Julien Moncet: “Eesmärk on alati võita, kuid mõnikord sa oled liiga optimistlik, kui realistlik.”

Hyundai Motorsport meeskonna direktori asetäitjat ja Powertrain juhti, Julien Moncet

Powerstage Podcastil oli enne Ypres Rally Belgiat suurepärane võimalus intervjueerida Hyundai Motorsport meeskonna direktori asetäitjat ja Powertrain juhti, Julien Moncet.

Intervjuus saavad vastused küsimustele: kui kaua on Julien Hyundai Motorsport´is töötanud, kui kõrgelt hindab ta tänavust Tänak / Järveoja Soome MM-ralli võitu, kas Hyundai meeskonna eest võib mõne ralli stardis näha ka rohkem, kui kolme Rally1 autot jpm..  Küsimusi esitas Rauno Paltser.

Mul on hea meel tervitada Hyundai Motorsport direktori asetäitjat Julien Moncet. Tere Julien!

Tere! Kuidas teil läheb?

Mul läheb hästi, aitäh! Kuidas teil läheb?

Pole viga. Ootan juba järgmist rallit. Me juba teeme Ypres’i jaoks tööd.

Julien, enne, kui läheme 2022 WRC hooaja juttude juurde, räägime sellest, et kuidas noor mees nagu sina, kellel oli huvi lennukite vastu, kui tean õigesti, sattus motorspordi juurde?

Noormees? Ma pole kindel, et sa saad öelda mulle noormees. Ma olen juba 47. aastane nii, et oleneb. (naerab)

Jah aga ma lugesin kuskilt, et kui Te olite noorem, siis huvitusite lennukitest ja vaatasite koos isaga F1?

See on tõsi, et mu isa oli lennuki piloot. Ta oli Prantsuse õhuväes ja seejärel Air Frances piloot nii, et mul oli tõesti suur huvi lennukite vastu. Teisest küljest mu onu on Prantsusmaal kuulus ajakirjanik, kes kajastab Vormel 1 ja erinevaid mootorisporte nii, et ma olin alati kahe vahel. Ükshetk, kui ma enda esimese auto sain, otsustasin, et ma olen tegelikult autodest rohkem huvitatud. Mul oli Peugeot 205GTI, mis oli mu esimene auto. Väga hea auto! Siiamaani minu eelistatud variant! Ma arvan, et autodega oli lihtsam mingit sidet luua, sest lennukeid ma ainult nägin aga ma ei saanud nendega lennata, kuid auto oli mul kogu aeg garaazis ja millega sain iga päev mängida. Ma omandasin koolis kõrghariduse – Mehaanikainseneri, kus olid mõlemad, autod ja lennukid aga ma otsustasin ikka, et autod on rohkem minu eriala. Ma ei olnud ka kindel, kui palju on tulevikus lennuki piloote üldse vaja, kuna rohkem ja rohkem kasutatakse lennukite peal arvuteid, mis teevad ise töö ära. Autodega tundub, võibolla see tulevikus muutub, et sul on ikkagi sõitjat vaja.

Parandage mind, kui eksin aga Te liitusite Hyundai Motorspordiga 2013 ja Teie meeskond arendas välja Hyundai i20 WRC auto mootori? Rääkige mulle lähemalt sellest protsessist.

