FIA poolt kehtestatud trahvid on vähem kui nelja aastaga tõusnud 10 korda

Möödunud nädalavahetusel sõidetud Rootsi ralli järgselt tehti Hyundai Motorsport võistlejale Adrien Fourmaux´le tema viimase katselõpu kommentaari sõnakasutuse eest suur rahatrahv. Selliseid hetki on autoralli ajaloos ka varem olnud, kuid mitte kunagi varem ei ole ühtegi võistlejat sõnakasutuse eest nii suurelt trahvitud. Vaatame selles loos kolme eri juhtumit, millest üks on pärit aastast 2021, teine möödunud hoojast ja viimane hiljuti lõppenud Rootsi ralilt.

1.Sardiinia MM-ralli 2021 – Mads Østberg

Ma usun, et paljud Powerstage Podcasti kuulajad mäletavad Sardiinia rallit 2021, kus Eesti rallisõpradele hästi tuttav Mads Østberg oli koos Torstein Erikseniga teel WRC2 klassi võidu poole, kuid piduriprobleemide tõttu saadud minutiline trahv 13. kiiruskatsel kukutas norralased teiseks. Sealt edasi algas 16,8 sekundilise kaotuse tagasi püüdmine ja pühapäeva hommiku avakatse järel oli vahe juba vaid 5,2 sekundit. Siis aga purunes nende autol rehv, mis vallandas Østbergis tõelise vihapurske, sest võit, mis tundus nii lähedal oli käest libisenud. Katselõpu kommentaaris kasutas norralane mitmel korral f-sõna ja kritiseeris Pirelli rehve.

Võistluse lõpus määrati norralasele 1000 € trahvi ja tema meistrivõistluste punkte vähendati 25 võrra. Põhjuseks eksimine FIA 2021 spordikoodeksi artikli 12.2.1.f ja FIA WRC Spordi regulatsioonide punkti 34.1.1 vastu. Irooniline selle juures on see, et žürii dokumendile kirjutas toona alla teiste seas ka Timo Rautiainen, kelle piloot Marcus Grönholm oli omal ajal lisaks kiirele sõidule kohati tuntud ka kui väga otse ütleja.
Gustav Kruuda algatas toona Sardiinia ralli kokkuvõtte Powerstage Podcasti järel Madsi trahvi jaoks rahvusvahelise rahakogumise, mis ka õnnestus, ja Mads oli selle eest väga tänulik ning loosis kõigi panustajate vahel välja mõned meened.

Samal teemal pikema aruteluga Sardiinia MM-ralli 2021 kokkuvõtte Podcasti leiab SIIT

2.Sebastien Ogier – Kreeka MM-ralli 2024

Kaheksakordne maailmameister Sebastien Ogier on alati olnud rajal kiire ja kui vaja, siis katselõppudes või muul ajal terava ütlemisega. Nii läks ka Kreekas 2024. Aastast aastasse on kuumades oludes sõidetud rallidel, olgu see siis Sardiinias, Portugalis või Kreekas, olnud teemaks seisev tolm ja liiga väikesed stardivahed. See on otsene turvalisuse küsimus, mis paneb võistlejaid võtma täiesti mittevajalikke riske.
Möödunud aastal Kreekas ütlesid võistlejad ja meeskondade esindajad ralli eel korraldajatele, et palun pange stardivahed 4 minuti peale, sest tolm jääb seisma, kuid sellest hoolimata oli ralli avakatsel stardivahe minut väiksem. Teise autona katse finišeerinud Ogier oli väga vihane ja ütles ning näitas otse, mida ta arvab sellisest ohtlikust olukorrast.
„On häiriv näha, et sport ei õpi mitte kunagi. Me ütlesime, et nii läheb, et tolm jääb katsele ja nad ütlesid ei. On teil seal peas ka midagi? See on hullumeelsus,“ sõnas Ogier katse finišis antud intervjuus.

Ralli lõpus määras žürii Ogierile 2024. aasta FIA Spordikoodeksi artikli 12.2.1.f ja sõitjate deklaratsiooni artikli 30.2 rikkumise eest 30 000 € tingimisi rahatrahvi, mis läheb täitmisele juhul, kui midagi sama kordub järgneva kahe aasta jooksul ehk kuni 8.september 2026.

Avakatse järel liigutati autode stardivahed 4 minuti peale ehk võistluskeskuses olnud osad ametnikud tõenäoliselt solvusid Ogieri kommentaari peale, kuid said sõnumist aru, et rajal on tõesti neis oludes ohtlik ja tegid TURVALISUST arvestades, mis peaks olema FIA vundament, õige otsuse. Jääb vaid loota, et tulevikus kuulatakse võistlejaid ja meeskondi, kes osas sellest „peost“ kinni maksavad rohkem ja arvestatakse ka nende soovidega, eriti mis puudutab võistlejaid, kes rajal suurel kiirusel heitlemas sekundi kümnendike pärast.

