Jaapani MM-rallil selguvad tänavuse maailmameistrid!

Kellest saavad tänavused MM-võitjad selgub sel nädalavahetusel Jaapanis

Eesti aja järgi neljapäeval 11:52 antakse Jaapanis, Toyota linnas start autoralli MM-hooaja 2024 viimasele etapile. Tõusva päikese maal läheb starti 44 võistluspaari, kellest kaheksa sõidavad hübriidajamitega varustatud Rally1 autodega, mille osas teatas rahvusvaheline autoliit FIA möödunud nädalal, et sellistele autodele jääb tänavune hooaeg viimaseks ja tuleval aastal võisteldakse taas vaid sisepõlemismootorite jõul. Viimaseks jääb võistlus ka Itaalia rehvitootjale Pirelli, kes olnud MM-sarja rehvipartner alates aastast 2021 ja hetkel kasutusel olevale punktisüsteemile.
Jaapanis selguvad tänavused tootjate, pilootide, kaardilugejate ja WRC2 klassi maailmameistrid.

Esimese eestlasena võistles Jaapani MM-rallil ja saavutas poodiumikoha Markko Märtin

Eestlased Jaapani MM-rallil

Esimene Jaapani MM-ralli sõideti aastal 2004 ja  esimeste võitjatena läksid ajalukku Petter Solberg / Phil Mills. Eestlastest oli sellel võistlusel stardis Markko Märtin, kes sõitis koos Michael Parkiga välja kolmanda koha. 2007 aastal olid PWRC arvestuses stardis Martin Rauam / Kristo Kraag ja esiveolise Suzuki Swift S1600 autoga Urmo Aava / Kuldar Sikk, kes ka klassivõidu võtsid. Aasta hiljem oli taas Jaapanis stardis Rauam, kuid sel korral istus tema Mitsubishi kõrvalistmel tänane üks Rally Estonia eestvedajatest Silver Kütt.
Jaapani MM-ralli nö. esimene tsükkel sai läbi 2010 aastal ja sellega ka Jaapanis Obihiros ja Sapporos sõidetud kruusarallide ajastu. Algselt oleks pidanud Jaapani ralli MM-kalendrisse comebacki tegema aastal 2020, kuid covid pandeemia lükkas selle kahe aasta võrra edasi.
Ott Tänak / Martin Järveoja aitasid 2022. aastal esmakordselt Jaapanis asfaldil sõidetud etapil Toyota tagahoovis võtta Hyundail kaksikvõidu, sõites välja senise eestlaste parima tulemuse ehk teise koha. Möödunud aastal sõideti Jaapani ralli väga rasketes tingimustes, kus oli nii päikest, vihma kui lund. Kui Toyotad tegid vigade paranduse ja võtsid koduteedel kolmikvõidu, siis Ford Puma Rally1 autol sõitnud Tänak / Järveoja lõpetasid mulluse võistluse kuuendal kohal.   

Ott Tänak / Martin Järveoja MM-tiitli võit on küll suuresti teoreetiline, kuid mitte võimatu

Tänak / Järveoja on küll tiitliheitluses, kuid vajavad selle võitmiseks konkurentide ebaõnne

Nii tootjate MM-liider Hyundai, kui ka neist 15 punkti kaugusel olev Toyota saadavad Jaapanis starti kolm võistluspaari. Lõuna-Korea autotootja meeskonna juht Cyril Abiteboul sõnas võistluse eel, et MM-liidrid Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe eelseisva võistluse eesmärk on kindlustada esimene MM-tiitel ja neist 25 punkti kaugusel olevad Tänak / Järveoja teist rallit järjest Hyundai i20 N Rally1 autos istuvad Andrea Mikkelsen / Torstein Eriksen peavad hakkama saama tugeva Toyota kolmiku – Elfyn Evans / Scott Martin, Sebastien Ogier / Vincent Landais ja Takamoto Katsuta / Aaron Johnston vastu, et kindlustada Hyundaile ajaloo kolmas tootjate MM-tiitel.
Kindlasti on oma sõna sekka öelda ka M-Sport duol Adrien Fourmaux / Alexandre Coria ja Gregoire Munster Louis / Louka, kellest tõenäoliselt esimeste jaoks jääb see viimaseks ralliks Ford Puma Rally1 auto roolis.
Nagu eelpool mainitud, siis viimasena sõidetud Kesk-Euroopa võitnud Tänak / Järveoja kaotus meeskonnakaaslastele on viimase etapi eel nii suur, et sellest seisust tiitli võitmiseks on vaja enda poolt ideaalset nädalavahetust ja lisaks konkurentide ebaõnne.