Jah, sul on õigus, ma liitusin Hyundai Motorspordiga 2013. aasta lõpus. See oli meie ettevõte päris alguses. Algselt oli mu planeeritud töökohaks “mootori arendus insener”, kuid  kuna mõned inimesed olid meeskonnast veel puudu, et korralikult Monte-Carlo raliks valmistuda, paluti mul olla inseneride töökoja ülem, mis oli päris väljakutset pakkuv, kuna ma olen insener. Ma ei ole mehaanik. Ma tean mida on vaja, et mootor ehitada aga, kui sa palud mul selle valmis ehitada, siis mul läheb võib olla kaks nädalat, kuid mehaanik ehitaks selle palju kiiremini valmis.See oli korralik katsumus ja meil oli ainult mõned nädalad, et valmistuda Monte-Carlo ralliks ja meil ei olnud mitte midagi. Meil olid vaevu tööriistad, meil polnud auto osi, meil polnud materjalide nimekirja, meil polnud auto osade nimekirja, midagi. Nii, et see oli paras katsumus, et Monte-Carloks valmis olla ja valmistada ette esimene hooaeg. Pärast mõnda aastat sellel positsioonil liikusin Customer Support osakonda, sest nagu te teate, me ehitasime ka R5 ja TCR autosi ning mina vastutasin R5 ja TCR mootori arenduse eest. Siis liikusin edasi Mootori osakonna juhatajaks ja seejärel Powertrain (jõuülekande) juhatajaks, kui me liitsime elektroonika, jõuülekande, käigukasti ja mootori osakonnad. Nüüd sellele lisaks, et ma olen Powertrain juhataja, püüan terve meeskonna eest hoolt kanda. Üheksa aastaga on see korralik saavutus.

Mees mitmes rollis!

Jah! See on võimalik!

Te mainisite sõna Powertrain, mida see tähendab?

Meil, võib olla teistel on teistmoodi, tähendab Powertrain: sisepõlemis mootorit, elektroonikat ja ülekannet. Ülekande all mõtlen käigukasti, kardaani, diferentsiaale, pooltelgi ja nüüd, mida me nimetame hübriidi ülekande kastiks.

Mainisite juba, et aasta alguses nimetati Teid Hyundai Motorsport direktori asetäitjaks. Kui erinev on see positsioon võrreldes eelmiste positsioonidega?

(naerab) Väga erinev. Tegelikult ma ikka teen kahte tööd korraga, kuid ütleme nii, et meeskonna direktori töö vajab rohkem ette mõtlemist ja terve projekti manageerimist kõrgemal tasemel. Väga palju erinevaid kohustusi on. Ma pean ka meedia küsimustele vastama, nagu ma hetkel teen. Me räägime sõitjatest, tuleviku projektist, meeskonna eelarvest. See on rohkem nagu juhataja roll aga Powertrainiga, kuigi see on ka juhataja roll, olen ma ikka tihedalt seotud tehnilise poolega nii, et päris erinev. Lõpuks pead ikka ja alati inimestega tegelema ja see on vast kõige suurem ülesanne, et toetada ja järgida meeskonda.

Pole mingi saladus, et Hyundai Rally1 auto arendus võrreldes Toyota ja Fordiga ei olnud samal tasemel, kuna arendus hakkas mitu kuud hiljem. Kas oskate seletada, miks see otsus, et arendama hakata, nii kaua aega võttis?

Nagu sa ütlesid, siis see ei ole saladus. Me kindlasti jäime väga hilja peale. Ma arvan, et 2020. aasta lõpus saime Korea peakorterist rohelise tule, et projektiga edasi minna nii, et olime algusest peale juba maas võrreldes konkurentidega, kes olid selleks ajaks juba paar kuud oma autode kallal tööd teinud. Ok, me disainisime auto, testisime. Ok, ma arvan, et auto oli ratastel 2021. aasta aprillis. Märts või aprill, ma täpselt ei mäleta ja seejärel me otsustasime, et elu veel “lihtsamaks” teha, disainime uue auto (naerab). Viimane auto mida hetkel kasutame, sai valmis alles eelmise aasta detsembri alguses. Enne Monte-Carlot oli vaja meil teha veel homologatsioon. Meil oli ääretult vähe aega, et auto lõpuni disainida, kokku panna, mõned korrad testida, homologeerida ja Monte-Carlosse minna. Nii, et jah, meil ei olnud väga kilomeetreid selle autoga, kui me Monte-Carlosse jõudsime. Tagatipuks lõhkusime ka oma esimese testi auto, mis ei aidanud olukorrale kaasa. Ma arvan, et kõik oli meie vastu. Aeg, lõhutud auto, homologatsioon, mis oli detsembri keskel ja siis Monte-Carlo nii, et meil ei olnud kilomeetreid ja me ehitasime kolm autot Monte-Carlo ralli jaoks Jõulude ja uusaasta ajal. Täpselt õigeks ajaks! (naerab)

(naerab) Jah, olen nõus!

