Eestlased Rootsi MM-rallil ehk Märtin / Kitsingu ajaloolisest 8.kohast kuni Tänak / Järveoja võitudeni

Markko Märtin / Michael Park jõudsid esimest korda Rootsis MM-punktidele aastal 2003

Rootsi MM-ralli ajalugu ulatub aastasse 1973 ja alates 80ndatest on sellele hooaja ainsal talverallil osalemas käinud ka mitmed Eesti võistluspaarid. Otsa tegid lahti 1980. aastal Heiki Ohu / Toomas Diener, kes Lada 1600 autoga võisteldes lõpetasid absoluudi 45. kohal. Kui 80ndatel võistles Rootsi MM-rallil kaks Eestist pärit ekipaaži, siis piiride avanemise järel tekkis rohkem võimalusi, uuenes tehnika ja soov piiri taga oma võimed proovile panna tekkis aina enamatel. 1996. aasta võistlusel, kus oli stardis juba kolm Eesti ekipaaži sõitsid Riho Parts / Aare Kaaristo Mitsubishi Lancer Evo III autol uueks eestlaste parimaks tulemuseks 21. koha.

Markko Märtin teeb Rootsi teedel Eesti autoralli ajalugu

1999. aasta Rootsi MM-ralli on Eesti autospordi ajalukku läinud võistlusena, kus Markko Märtin / Toomas Kitsing tegid MM-sarjas oma esimese stardi WRC autol, milleks oli Ford Escort WRC. Edukas võistlus lõppes kohaga, millega eestlased polnud kunagi enne MM-rallil finišeerinud ehk 8. kohal. Kui tänases mõttes oleks see tähendanud ka MM-punkte, siis kuni 2003. aastani jagati MM-rallidel punkte vaid TOP6.
„Nägin, milleks suuteline olen. Tunnistan – nii heast kohast eriti ei mõelnud. Et kõik õnnestus ideaalilähedaselt, võib esinemist ootusi ületavaks nimetada,” lausus Märtin pärast ralli lõppu.
“Autorallis kehtib kuldne reegel: alati saab paremini. Pisiapsakaid on esinenud meilgi. Võib sõita võimete piiril või proovida võimeid ületada. Esimesel puhul on tõenäoline hea tulemus, teisel katkestamine. Mina ei näinud teadlikuks riskimiseks vähimatki põhjust, väike risk käib meie alaga pidevalt kaasas. Mulle ei meeldi saatusega mängida,“ sõnas Märtin toona Õhtulehele antud intervjuus.

Aasta hiljem tegi Märtin Rootsis taas Eesti autospordi ajalugu, kui istus esimest korda MM-rallil ühte autosse briti Michael Parkiga. Toyota Corolla WRC autol sõitnud Eesti / Briti ühisekipaaž lõpetas võistluse üheksandal kohal. Järgneval aastal said samad mehed Rootsis kirja esimese MM-ralli finiši Subaru tehasemeeskonna võistlejatena. 2002. aastal olid Märtin / Park Rootsis küll kohal, kuid testikatsel toimunud teelt väljasõit tähendas, et ralli lõppes enne, kui alatagi jõudis.
Kui senised kolm starti Rootsi teedel polnud Märtinile katsevõitu toonud, siis 2003. aastal sai see viga parandatud võistluse eelviimasel katsel. Absoluutarvestuses kuulus eestlasele neljas koht.   
Aasta hiljem olid Märtin / Park Rootsis taas stardis ja liikusid tempos, mis lubas loota karjääri esimest Rootsi ralli võitu. Kümne kiiruskatse järel hoidsid nad 22,4 sekundilise eduga esikohta, kuid järgmisel kiiruskatsel tabas nende Fordi vasak tagumine ratas lumehanges olnud kivi ja „lonkava“ Focusega jätkanud Fordi võistlejad pidid katsel ja ülesõidul sõitma nagu Thierry Neuville tänavu aasta Monte-Carlo rallil ning lõpetasid ralli lõpuks seitsmendal kohal. Ralli võitnud Sebastien Loeb / Daniel Elenast said esimesed mitte skandinaavlased, kes pika ajalooga ralli võitnud.

2005. aastal tegid Märtin / Park oma viimase Rootsi stardi ja lõpetasid selle teisel kohal. Peugeot 307 WRC autol sõitnud mehi jäi võidust lahutama 2.11,1. Märtin on karjääri järel antud intervjuudes tunnistanud, et kõige rohkem ongi tal sellest kahju, et kui kruusal ja asfaldil sai ta MM-ralli võidu kätte, siis lumel jäi see tegemata.

Ott Tänak / Martin Järveoja võtsid 2019. aastal Rootsis esimese võidu nendel lumistel teedel

Ott Tänak / Martin Järveoja kaks võitu!

