Juha Kankkunen: „Ma võitsin Soome MM-ralli, kui ma olin 40, seega Kallel on veel 20 aastat aega.“

Juha Kankkunenil ja Itaalial on tihe side läbi autotootja Lancia, millega ta kahel korra MM-tiitli võitis

Sardiinia MM-ralli neljanda ja viienda kiirukatse vahel külastas WRC All Live stuudiot neljakordne maailmameister Juha Kankkunen, kes vastas rõõmuga Molly Petit´i ja Julian Porter´i küsimustele. Powerstage toob nüüd meie lugejateni selle intervjuu Eesti keelse tõlke.

Mis sind see nädalavahetus Sardiiniasse toob?

Ma olen siin ka varem käinud, kui Martini seda rallit toetas ja kui sellele rallile saadeti tehaseautosid. Ma võitsin need mõlemad korrad.  Töötasin Lancia heaks palju aastaid ja mul on sellest ajast siin palju sõpru. Lisaks on siin muidugi ju ka hea söök ja koht ise, seega miks mitte.

Sul on eriline side Itaalia ja Lanciaga?

Jah muidugi, ma võitsin nende autoga kaks MM-tiitlid, seega ainult head mälestused sellest riigist.

Nägin, et eile näitasid katse stardis Kallele (Rovanperä) pöialt. Kas sa vaatad põnevusega tema sõitu siin?

Ma olen Kallet tundnud sellest ajast, kui ta oli väike poiss. Nad elavad Jyvaskyläs minu lähedal nagu Tommi Mäkinen. Meie linnast on tulnud palju häid sõitjaid. Loomulikult ma toetan Kallet, sest tema on see soomlane, kes suudab jälle MM-tiitli võita. Viimati ju võitis soomlastest MM-tiitli Marcus Grönholm, seega me pole juba 20 aastat võitnud ja nüüd on aeg.

Kui sõitsid sina Marku Alen, Ari Vatanen jne… siis soomlased domineerisid autoralli MM-sarja. Kuidas sa vaatad tagasi oma karjäärile?

Oleme omavahel mitu korda rääkinud, et olen õnnelik, et sain just siis sõita nö. ralli kuldsetel aastatel ehk siis 80ndad, 90ndad ja ka 2000 algus. Mul oli pikk karjäär 25 aastat ja ma olen saanud sõita nii B-rühma, A-rühma, kui ka WRC ajastul. Oli tõeliselt äge aeg ja pikk ning õnnelik karjäär.  Väga-väga head mälestused.

Rääkisime Craig Breeniga Portugali ralli ajal WRC 50. juubelist ja ta ütles, et ta on sündinud valel ajal. Oleks tahtnud sõita siis, kui sõitis Juha Kankkunen.

Poisid räägivad õiget juttu. Sellele ajal sõita B -ja A-rühma autodega  ning nendes tippmeeskondades. Saan öelda, et sündisin õigel ajal ja tänud selle eest mu emale ja isale.

Sinu lemmik ralliauto?

Täiesti kindlasti B-rühma Peugeot. Olin noor poiss ja sain sõita 500 hobujõulise B-rühma autoga ning sellega ka meistriks tulla, see oli taevalik tunne.

Sul ma näen on päris vana (Martini toonides) püksirihm?

See rihm on pärit 90ndate algusest, kui ma sõitsin Martini Lanciaga. Ma kannan seda ainult rallidel, sest see toob mälestusi meelde.

Mis sul veel sellest ajast alles on, mõned autod vms?

Mul on kodus palju autosid – 5 Lanciat, kõik mu võistluskombed ja ligi 1000 karikat.

Sel ajal, kui sina sõitsid on räägitud, et oli palju rohkem lõbu. Mis sa arvad on kõige suurem sinu ja praeguse aja vahe?

Me veetsime palju rohkem aega autos. Valmistusime võistlusteks 2-3 nädalat. Keeniaks poolteist kuud jne.. Käisime golfi mängimas, ujumas, jõime kokteile ja lõbutsesime. Meil oli palju rohkem aega, kui nüüdsetel pilootidel. Nüüd teevad nad kaks recce päeva, siis sõidavad nagu kontori inimesed  hommiku 8st õhtu 4ni. Kui see tehtud aitäh ja nägemist.

Sul on särgile prinditud sinu legendaarne lause „Black round Pirelli“. Kui palju sulle seda meelde tuletatakse?

Päris tihti tuletatakse. Võitsin Soome ralli 1999. aastal Subaruga ja viimase katse finišis küsiti, et mis rehve ma kasutasin. Mõtlesin, et ma täpselt ei tea ja selleks ütlesingi, et mustad ja ümmargused Pirellid.

On sul mõni eriti lemmik võit ka mille sa karjääri jooksul saavutasid?

Kõik meistritiitlite võidud olid erinevad, kuid mäletan neid siiani. Ma arvan minu esimene võit Keenias oli minu jaoks see koht, kus ma sain aru kelleks ma suurena saada tahan.

Sa olid 30+, kui said esimese tehaselepingu. Rovanperä sai selle juba 20. aastaselt, mis sa sellest arvad?