“Jaapani ralli on veel üks päris väljakutseid pakkuv sündmus ja ilmselt üks raskemaid, mille oleme asfaldil teinud. See on kindlasti kõige aeglasem asfaldiralli, millel oleme sel aastal võistelnud, sest see on igal pool väga käänuline, kitsas ja enam-vähem aeglane. Tavaliselt on katsed lõputud, nii et koos pinnamuutuste ja üldiste väljakutsetega on see keeruline võistlus. Jaapan on kõigi meistrivõistluste jaoks ülioluline, seega plaanime kindlasti teha kõik endast oleneva ja anda endast parim. Olukorras, milles me meistrivõistlustel oleme, ei saa me end tagasi hoida. Teame, et Toyota läheb püüdma maksimumi ja punktide vahe on üsna väike, seega peame kindlasti võitlema, et oma eduseisu hoida. Kõik me peame tegema oma parima töö ja astuma võitlusrežiimi, et anda endast parim,“ võttis Tänak hooaja viimase etapi eel mõtted Hyundai pressiteate vahendusel kokku.

Kui ralli üldarvestuses on Toyota võistlejad heitlemas tootjate MM-tiitli ja koduteedel sõidetava rallivõidu nimel, siis Toyota GR Yaris Rally2 autoga on eesootaval rallil võimalus endale kindlustada karjääri esimene WRC2 klassi MM-tiitel soomlastel Sami Pajari / Enni Mälkönen, kellel on Jaapanis konkurentsi pakkumas 17 võistluspaari.  

Kokku võistlejaid Jaapanis ees ootamas 21 kiiruskatset, mille jooksul läbitakse 302,59 katsekilomeetrit. Koos ülesõitudega on kogu distantsiks 1017,19 km. Hoolduspark asub Toyota staadionil ja võistluskeskus Toyota Sky hallis.

Jaapani MM-ralli ajakava

Neljapäev 21 november
 
Shakedown (Kuragaike Park) 2.75 km 02:01
SS1 Toyota Stadium SSS 1 2.15 km 12:05
 
Reede 22 november
 
SS2 Isegami’s Tunnel 1 23.67 km 00:44
SS3 Inabu / Shitara 1 19.38 km 01:44
SS4 Shinshiro 1 17.41 km 03:12
SS5 lsegami’s Tunnel 2 23.67 km 06:32
SS6 Inabu / Shitara 2 19.38 km 07:32
SS7 Shinshiro 2 17.41 km 09:00
SS8 Okazaki SSS 1 2.54 km 11:35
SS9 Okazaki SSS 2 2.54 km 11:44
 
Laupäev 23 november
 
SS10 Mt. Kasagi 1 16.47 km 01:05
SS11 Nenoue Kougen 1 11.60 km 02:03
SS12 Ena 1 22.79 km 03:16
SS13 Mt. Kasagi 2 16.47 km 13:05 06:05
SS14 Nenoue Kougen 2 11.60 km 07:08
SS15 Ena 2 22.79 km 08:16
Flexi service D – Toyota Stadium – 45 mins
SS16 Toyota Stadium SSS 2 2.15 km 12:05
 
Pühapäev 24 november
 
SS17 Nukata 1 20.23 km 00:39
SS18 Lake Mikawako 1 13.98 km 01:35
SS19 Nukata 2 20.23 km 02:38
 
Flexi service F – Toyota Stadium – 15 mins
 
SS20 Toyota Stadium SSS 3 2.15 km 05:17
SS21 Lake Mikawako 2[Power Stage] 13.98 km 07:15

Fotod: Hyundai Motorsport, Erakogu

Back to top button