga vinge heitlus poodiumi viimasele kohale, millest väljusid võitjana. Kui hea tunne see oli, et kohe esimesel rallil uue autoga poodium võtsid?

Kindlasti oleks soovinud Kalle ja teistega heidelda esikohtade nimel, kuid Takaga heitlus oli hea. Ta tegi väga hea ralli ja oli kiire ning stabiilne kõigil katsetel. Viimase Fafe katse eel oli ta edu minu ees vaid paar sekundit ja ma otsustasin teha viimase rünnaku, sest ma tahtsin väga seda poodiumikohta.

Ma arvan, et selle viimase surumise tegid sa juba laupäeva õhtu linnakatsel, kus sa sõitsid välja võimsa aja. See oli imeline.

See oli tõesti hea. Kõik, kes mu ees läksid Tänak ja teised puhastasid sõidujoont pidevalt ja see kuivas.

Pean Powerstage Podcasti poolt sulle kindlasti ütlema, et see kuidas sa läksid peale finišid Takat lohutama, seda oli väga vinge vaadata.

Ma arvan, et ka Taka vääris seda poodiumikohta, sest  ta sõitis imeliselt. Ütlen seda selleks, sest tean kui kiirelt ma pidin sõitma ja kui palju endast andma, et temalt see positsioon võtta. Kui ta hakkab nii ka tulevikus rallisid sõitma, siis hakkab ta ka poodiumikohti võtma.

Dani Sordo on kahel korral saanud Sardiinia ralli finišijärgselt võidu tähistamiseks Vahemerre hüpata

Räägime nüüd Sardiinia rallist, mille sa võitsid 2019. ja 2020. aastal. Sul on kindlasti head mälestused sellest võistlusest?

Olen küll kahe korral seal võitnud, kuid möödunud aastal olin sunnitud auto teeäärde parkima, mis polnud kõige parem. Sellegipoolest on mul head mälestused ja tahan sellel rallil alati hästi sõita. Ausalt öeldes on mul tunne, et sel aastal saab raske olema, sest kui me võrdlesime Portugalis enda eelmise aasta aegu, tänavustega, siis Toyota on hetkel meist veidi parem.  Sellest hoolimata on meil avapäevaks hea stardipositsioon (8) ja me anname endast kindlasti parima. Testides oli auto enam vähem, kuid kindlasti saab probleemiks olema autos olev kuumus, millega saab raske olema toime tulla.

Sel aastal on õnneks ralli Olbiast tagasi Algheros, kus sa kaks võitu oled võtnud, seega selles osas peaks kõik hästi olema?

Ja selles osas on hästi, sest me eelistan sealseid teid ja ehk toovad need mulle ka õnne.

Mis sa arvad millised on sinu võimalused minna püüdma kolmandat Sardiinia võitu, kui sa mõtled enda reedesele stardipositsioonile?

Kui reedest stardijärjestust vaadata, siis neid, kes soovivad selle ralli võita ja stardivad healt positsioonilt on palju. Ott on väga heal positsioonil ja oli eelmisel aastal väga kiire, kuni teda tabas ebaõnn ja auto lagunes. Ta on siin alati kiire. Lappi, Evans ja ka Fordi piloodid on kõik heal stardipositsioonil. Nad on kõik head sõitjad ja kuna nad on punktitabelis tagapool, siis on neil ka hea stardikoht ja võimalus heidelda esikoha nimel.

Miks Sa arvad miks Hyundai hetkel Toyotast maas on ?

Mul on seda keeruline öelda, sest ma olen sõitnud alles ühe ralli selle uue autoga. Mu tunne oli, et kui sa kurvidest väljud ja gaasi vajutad, siis vahel on auto mootoril jõudu ja vahel pole, sest see tuleb hübriidist. Sellega oli keeruline toime tulla ja aru saada. See pole enam naturaalne nagu oli varem, et kui vajutad gaasi, siis on ka jõud kohe olemas. Nüüd peab rohkemate asjade peale mõtlema ja lisaks on auto kaal asi millega on keeruline hakkama saada.

Ott mainis Portugalis, et tema autol olid tasakaalu probleemid. Kas ka sinu autol oli nii?

Kere on kindlasti keerulisem, kui oli ennem ja seda tänu kaalule. Kui aus olla, siis kere pole üldse paha, kuid minu jaoks on kõige keerulisem selle juures hakkama saada selle lisaraskusega, mis meil nüüd hübriidi akude tõttu auto tagaosas on. Ja ma ei tea kuidas teised, kuid minu jaoks vajab veel harjumist hübriidist tulevad 100+ hobujõudu. See on päris suur lisavõimsus.