Vaata kogu Ogieri trahviotsuse dokumenti SIIT
Samal teemal pikema aruteluga Kreeka MM-ralli 2024 kokkuvõtte leiab SIIT

3.Adrien Fourmaux- Rootsi MM-ralli 2025

Möödunud nädalavahetusel sõidetud Rootsi MM-ralli pakkus tõelise põnevusetenduse, millest väljusid võitjatena Elfyn Evans / Scott Martin ja napilt jäid oma karjääri esimesest võidust ilma Takamoto Katsuta / Aaron Johnston. Hoolimata põnevast heitlusest oli rallijärgselt hoopis suurim jututeema tänavusest hooajast Hyundai meeskonnaga liitunud Adrien Fourmaux üüratu rahatrahv viimase kiiruskatse finišis öeldud sõnade eest. Prantslane, kes sõitis mullu just Rootsis välja oma karjääri esimese poodiumikoha, oli head sõitu tegemas ka nüüd, kuid piloodi harva nähtav viga üheteistkümnendal kiiruskatsel, kus ta unustas stardi eel kinni panna kiivri rihma, viis tema võimalused püüda teist järjestikust Rootsi ralli poodiumit. Kaks katset hiljem lõppes Fourmaux sõit lumehanges, mis oli ilmselgelt paar katset tagasi toimunud intsidendi mentaalne lõpptulem. Kui katse lõpus, kus ta pidi kiivri kinnitamiseks seisma jääma, ei öelnud prantslane sõnagi, siis ralli viimase katse finišis oli Fourmaux sõnum järgnev – „Ma keerasin eile f… jama kokku.“

Fourmaux vabandas oma emotsioonide pärast žürii ülekuulamise ajal ja postitas hiljem ka oma sotsiaalmeedia kontole avaliku vabanduse, öeldes, et tal on olnud arusaadavalt emotsionaalne ja füüsiline nädal, kuid sellest ei piisanud. Prantslasest sai nö. esimene ohver FIA poolt värskelt Monte-Carlo ralli järgselt väljatöötatud „hinnakirja“ alusel, kus selliseid sõnumeid ka tulevikus karmilt karistama hakatakse. Oleks olnud ehk mõistetav, kui see trahv oleks olnud selle eest, et piloot ei olnud tähelepanelik ja tema turvavarustus polnud nõutele vastavalt kinnitatud, kuid teha seda nii suures summas ennast kritiseeriva ja pettumust väljendava emotsiooni eest, mille eest ka vabandati, see tundub täiesti arusaamatu.
Kusjuures ohutusküsimuses sätestab punk 53.1, et kui auto on katsel sõitmas ja võistleja avastab, et tema kiivri rihm on lahti, siis võib ta peatuda endale turvalises tunduvas kohas ja kui ta teeb seda enne katse finišit (stopi), siis sellele trahvi ei järgne. Kui nüüd mõelda Rootsi kontekstis kohati 180 km/h kihutavat autot ja selle pilooti, kellel on kiivri rihm lahti vs katse lõpus öeldud f sõna, siis mis oleks suurema tagajärjega ja vajaks tähelepanu? Minu meelest koht mõtlemiseks auto ja meeskonna side kasutamiseks, kus autost on sisekaameratest näha lahtist kiivrit juhul, kui võistleja seda ise täheldanud pole. Õnneks seekord see nii polnud.

Võistlusjärgselt määrati prantslasele FIA 2025 Spordikoodeksi artikli 12.2.1.l rikkumise eest 10 000 € trahv, maksetähtajaga 48 tundi ja lisa 20 000 € trahvi tingimisi, kui midagi sarnast peaks korduma aasta jooksul ehk kuni 16. veebruarini 2026.

Saan aru, et žürii järgib FIA koodeksit ja lähtub sellest nende otuste tegemisel, kuid sooviks vahel, et nad küsiks endalt, et kui sa ise saaksid sellises olukorras niisuguse trahvi, siis kas see ikka tunduks okei? Tõele au andes tuleb tõdeda, et õnneks sai Fourmaux selle trahvi Hyundai sõitjana ja suutis selle tõenäoliselt ka ära maksta. M-Sport piloodina tulnuks tal tõenäoliselt sellise summa tasumiseks teenida raha mitu kuud.
Möödunud aastal protestis Ogier saadud trahvi vastu Kreekale järgnenud Tšiili rallil ja temaga liitus Ott Tänak, kes mõlemad avapäeval pikematest kommentaaridest keeldusid ning kõik said aru, et miks nad seda teevad. Loodetavasti tuleb ka sel korral mingi vastus sõitjate poolt ning nüüd juba suuremas mahus, sest sõnavabadus on asi, mis peab jääma.