Pärast Markko Märtini karjääri lõppu võtsid Rootsis ja muudel MM-rallidel osalemise üle nooremad võistlejad eesotsas Urmo Aava ja Ott Tänakuga. Aava parimaks saavutuseks jäi Citroen C4 WRC autoga sõites koos Kuldar Sikkuga 2008. aasta 18. koht. Tänak tegi koos Sikkuga esimesed stardid Rootsis aastatel 2010 ja 2012 ning kuigi mõlemad võistlused tuli katkestada, siis karjääri esimesed MM-ralli katsevõidud võttis hilisem maailmameister 2012. aastal just Rootsis, võites Hagfors Sprint mõlemad läbimised.

Poodiumile kõige lähemale jõudis Tänak koos Raigo Mõlderiga Ford Fiesta RS WRC autos istudes 2015. aastal, kui ralli neljandana lõpetati. 2017. aastal istus Tänak ühte autosse Martin Järveojaga ja juba nendel teisel ühisel MM-rallil korrati lumel seni eestlaste parimat MM-tulemust, kui lõpetati Ford Fiesta WRC autoga sõites teisena. Kui aasta hiljem veel asjad ei klappinud ja avapäeva rajapositsiooni ning kolmandal päeval toimunud kokkupõrke tõttu Kris Meeke autost möödudes tuli leppida alles üheksanda kohaga, siis aasta hiljem tehtid Eesti autospordi ajalugu ja võeti 53,7 sekundilise eduga hooaja ainsa talveralli võit.
Tänak pühendas toona oma võidu mentor Markko Märtinile.
“See on uskumatu. Ma tean, kui kõvasti minu väga hea sõber Markko siin pingutas, et võita ja ükskord oli ta väga lähedal. Nüüd olen õnnelik, et viimaks tegime seda ja see võit on meil olemas,” kommenteeris Tänak triumfi poodiumil.

2023. aastal korrati Rootsi ralli võitu sõites Ford Puma Rally1 autoga. Eestlaste edu oli lähimate konkurentide ees ralli finišis 18,7 sekundit. Kui 2019 võitsid eestlased 19. katsest 6, siis 2023 18. katsest ühe. Senise Hyundaiga sõidetud parima resultaadi sõitsid Tänak / Järveoja välja 2020. aastal, kui lõpetasid teisena. Võidust jäi tookord lahutama 12,7 sekundit.

Roland Poom / Ken Järveoja lõpetasid 2019. aastal Rootsis Junior WRC klassi teisena

Võit ja poodiumikohad madalamates klassides

Lisaks Tänak / Järveojale ja Märtinile on eestlastele Rootsi rallilt jagunud poodiumikohti ka madalamates klassides. Junior WRC klassis jõudsid eestlastest esimesena poodiumile Urmo Aava / Kuldar Sikk, kes 2006. aastal lõpetasid Suzuki Swift S1600 autol sõites kolmandana. Selle tulemuse sõitsid 2019. aasta ühisel Junior WRC debüüdil üle Roland Poom / Ken Järveoja, kes saavutasid Ford Fiesta R2T autol võisteldes teise koha.
“Mega tunne! Sellist tulemust ei osanud enne rallit oodata. Ralli oli pikk ja väga keeruliste oludega. Eriti raskeks läks rehvidega, pidime ennast katsetel tagasi hoidma, et ralli lõpuni rehve jätkuks. Konkurentide sõiduvead kinnitasid meie plaani, et ralli on raske ja peab teel püsima. Me tahtsime lõpetada  ja seda me ka tegime. Poodium teeb selle JWRC debüüdi minu jaoks eriti eriliseks,” võttis JWRC debüüdi suurepärase teise kohaga lõpetanud Poom võistluse kokku.

Aasta hiljem astusid noortele pilootidele mõeldud sarjas Rootsi ralli finiši järel poodiumile Ken Torn / Kauri Pannas, kellele kuulus kolmas koht.
„Kindlasti pole paha tulemus. Neli kuud on kodus istutud, polnud väga millegi pealt sõitma minna. Kaotasime liidritele liiga palju, aga õnneks teame, mida peame tegema, et paremaks saada. Kindlasti jäi midagi sisse, aga püüdsin lihtsalt targalt sõita,“ sõnas Torn.

Möödunud aastal lõpetasid Junior WRC klassi debüütvõistluse teise kohaga hilisemad meistrid Romet Jürgenson / Siim Oja, kes võistlesid juba neljaveolisel Ford Fiesta Rally3 autol. Jürgensonist sai kolmas Eesti piloot ja Ojast viies kaardilugeja, kes Junior WRC debüüdil poodiumile jõudnud.
„Väga õnnelik meie tulemuse üle. See on tugev algus hooajale koos korralike punktidega. Suur kergendus,“ võttis õnnelik Jürgenson võistluse kokku.