Kas olete minuga nõus, kui ütlen, et hooaja esimese poole suurim probleem oli auto vastupidavus?  Mitu rallit, kus tekkisid väiksed probleemid.

Jah, ma arvan, et see on selge. Meil oli palju muresid. Mitte alati samad mured. See takistas meil paremaid tulemusi saada. Iga ralli olid probleemid. OK, Monte-Carlos me eeldasime seda, kuna me ei olnud valmis. Me olime lihtsalt õnnelikud, et kolm autot stardijoonel olid, see oli põhiline eesmärk, siis jah, meil olid mõned probleemid siin ja seal, mis kahjuks maksid meile palju punkte. Loodetavasti edasi läheb nagu viimasel kahel rallil, kus meil pole mingeid draamasi olnud nii, et ma loodan, et nüüd saame keskenduda sooritusele.

Kuid oli ka rallisi, mida sai tähistada ütleme nii. Topelt poodium Horvaatias, Ott ja Martin võitsid Sardiinias. Kas need tulemused tõestasid, et meeskonna arendusplaan on õigel teel?

Jah, kindlasti mõtlesime koguaeg, et me suudame seda. Me kõik meeskonnas teadsime, mis olukord oli eelmise aasta lõpus ja, kui keeruline on olnud aga me oleme siin, et võita ja see on meie eesmärk. Tegelikult esimesed poodiumid tulid päris kiiresti, mis oli päris innustav ja me oleme õiges suunas liikunud Horvaatia, Portugali, Sardiiniaga nii, et me teame, et meie auto põhi ei ole täiesti vale ja, et meil on hea alguspunkt, kuid kindlasti vajame rohkem arendust.

Muidugi Eestis, kõik Otti ja Martini fännid ootasid head tulemust.

Mina ka.

Eestis, tulemuse poolest oli, ütleme ok, kuid kiirust ei olnud, et Toyotade vastu võidelda aga autol ei olnud mingeid suuri probleeme. Kas see oli pöördepunkt?

Jah kindlasti. Ma arvan, et Eesti jaoks me suutsime enamus vastupidavuse probleemid lahendada, kuid jah, ka mina ootasin paremat tulemust. Me teame, et Ott on alati kiire sellistel rallidel. See on lisaks veel Oti kodu ralli. Ralli eelne test oli üpriski hea nii, et me arvasime, et meil on parem kiirus, kui meil oli. See oli suur pettumus meile. Ja sellepärast, kui Soome läksime, arvasime täiesti vastupidist, et arvatavasti läheb samamoodi nagu Eestis. Me olime kaks minutit tempost maas Eestis, kuid Soomes suutsime, Ott suutis võita. Ok, meil oli ralli eelne test Eesti ja Soome vahel, kus me töötasime palju auto kallal. Auto oli, välja arvatud seadistus ja veel mõned asjad, põhimõtteliselt sama. Nii, et me üllatusime kaks korda – negatiivselt Eestis ja positiivselt Soomes.

Enne kui liigume Soome juttudeni. Kas see oli Teie esimene korda Eestis?

Jah

Rally Estonial sai Julien Moncet võistelda Raadi kiiruskatsel teiste WRC meeskonna juhtide vastu veoautol. Ta sai hästi hakkama.

Kuidas Teile Rally Estonia üleüldiselt meeldis?

Mulle väga meeldis, kui aus olla. Mulle meeldis see koht, inimesed, kõik pealtvaatajad on hullud ralli järgi ja nad väga nautisid. Ma arvan, et see on hästi organiseeritud ralli ja päris moderne mitmes asjas. Korraldus oli väga hea ja lisaks sellele oli meil võimalus teiste meeskonna direktoritega rekkadega üksteise vastu võistelda, mis on alatiseks mulle suveniiriks. Ma väga nautisin seda. Ma oleks eelistanud ralli võita aga on nagu on. Äkki järgmine aasta.

