Ford on Rootsi MM-ralli läbi aegade edukaim autotootja

Esimese võidu võttis Ford Rootsi MM-ralli radadelt juba aastal 1978.

Autoralli MM-hooaeg jätkub eeloleval nädalavahetusel Rootsis, kus võistlejaid ootab ees hooaja ainus tõeline talveralli. Järjekorras 70. Rootsi ralli sõidetakse teist aastat järjest Umeås, kuhu koliti pärast Torsbys 2021. ära jäänud Rootsi MM-rallit.

Fordi ajalugu Rootsi MM-rallil

Fordil on Rootsi MM-ralli ajaloos ette näidata seitse võitu, mida on rohkem, kui ühelgi teisel autotootjal. Sinisele ovaalile tõid lumistelt ja jäistelt teedelt esimese võidu 1978. aastal Bjorn Waldegard / Hans Thorszelius. Aasta hiljem esimeseks sõitjate maailmameistriks kroonitud rootslane võistles tookord Rootsis Ford Escort RS1800 autol.

Ford pidi teist võitu Rootsis ootama koguni 28 aastat. Tõsi 2004. aastal olid rallit Fordiga juhtimas ka Markko Märtin / Michael Park, kuid SS11 tehtud sõiduviga tähendas, et ajaloo esimeste mitteskandinaavlastena võtsid Rootsis võidu hoopis hilisemad üheksakordsed maailmameistrid Sebastien Loeb / Daniel Elena.

VIDEO: Rootsi ralli 2004 tipphetked, Märtin/Park esikoha kaotus alates 3:00

2006 aasta Rootsi MM-ralli võitsid Marcus Grönholm / Timo Rautiainen Ford Focus RS WRC 06 autol. Aasta hiljem võtsid samad soomlased taas Fordil oma karjääri viienda Rootsi MM-ralli võidu, mis jäi ka nende viimaseks sellel rallil. 2008. aasta Rootsi MM-ralli võideti taas Fordiga, kuid hoopis olulisem oli see, et võitjaks oli Jari-Matti Latvala, kes tõusis selle saavutusega autoralli MM-ajaloo noorimaks MM-etappi võitjaks, olles 22 aastat ja 313 päeva vana. See rekord püsis tema nimel kuni 2021. aasta Rally Estoniani.

Jari-Matti Latvala / Mikka Anttila tõid Rootsis 2012. aastal Fordile seni viimase võidu

Ford ei loobunud troonist Rootsis veel kolm aastat enne, kui VW ja Sebastien Ogier / Julien Ingrassia selle jada 2013. aastal lõpetasid. Veel enne jõudsid lumistel teedel Fordiga kahel korral võiduni Mikko Hirvonen /Jarmo Lehtinen ja korra veel Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila.

Rootsi MM-ralli 2023

Pärast Monte-Carlo rallit jätkub hooaeg Rootsi lumel ja M-Sport meeskond on seal starti saatmas kaks Ford Puma Rally1 võistlusautot. Neljapäeval ja reedel saavad neljandana stardi Tänak / Järveoja ja seitsmendana nende meeskonnakaaslased Pierre-Louis Loubet / Nicolas Gilsoul.

Lisaks Rally1 autodele on M-Sport meeskond Rootsis teele saatmas ka Ford Fiesta Rally2 autod, milles ühes istub 2022. aasta Junior WRC meister Robert Virves, kes ka esmaspäeval Rootsis korralikud testikilomeetrid alla sai.

Kokku sõidetakse Rootsi MM-rallil 18 kiiruskatset, mille jooksul läbitakse 301,18 katsekilomeetrit.

M-Sport meeskonna juht Rich Millener:

„Hooaja ainus talveralli on alati üks hooaja tipphetki. Pole midagi klassikalise Rootsi ralli sarnast, kus võistlejad toetavad suurel kiirusel autod lumevallide vastu ja seda hoolimata sellest, et temperatuur on alla 0 kraadi. Seal ei tule kunagi puudu põnevusest, mille üks osa on rehvide hoidmine. Olud võivad üleöö muutuda ja alati jääb teadmatuse element. Proovisime selleks võistluseks Östersundis valmistuda nii erinevates tingimustes, kui võimalik. Veetsime Rootsis kaks päeva ja Ott osaleb veel lisaks Otepää rallil. Kindlasti saavad esimese ja teise läbimise olud olema erinevad, kuid meie võistlejad peaks selleks valmis olema. Ott tegi Monte-Carlos hea hooaja alguse ja sai Pumaga sina peale. Oleme koos temaga töötanud mõnede muudatuste kallal ja loodetavasti näeme selle tulemusi Rootsis. Pierre-Louis jaoks saab see olema täiesti teine väljakutse, kuid ma olen kindel, et ta lõikab Oti ekspert teadmistest kasu ja ta sai testil veeta veidi kauem aega oludes, mis tall nii tuttavad pole. Ta näitas möödunud aastal kruusarallidel väga head minekut ja loodetavasti suudab sama Rootsis, kuigi seal on natukene külmem, kui Kreekas ja Sardiinias. Ma olen ka selle üle väga põnevil, et näha kuidas spordi noored tulevikutähed lumel hakkama saavad ja kuidas läheb Junior WRC sarja eelmise aasta meistril Robert Virvesel, kes liitub meeskonnaga sellel hooajal esimest korda.”

Tänak / Järveoja said Otepääl kahe päevaga alla korralikud talve kilomeetrid

#8 Ott Tänak / Martin Järveoja

Ott Tänak võitis koos Kuldar Sikuga oma karjääri esimesed kiiruskatsed 2012. aastal Fordi Fiesta WRC rooli keerates just Rootsis. Esimese poodiumikohani jõudis eestlane sellele rallil 2017. aastal koos Martin Järveojaga ja kaks aastat hiljem tõusid mehed Rootsi ralli finišis poodiumi kõige kõrgemale astmele. Kiiruskatse võite on Tänakul Rootsi teedel ette näidata 25.

„Igal juhul oli kasulik tulla (Otepää talverallile). Oludega meil väga vedas ja ütleks isegi, et veidi keerulised olud ja päris palju lund, et ei olnud liiga lihtne sõita. Ilma selle rallita oleks Rootsis oluliselt keerulisem olnud. Siin neid erinevaid olusid ja justnimelt neid keerulisi olusid kogedes, ma arvan see annab palju infot. Suund on õige, aga on veel teha ja saab paremaks,“ sõnas Tänak Otepää talveralli finišis.

„See on olnud meie esimene kokkupuude autoga lumel ja jääl. Osad asjad tunduvad paigas ja me kasvatame enesekindlust. Isiklikult tunnen end lumel kindlalt, seega saame näha kus kohas me võrreldes teistega oleme. Kui on jäine on eest parem startida, kui aga lumine, siis tagant. Seega sõltub palju tingimustest ja peame vaatama, mis ilm teeb. Igal juhul oleme võistluseks valmis ja ega meil teist valikut polekski,“ lisas Tänak M-Sport pressiteate vahendusel.

VIDEO: Tänak / Järveoja valmistumas Rootsi MM-ralliks Östersundis

VIDEO: Tänak / Järveoja valmistumas Rootsi MM-ralliks Otepääl

Võistluspaari Loubet / Gilsoul ootab ees esimene ühine Rootsi MM-ralli start

#7 Pierre-Louis Loubet / Nicolas Gilsoul

Loubet on Rootsis varem võistelnud vaid korra. 2017. aastal debüüdi teinud prantslane tookord finišisse ei jõudnud, sest pidi auto mootoririkke tõttu katkestama. Kui Loubet pole veel Rootsis tulemust kirja saanud, siis tema kaardilugeja Nicolas Gilsoul on Rootsi MM-ralli võitnud koos Thierry Neuvillega aastal 2018.

„Ma olen väga õnnelik, et saan Rootsi minna. See saab olema mu teine start seal, kuid mu esimene kord Umeås. Ma ootan seda kogemust ja minu kõige tähtsam eesmärk on läbida ralli puhtalt. Kõik on alles minu ja Nicolase jaoks uus, seega peamine on koguda võimalikult palju kogemusi ja teadmisi, mida siis kasutada enesekindluse tõstmiseks eesootavatel kruusarallidel. Loodame endast parima anda ja nautida seda uut kogemust,“ sõnas Loubet Rootsi ralli eel.

Fotod: M-Sport, Raivo Remmelgas, Printerest, Speedcafe

Back to top button