Karl Kruuda / Martin Järveoja võitsid 2014. aastal Rootsi teedel WRC2 klassi

WRC2 klassis võtsid 2014. aastal klassivõidu Karl Kruuda / Martin Järveoja. Ford Fiesta S2000 autol sõitnud eestlased alustasid viimast katset teadmises, et nende vahe esikohta hoidnud Jari Ketomaaga on 18,7 sekundit, kuid kuna eestlastel oli viimaseks katseks paremat rehvid, siis edestati 15,87 km pikkusel katsel konkurente 21 sekundiga, mis tähendas 2,3 sekundiga karjääri esimest WRC2 klassivõitu.

“Katse lõpus Martin ütles mulle, et me võitsime. Mina nägin enda ees Ketomaad pidutsemas auto peal ja ütlesin “Ei, me kaotasime” ja seal tekkis siuke arutelu ja väike arusaamatus Lõpus mulle ikka öeldi, et me võitsime,” kirjeldas Kruuda.
“Tegelikult ei tekkinud enne viimast katset üldse võidumõtteid. Oln rahul oma teise kohaga ning ei olnud üldse plaanitud, et ma võidaksin. Viimasel katsel sisestasin endale, et teine koht on ka suurepärane – parem 18 punkti kui üldse mitte midagi. Lõpp hea, kõik hea. Paremat tulemust poleks osanud oodatagi,“ võttis Kruuda tookord võiduga lõppenud ralli Delfile antud intervjuus kokku.

Kümne aasta pikkuse eestlaste poodiumi põua WRC2 klassis lõpetas möödunud aastal Georg Linnamäe, kes koos James Morganiga tõid nii endale, kui uuele Toyota GR Yaris Rally2 autole karjääri esimese WRC2 klassi poodiumikoha. Lisaks sellele, et ralli lõpus mahuti ka absoluudi TOP10 võeti rallil ka üldarvestuses katsevõit.
„See on väga hea tulemus ja oleme igal aastal ühe positsiooni kõrgemale liikunud. Kahe aasta pärast saame siis võidu, kui nii edasi. See oli keeruline ralli ja kahju meie eilsest väikesest veast, kuid oleme õnnelikud, et siin Rootsis poodiumil lõpetasime. Suur aitäh ka Red Grey meeskonnale. Olen nende üle väga uhke ja selle mida nad saavutasid, eriti sellel rallil,“ sõnas õnnelik Linnamäe ralli viimase kate finišis.

Tänavu stardib Rootsi MM-rallile juba viiendat aastat järjest rohkem, kui kolm võistluspaari. Eestlastest on sel korral võistlustulle minemas – Ott Tänak / Martin Järveoja, Georg Linnamäe / britt James Morgan, WRC2 klassi debüüti tegevad Romet Jürgenson / Siim Oja , Robert Virves / Jakko Viilo ja ühise Junior WRC klassi debüüdi teevad Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk. Virves on varasemalt Rootsis stardis olnud kahel korral. 2022. aastal sõitis ta koos Aleks Leskiga välja Junior WRC klassi kuuenda koha ja aasta hiljem oli WRC2 debüütvõistlust tehes Ford Fiesta Rally2 autol WRC2 klassi üheksas. Jakko Viilo on Rootsis olnud stardis varasemalt 2023, kui koos Egon Kauriga lõpetati WRC2 klassis 11.kohaga.
Kõige suurem arv eestlaseid on seni olnud Rootsis stardis aastal 2020, kui rajale said viis pilooti ja neli kaardilugejat ehk sama nagu tänavu. Edukaim eestlane on seni Rootsi teedel olnud Martin Järveoja, kellele ette näidata kaks üldvõitu ja üks WRC2 klassivõit.

