Hyundai roolivõimu probleemid röövisid Ott Tänak / Martin Järveoja Portugali MM-ralli liidrikoha


Portugali MM-ralli jätkus laupäeval seitsme kiiruskatsega, mille jooksul tuli läbida 122,92 katsekilomeetrit. Kolmandale võistluspäevale läksid liidrina vastu Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1), kelle edu Sebastian Ogier / Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) ees oli 7 sekundit.
Päeva alustasid paremini Toyota võistlejad, kes võitsid kaks esimest katset ja vähendasid üldvahe kahe sekundi peale. Hommikuse ringi eelviimase katse 5-6 km vasaku tagumise tühjenenud rehviga sõitnud eestlased tegid avakatse järel auto juures muudatused, mis tõid neile ringi viimaselt katselt koguni 9,8 sekundilise eduga katsevõidu. Hoolduspausile minnes lahutas kahte võistluspaari 11,8 sekundit. Kolmandaks tõusid Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1), kes möödusid 0,4 sekundilise eduga rehvi lõhkunud Takamoto Katsuta / Aaron Johnstonist (Toyota GR Yaris Rally1).
Amarante katse saab Tänak / Järveojale taas saatuslikuks
Tänak / Järveoja jätkasid peale hoolduspausi sealt, kus sinna minnes ja võitsid kaks esimest korduvkatset ning suurendasid üldedu Ogier / Landais ees 13,9 sekundi peale. Seejärel ootas ees Portugali MM-ralli ühe legendaarseima katse Amarante teine läbimine. 22,1 km pikkuse katse 13,2 km vaheajas olid Tänak / Järveoja Ogier / Landais ees juhtimas juba 6 sekundiga, kuid sealt edasi algas võitlus autoga, kus Tänak tegeles kõigest jõust roolivõimu kaotanud auto teel hoidmisega ja Järveoja toetas omaltpoolt legendi lugemise kõrvalt käigu vahetamisega. Katse finišisse jõudsid eestlased parimatele 45,6 sekundilise kaotusega, mis tähendas esikohalt kukkumist kolmandaks.
See oli Tänak / Järveojale juba MM-karjääri kolmas kord, kuid just Amarante katse nendelt esikoha röövib. 2017. aastal juhtisid nad Portugali MM-rallit Amarante esimese läbimise eel 6,3 sekundiga, kuid lõhkusid toona 37,55 km pikkuse katse 20. kilomeetril auto ja lõpetasid ralli lõpuks neljandana.
Neli aastat hiljem olid eestlased Amarante teie läbimise eel hoidmas 22,4 sekundilist edu, kui lõhkusid siis parema esimese vedrustuse ja lõpetasid lõpuks ralli 21 kohal.
Päeva lõpetas 3,52 km pikkune Lousada rallikrossi rajal sõidetud paarisraja katse, mille parimad olid Ogier / Landais, kes lähevad pühapäevale vastu 27,6 sekundilises edus.
„Suur päev jälle kuigi nii pikk nagu eile, kuid minu jaoks raskem. Eilne pikk päev ja lühike uni pani mind seisu, kus ma pole füüsiliselt kunagi nii väsinud olnud auto. Oli tõsine tegu, et nendes rasketes oludes heitluses püsida. Oleme ootamatult liidrikohal ja see pole küll viis kuidas ma seda tahtnuks, kuid see on osa mängust eriti sellistel katsetel. Mul on Otist, kui sõbrast kahju ja tunnen talle kaasa, kuid me peame nüüd keskenduma oma sõidule ja selle homme ära vormistama. Homme on ees ootamas pikk päev ja loodame, et palju vihma homme ei tule, sest selle rehviga on hirmus sõita nendes oludes ja palju võib veel juhtuda,“ võttis Ogier päeva kokku.
Teisena lähevad super pühapäevale vastu Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen, kellest päeva viimasel katsel vaid 8 sekundit kaotanud Tänak / Järveoja jäävad maha 8,5 sekundiga.
„Ma ei tea kui kaua me nii sõitsime, kuid arvatavasti 9-10 km. See juhtus äkitselt ja kuna katse olud olid väga kivised, siis ei saanud enamat teha. Eile ei olnud kõige parem ja täna esimene samuti, kui siis leidsime midagi vähemalt minu enda jaoks ja üle tükiaja nautisin sõitmist ning sain kontrollida tempot ja oli pidamist. Kahju, et nii juhtus, kuid kui on keegi piisavalt lähedal, siis läheme homme võitlema. Tänase teise ringi keskmine katse oli kivine, kuid muus osas on olnud väga head katsed sõita isegi peale seda, kui sealt on 90+ autot läbi sõitnud,“ võttis Tänak pettumust valmistanud päeva kokku.
MM-liidrid Elfyn Evans / Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) said laupäeval nautida küll oluliselt parimat stardipositsiooni, kui reedel, kuid nende päeva parimaks katseajaks jäi üllatuslikult alles viies aega ja päev lõppes seitsmendal kohal. Esikohta hoidvatest meeskonnakaaslastest jäävad nad maha 2.15,9.
„Tundub, et ma unustasin kuidas kuival kruusal sõita. Olen varasemalt siin katsetel võitnud, kuid mitte täna. Peame proovima, kuid vajame ka imet homseks, kuid me ei anna alla ja peame leidma võrreldes teistega kiiruse ja vastused,“ võttis Evans päeva kokku.

Portugali MM-ralli WRC2 klassi juhivad laupäev järel Toyota GR Yaris Rally2 autoga võistlevad Oliver Solberg / Elliott Edmondson. Romet Jürgeson / Siim Oja (Ford Fiesta Rally2) jätkasid endale uutel teedel kogemuste kogumist ja lõpetasid päeva 12. kohal. Nende päeva parimaks katseajaks jäi avakatse 12 aeg. Laupäeval rajal tagasi olnud Georg Linnamäe / James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) näitasid parimal katsel viiendat aega ja hoiavad laupäeva järel 32 kohta.
Reede eelviimasel katsel teelt välja sõitnud ja mitu korda üle katuse käinud Robert Virvese / Jakko Viilo auto polnud siiski enam sõidukõlblik ja nii oli eestlaste jaoks ralli lõppenud.

Junior WRC klassis hoiavad pühapäeva eel esikohta Taylor Gill / Daniel Brkic (Ford Fiesta Rally3). Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk hoiavad kuuendat kohta ja nende päeva parimaks katseajaks jäi Amarante teise läbimise viies aeg. Liidritele kaotavad nad 5.22,9.

Portugali MM-ralli jätkub pühapäeval kuue kiiruskatsega, millest esimene saab stardi 08:43.
Kõikide super pühapäeva katsetega aitab kursis olla Shell Helix Powerstage Live Blogi.
Foto: Hyundai Motorsport