 

Vaata kogu Fourmaux trahviotsuse dokumenti SIIT
Samal teemal pikema aruteluga Rootsi MM-ralli 2025 kokkuvõtte leiab SIIT

FIA president tegeleb WRC sarja uute tootjate toomise asemel võistlejate vaigistamisega

Detsembris 2021 valiti Rahvusvahelise Autoliidu presidendiks Araabia Ühendemiraatidest pärit Mohammed Ben Sulayem, kes võttis selle koha üle 12. aastat FIA-t juhtinud Jean Todtilt. Sulayem, kes on Lähis-Ida autoralli 14 kordne meister peaks väga hästi teadma, mis emotsioonid võivad vahel kohe peale katset autos valitseda ja milliseid mõtteid ja sõnu need olukorrad võivad endaga kaasa tuua. Olen päri, et rallit vaatab ka väga palju alaealisi ja see ei ole nendele ilus eeskuju, kuid katselõpu intervjuude eesmärk ongi ju saada võistlejalt kätte päris emotsioon, mitte teeseldud või üldse vaikus eetris. Lisaks peaks ju see olema ka inimlik ja andestatav, kui võistleja ise vabandab oma keelekasutuse pärast.

F1 sarjas nägime möödunud aastal, kus maailmameister Max Verstappen pandi oma keelekasutuse pärast tegema ühiskondliku tööd ja tänaseks on F1 sarjas ka selge nö. hinnakiri, kus esimene säärane eksimus maksab 40 000 €, teine 80 000 € ja kolmas toob endaga kaasa 120 000 € rahatrahvi + kuu aega võistluspausi. Nii ametnikud, kui ka võistlejad on seda olukorda nimetanud naeruväärseks ja öelnud, et president on nagu diktaator. Paljud ametnikud olid sellise korra vastu, kuid sellest vastumeelest sõideti üle. F1 sõitjate ühing soovis möödunud aasta lõpus võistlejaid esindades, et piloote koheldaks, kui täiskasvanuid ja antaks aru, et kuhu need trahvirahad lähevad, kuid need küsimused jäidki vastusteta.

Kellel huvi pikemalt lugeda F1 toimuva arvamuste osas siis seda saab lugeda inglise keelsest BBC loost – SIIT.

WRC sarjas oli viimati rohkem kui 3 autotootjat aastal 2019 ja juttu sellest, et kohe-kohe on huvitatud sarjaga liitumisest küll Subaru, siis Mitsubishi ja üldse keegi salajane kolmas, oleme kuulnud juba mitu aastat. Reaalsus on see, et Hyundai mõtleb tõsiselt, et kas pärast ringraja kestvussõidu sarjaga WEC liitumist peaks WRC sarjas pistiku välja tõmbama ja see aasta saab selle otsuse osas olema määrava tähtsusega. Erameeskond M-Sport on nagunii pidevalt pool sammu suurtest maas ja seega terendab ees võimalik variant, et Toyota jääb WRC sarja ainsaks suureks tootjaks, kuigi ka nende osas on viimasel ajal juba liikvel jutud, et kunagine ebaõnnestunud visiit F1 sarja vajaks silumist.
Selge on see, et kuna WRC sarja uued reeglid, mis pole hetkel veel siiani 100% kivisse raiutud, hakkavad kehtima hooajast 2027, siis lisaks tänavusele hooajale ei liitu WRC sarjaga ükski uus tootja ka järgmisel aastal, sest nii väikeseks tsükliks ei hakka keegi autot ehitama.

Tänavu täitub Sulayemil FIA presidendina esimene ametiaeg ning ees on ootamas uued valimised. Kokku võib üks inimene hetke seisus FIA president olla maksimaalselt 12 aastat. Kui president tahab tõesti WRC-sarjal aidata taas õitsele tõusta nii nagu see oli viimati 2000. alguses, kui sarjas osales seitse tehasemeeskonda, siis oleks aeg fookus paika panna. Selleks oleks vaja erinevatele autotootjatele teha promo, mis neid sellest sarjast taas huvituma paneks, koos miljonite rallifännidega üle maailma ja suurepärase Rally TV väljundiga. Võistlejatel aga tuleks lasta teha oma tööd ja nii, et nad saaksid selle juures olla täiskasvanud, kes tohivad ka emotsioone omada, mitte mööda nööri käia ja vaikida. Vastasel juhul hakkame me kuulma Rally TV eetrist vaikust või siis ilusaid muinasjutte, milles pole kübetki reaalsust.
Kusjuures, kui veel lõpetuseks mainida Rally TV, mille viide on päris Live pildiga u. suurusjärk 30 sekundit, siis tänapäeva kiire tehnika juures jõuaks ehk selle või siis vajadusel veidi pikema viite jooksul juba sinna intervjuule piiksu peale monteerida, et eetrisse midagi ebasündsat ei jõuaks.

Powerstage ei poolda roppuste kasutamist, kuid on selle poolt, et inimlikud emotsioonid peaks olema lubatud, terve mõistus säilima ja probleemidele tuleks otsida muid lahendusi, kui trahvimine.

Fotod: Mads Ostberg, Sebastien Ogier, Adrien Fourmaux FB

Back to top button