Eestlased Rootsi MM-rallil

Aasta SõitjadAutoTulemusÜlarvestuse katsevõite
1980Heiki Ohu – Toomas DienerLada 160045 
1981Heiki Ohu – Toomas DienerLada 1300 Rallye50 
1981Eedo Raide – Georg ValdekLada 1300 Rallye56 
1983Heiki Ohu – Toomas DienerVAZ 210153 
1983Eedo Raide – Georg ValdekVAZ 210149 
1994Allan Lutter – Kalle PähnLada Samara 2108347 
1994Andres Napp – Üllar AngaLada Samara 2108344 
1996Ivar Raidam – Margus KarjaneMitsubishi Lancer Evo IIIK 
1996Raido Rüütel – Robert LepiksonToyota Celica ST185 Turbo 34 
1996Riho Parts – Aare KaaristoMitsubishi Lancer Evo III21 
1997Ivar Raidam – Margus KarjaneMitsubishi Lancer Evo III23 
1998Riho Parts – Aare KaaristoMitsubishi Lancer Evo IIIK 
1999Markko Märtin – Toomas KitsingFord Escort WRC8 
1999Aleksander Käo – Aare OjamäeMitsubishi Lancer Evo IVK 
2000Markko Märtin – Michael ParkToyota Corolla WRC 9 
2001Markko Märtin – Michael ParkSubaru Impreza (44S) WRC 12 
2002Markko Märtin – Michael ParkFord Focus RS WRC´02DNS Õnnetus Shakedown katsel 
2003Markko Märtin – Michael ParkFord Focus RS WRC41
2004Markko Märtin – Michael ParkFord Focus RS WRC72
2005Markko Märtin – Michael ParkPeugeot 307 WRC22
2005Jaan Mölder jr. – Tõnu VunnMitsubishi Lancer Evo VIK 
2006Urmo Aava – Kuldar SikkSuzuki Swift S160022 (JWRC 3.koht) 
2006Jaan Mölder jr. – Katrin BeckerFord Fiesta S160040 (JWRC 10.koht) 
2008Urmo Aava – Kuldar SikkCitroen C4 WRC18 
2008Egon Kaur – Simo KoskinenSubaru Impreza WRX38 
2010Ott Tänak – Kuldar SikkSubaru Impreza WRXK 
2011Martin Kangur – Kristo KraagHonda Civic Type-R R3K 
2012Ott Tänak – Kuldar SikkFord Fiesta RS WRCK2
2013Juri Protassov – Kuldar SikkSubaru Impreza STi R415 (WRC2 4.koht) 
2014Ott Tänak – Raigo MõlderFord Fiesta RS WRC51
2014Karl Kruuda – Martin JärveojaFord Fiesta S200011 (WRC2 1.koht) 
2015Ott Tänak – Raigo MõlderFord Fiesta RS WRC4 
2015Oleksiy Kikireshko – Kuldar SikkMini Cooper S2000 1.6T24 (WRC2 8.koht) 
2016Ott Tänak – Raigo MõlderFord Fiesta RS WRC5 
2016Mait Maarend – Mihkel KappMini Cooper WRC33 
2016Sander Pärn – James MorganFord Fiesta R5K 
2017Ott Tänak – Martin JärveojaFord Fiesta WRC24
2017Valeriy Gorban – Sergey LarensMini John Cooper Works WRC20 
2018Ott Tänak – Martin JärveojaToyota Yaris WRC96
2018Ken Torn – Kuldar SikkFord Fiesta R2T54 (JWRC 12.koht) 
2019Ott Tänak – Martin JärveojaToyota Yaris WRC16
2019Roland Poom – Ken JärveojaFord Fiesta R2T 1931 (JWRC 2.koht) 
2019Ken Torn – Kuldar SikkFord Fiesta R2T 1944 (JWRC 10.koht) 
2020Ott Tänak – Martin JärveojaHyundai i20 Coupe WRC22
2020Raul Jeets – Andrus ToomŠkoda Fabia Rally2 evo22 (WRC3 7.koht) 
2020Ken Torn – Kauri PannasFord Fiesta R2T 1929 (JWRC 3.koht) 
2020Roland Poom – Ken JärveojaFord Fiesta R5K 
2020Georg Linnamäe – Volodymyr KorsiaPeugeot 208 R239 
2022Ott Tänak – Martin JärveojaHyundai i20 N Rally Hybrid204
2022Egon Kaur – Silver SimmVolkswagen Polo GI R510  (WRC2 Open 4.koht) 
2022Georg Linnamäe – James MorganVolkswagen Polo GI R511  (WRC2 Open 5.koht) 
2022Robert Virves – Aleks LeskFord Fiesta Rally334 (WRC3 Junior 6.koht) 
2023Ott Tänak – Martin JärveojaFord Puma Rally1 Hybrid11
2023Georg Linnamäe – James MorganHyundai i20 N Rally212 (WRC2 4.koht) 
2023Robert Virves – Hugo MagalhaesFord Fiesta Rally218 (WRC2 9.koht 
2023Egon Kaur – Jakko ViiloŠkoda Fabia Rally2 evo20 (WRC2 11.koht) 
2024Ott Tänak – Martin JärveojaHyundai i20 N Rally1 Hybrid411
2024Georg Linnamäe – James MorganToyota GR Yaris Rally29 (WRC2 3.koht) 1
2024Romet Jürgenson – Siim OjaFord Fiesta Rally317 (JWRC 2.koht) 
2024Gregor Jeets – Timo TanielŠkoda Fabia RS Rally218 (WRC2 11.koht) 

Rootsi MM-ralli 2025 avakatsele antakse start 13.veebruaril kell 20:05.

Fotod: Erakogu, Toyota Gazoo Racing, Ray Põder, Stefan Brending

Back to top button