Mainisid ka ise, et Portugalis oli päris palav. Nägin Hyundai testis tehtud piltidelt, et meeskond kasutas auto katustel nö. „kuldset“ lahendust. Kas leidsite testides selle kuuma vastu mingi lahenduse, mida saate nüüd Sardiinias kasutada?

Testides kasutatud lahendus ehk veidi leevendab seda kuumuse probleemi, kuid selle probleemi tuum ei asu katusel, see asub auto põhja all. Auto on rallil palju kuumem, kui see oli varasemalt.

Kui auto parkida ülesõidul või mujal pikaks ajaks, siis on kindlasti kasu sellest katuse ja hõbedaste akende lahendusest, mis päikese kiirgust hülgavad, kui probleem on ikkagi mootorist tulevast kuumast õhust, mis siis läheb põhja alt läbi väljalaskesüsteemi. Ma olen juba mõned aastad tagasi öelnud, et autodel peab olema süsteem, millega saaks salongi jahutada. Igal pool mujal sarjades Dakar, 24 tunni sõidud, ringrada neil on salongi jahutussüsteem, kuid meil pole.  Me ei kurda selle kuuma üle niisama, sest see on reaalne ohutuse teema, kui sa istud seal 70 kraadises kuumuses tulekindlas pesus, kombe seljas ja kiiver peas. FIA on küll panustanud kõvasti ohutusse HANS, turvarihmad, turvapuur jne.. see kõik on imeline. Kuid kui keegi peaks kuumuse tõttu autos minestama, siis võivad olla traagilised tagajärjed. Seega ma arvan me peaks loovutama mootori jõust need mõned hobujõud jahutusele enne kui midagi juhtub.

Vaatasin, et Sardiinias saab nädalavahetusel olema õues kuni 35 kraadi sooja, seega autos saab olema väga palav.

Kindlasti on Sardiinias palju palavam, kui oli Portugalis, kus lõppkokkuvõttes ei olnudki nii palav.

Seae oli täitsa normaalne temperatuur. Sardiinias on aga kindlasti palavam ja lisaks ei sõida me seal nii kiiresti, mis tähendab, meil on autos ka jahedat õhku vähem, sest meie jahutus tuleb katuselt (scoop). Kindlasti saab juba Sardiinias keeruline olemas ja ees on ju ootamas veel Keenia ralli.

Ma loodan, et mingil päeval tuleb keegi kunagi FIA-st meie testile ja istub auto kõrvalistmele ming sõidab meiega testi kaasa. Siis saavad nad aru selle probleemi olemasolust, sest tundub, et kontoris istudes ei saa nad sellest aru.

Me oleme neile tagasisidet andnud, et autos on palav, kuid nad on naernud selle peale. Kui me kõik räägime seda probleemi kui ühest suust, siis nad peavad meie otsuseid austama hakkama. Ma ei soovi autosse 10 kraadist õhku, ma sooviks, et autos ei oleks rohkem, kui 40 kraadi.

Olen sinuga täiesti nõus, sest sa ju tahaksid teha sporti, mitte olla saunas, eks?

Võimalik, et eestlastele meeldiks selline sauna temperatuur, kuid mulle see ei sobi (naerab).

Hyundai kolis oma testikeskuse Soome. Kas oled juba seal testimas ka käinud?

Ei seal ma veel sõitnud pole ja olen üldse vaid korra autot testinud, seda siis enne Portugali, kus läbisin u. 100 km. Ja nüüd järgmisena ootab mind ees Sardiinia ralli test.

Mis plaanid on sul peale Sardiinia rallit? Kas Kreeka ralli või näeme sind äkki isegi Eesti rallil?

Järgmisena sõidan hoopis Hispaanias kestvusralli, sest tahan tutvust teha Rally Raid sarjaga. Seal on mul abiks Nasser Al-Attiyah, seega see saab olema mu järgmine võistlus.

Aitäh sulle Dani ja loodan, et saad pühapäeval koos meeskonnaga kolmandat korda Sardiinia võitu tähistades Vahemerre hüpata.

Annan endast parima ja loodan, et võtame kolmikvõidu mina, Ott ja Thierry.

Fotod: Hyundai Motorsport

Back to top button