Koos Ott Tänakuga peale Soome MM-ralli võitu

Ok me juba mainisime Soome rallit aga Soome ralli võit oli võit, mida Hyundai on oodanud 2014. aastast saati ja Ott ja Martin tegid midagi ebareaalset, et võita Toyota kodu teedel. Kui uhke Te olete selle võidu üle meeskonna juhina?

Jah, me oleme väga uhked selle võidu üle. Me pole kunagi Soomes võitnud. Meie esimene ralli oli 2014 Monte-Carlo ralli ja alates sellest oleme vaevu Soomes poodiumile jõudnud. Me pole kunagi väga head Soomes olnud ja sul on õigus, see on samuti Toyota kodu ralli, sest nende tehas on mõni minut ralli keskusest. Aga jah, fakt, et see on Toyota kodu ei ole väga oluline minu jaoks vaid see, et me suutsime Soomes võita. Me alati lähme Soome mõttega, et “Arghh, see aasta läheb jälle halvasti” nii, et me näitasime, ok väga kõva võitlus oli kuni lõpuni välja aga me näitasime, et saame ennast usaldada. See on võimalik ja me ei pea teisi kartma. Ma arvan, et see oli väga hea meile. See võit oleks võinud tulla ükskõik kus aga see on väga oluline meeskonnale just sellepärast, et Eesti tulemus oli ikkagi pettumus ja me mõtlesime, et millised küll need järgmised rallid hakkavad välja nägema nii, et tervele meeskonnale oli see Soome tulemus motiveeriv. See on väga oluline, alati on tore võita aga see aasta on olnud keeruline siiamaani ja see tulemus aitab kõiki töötajaid.

Me rääkisime, et Eesti ja Soome olid nö. lingitud rallid ja ei olnud palju aega kahe ralli vahel, et testida mingeid suuri muudatusi. Kas Hyundai võttis mingeid uuendusi ka kasutusele Soomeks võrreldes Eestiga?

Ma ei ole kindel, kui palju sa oled kursis, mida lingitud ralli tähendab aga see tähendab, et paljud osad nagu näiteks käigukast ja kõik peab sama olema. Sa pead kasutama täpselt samu juppe, mida kasutasid eelmisel rallil. Nii, et oli asju, mida me ei saanud muuta auto juures, kuid sellegipoolest me tegime amortidega tööd ja tegelesime mootori aju programmiga. Need olid põhilised kaks asja, millega tööd tegime.

Hyundail on nüüd 22 võitu WRC sarjas. Kui peaksite selle Soome võidu edetabelisse panema, siis kui kõrgele ta küündiks?

(naerab) See on raske küsimus. Aaaaaaaaaaaaam. 

Ok esimene võit on ka väga eriline.

Jah, jah. Ma arvan, et esimene võit oli kõige olulisem brändile

Sardiinia ralli võit oli Julien Moncet jaoks esimeseks võiduks meeskonna juhina.

Kindlasti TOP3, ma arvan?

Võibolla ma paneksin selle alles kolmandaks, sest esimene võit oli väga oluline ja see oli meie esimene aasta ka. Ma arvan, et Sardiinia see aasta oli ka väga oluline tervele meeskonnale nii, et ma paneksin selle teiseks.

Mis on järgmine asi, mida Hyundai plaanib tõsisemalt auto juures arendada? Kas plaan on teha auto sujuvamaks, et sõitjatel oleks rooli taga mugavam, kuna palju on kurdetud just balanssi üle?