Ka see on muutunud. Mina pidin ootama lubade saamiseni 18. aastaseks saamist ja rallit ei saanud kuskil sõita. Lisaks oli meil veel algaja sõitja 80 km/h kiiruse piirang. 19. aastaselt sain alles hakata end võistlustele registreerima. Nüüd võid olla kasvõi 15 ja katsetel sõita ning kaardilugeja sõidab ülesõite. Kui me mõtleme mu kolleegi Carlos Sainzi peale, siis tema istus alles 20 .aastaselt ralliautosse. Enne seda mängis ta squashi ja sõitis ringrada. Sebastien Loeb tegeles ju enne sõitmist riistvõimlemisega. Ma võitsin Soome MM-ralli, kui ma olin 40, seega Kallel on veel 20 aastat aega.

Äkki räägid Pirelliga, et nad lasevad sul selle aastase Keenia kaasa sõita?

Ma ei sõida seal kindlasti, kuid ma arvan ma vaatama lähen küll. Ma olen seal kolm korda võitnud ja mulle meeldib seal. Olen seal mitu korda oma puhkuse veetnud.

Portugalis olid kohal paljud 50. aasta jooksul meistriks tulnud võistlejad. Kas hoiate omavahel ka täna kontakti?

Ja minu meeskonnakaaslased Alen, Biasion, Auriol helistavad mulle üsna tihti ja saame ka kokku. Kahju, et ma ei saanud Portugalis kohal olla, sest oli Monte-Carlos historic autode võistlusel, kuid mitte sõitmas. Olen selleks juba liiga vana.

Kas sa oled sõitnud tänapäeva ralliautodega?

Uue hübriidiga veel pole sõitnud, kuid eelmise generatsiooni autoga sain sõita paar aastat tagasi Soomes Harju katsel Toyota Yaris WRC-ga. Sain veel teha ette ka poole päevase testi. Pole veel hübriidiga saanud sõita, kuid kui saan, siis annan teile teada, et kuidas on.

Kui palju on ralli muutunud hoolduse osas?

Meil oli hoolduspaus iga katse järel ja saime autole panna alla uued rehvid. See oli väga erinev sellest, mis hetkel. Samas mõistan seda hästi miks see nii on – TV ülekanded, mis muide on väga head jne.. Rallid on täna kompaktsed ja väikese ala peal, millest on tegelikult kahju, sest osad katsed lähevad väga katki, kui neid peab sõitma kaks korda. Meil oli omal ajal näiteks Inglismaal 70 erinevat katset ja me sõitsime neid kuus päeva. Hoolimata sellest, et asjad on muutunud, on konkurents sellegi poolest säilinud.

Kas sa vaatad ka WRC All Live?

Ja vaatan päris palju, kui ma olen kodus ja pole ise rallidel kohal.

Mis sa arvad sellest, et täna saavad sõitjad ja kaardilugejad vaadata nii enda, kui teiste pardakaamera videoid katsetest?

See on hea. Minu ajal oli rallit võimalik jälgida järgmise nädala ajalehes ilmunud loost. Ajad olid teised.

Täna on pilootidel valida kahe rehvisegu vahel. Kui palju oli sinu ajal?

Minu ajal oli neid 20. Erinevad segud, erinevad materjalid ülesehituses jne…

Kas see tekitas stressi ka, et iga katse järel hooldus ja nii suur rehvivalik jne?

Ei tekitanud. Valisime rehve nagu ikka, et võtame need ja läksime. Vahel läks ka valik valesti, a me sõitsime nendega ikkagi. 99% oli valik alati õige. Selle juures oli see ka hea, et kuna saime valida nii paljude rehvide vahel, siis meil oli kindlasti vähem rehvipurunemisi, kui nüüd. Meil olid alati õiged rehvid, õigeteks oludeks. Kui hakkas sadama või muud olid sul õiged rehvid ja sul oli turvalisem sõita.

Mis oli sinu jaoks kõige raskem ralli?

Aafrika rallid olid alati rasked. Sa ei teadnud kunagi, mis seal saama hakkab.  Samas oli alati keeruline ka Inglismaa, sest sõitsime seal tihti õhtul ja udus. Katsetel oli lund ja muda. 1993. aastal, kui seal võitsin oli seal rohkem lund, kui Rootsis. Inglismaa meeldis ja sobis mulle alati.

Kas sul on mõni „crazy „ lugu sellest ajast rääkida?

On küll, kuid see pole TV materjal, lapsed vaatavad (naerab). Räägime neid jutte vanade meeskonnakaaslastega, kui näeme.

Su legend oli alati inglise keeles. Miks see nii oli?

Ma ei teagi. Ma alustasin Toyota tehasemeeskonnas koos Fred Gallagheriga 1983. Ta ei rääkinud soome keelt siis, ma õpetasin talle mõned rumalad sõnad küll, jah (naerab), kuid see polnud seotud legendiga. Soome keel on legendi jaoks liiga paha.  Need, kes täna kasutavad soome keelt kasutavad palju lühendeid, sest Soome keel on selline blalblablablaa…  ja keegi ei saa sellest peale soomlaste aru. Inglise keel oli lihtne keel mida legendi osas kasutada. Sõitsime koos Frediga 3 aastat ja siis edasi 5 aastat Nicky Gristyga. Seega see oli mulle mõnusam kasutada.

Foto: issuu.com

Back to top button