Jah, loomulikult püüame autot veel arendada ja rallis käibki nii, et koguaeg arendad. Meil on ka süsteemselt määratud homologatsioon ja jokkerid ehk me ei saa kõike teha, mida me tahaks aga me kindlasti tegeleme auto juhitavusega ja ka teiste aspektidega, millega teame, et peame vaeva nägema. Ma olen ikkagi insener ja meil on palju rohkem ideid, kui aeg, raha ja homologatsioon lubavad. Nii, et me peame prioritiseerima, mis on oluline ja, mis mitte. Meil on mõni idee aga me alati püüame auto juhitavust parandada. Me alati kuulame sõitjate tagasisidet ja, kui nad ei ole õnnelikud, siis me püüame aru saada, miks, mida me teha saame ja kuna me probleemi lahendatud saame. Kõik ei ole lihtne ja mõnikord võtab nädalaid või kuid aega enne, kui saame vastuseid aga me kindlasti võtame seda kõike väga tõsiselt.

Nii, et plaan on kasutada kõikki jokkereid, mis selleks aastaks lubatud on?

Loomulikult. Sul on jokkerid kere jaoks, jokkerid mootori jaoks, jokkerid elektroonika jaoks. Plaan on alati olnud kõik jokkerid ära kasutada.

Nii, et sõitjad saavad ennast järgmine aasta autos mugavalt tunda?

Ma loodan küll. Mugavus on üks asi, minu jaoks on oluline, et auto oleks kiire, sest ma olen minevikus erinevates meeskondades töötanud ja me oleme auto saanud mugavaks, kuid see oli lihtsalt aeglane (naerab). Ja vahepeal me oleme suutnud ehitada auto, millega oli veidi keerulisem sõita aga ta oli kiirem nii, et ma arvan, et me peame leidma mingi õige balanssi.

Mulle vähemalt tundub, kui mõelda Soome ralli peale, siis mootori pool on päris okei. Vähemalt tippkiirus oli Hyundail kõige suurem.

Jah aga me teame ka, et meil oli pikema ülekandega käigukast, kui teistel ja tõenäoliselt on meie mootor kõige võimsam. Kõige pikema sirge peal Soomes on meil kindlasti eelis. See ikkagist ei tähenda, et me ei tööta mootori kallal, et see oleks sõites mugavam. Mootori sõidetavus on samuti väga oluline ja me töötame selle kallal kõvasti ja mootorid on eelmise aasta lõpust külmutatud ehk nad on põhimõtteliselt samad nagu eelmise aasta lõpus aga me saame sõidetavust ikka parandada.

Hyundai liigutas oma testi baasi sel aastal Soome. Kas saate meie kuulajatega jagada, et kui palju te olete seal see aasta testinud ja, kas plaanite see aasta sinna veel minna?

Jah, ma arvan, et see oli meie poolt hea otsus, sest minevikus kasutasime ainult Alzenaus tehase kõrval olevaid asfalt teid ja hea, et meil on nüüd alternatiiv minna kruusale ja just kiirele kruusale. Kahjuks me ei ole saanud seda teed kasutada nii palju, kui me oleks soovinud, kuna talv oli päris pikk ja meie kalender see aasta on ka nii tihe olnud, kuid me kindlasti plaanime seda ka tulevikus kasutada.

Üle kolme Hyundai i20 N Rally1 auto sel aasta MM-rallidel stardis ei näe

Toyota toob rallidele neli autot ja M-Sport avalikustas, et Kreekas on nad stardis kuue autoga. Kas on võimalus, et näeme see aasta rohkem, kui kolme Hyundai i20 Rally1 autot mõne ralli stardis?

(naerab) Ma ei tea, millega nad tegelevad aga jah, mina sooviks küll näha rohkem autosi rallidel. See on kindlasti oluline ka punktide mõttes, kuna sul on võimalik võtta teistelt punkte eest ära. Aga ausalt rääkides, siis ma arvan, et see aasta te nelja Hyundai autot stardis ei näe.

Kolmandat autot jagavad Dani Sordo, kes on see aasta juba kaks poodiumit toonud ja noor Oliver Solberg. Oleme ausad, Dani on nagu ideaalne meeskonna mängija ja ta toob põhimõtteliselt iga kord temalt oodatud tulemuse koju. Miks meeskond teda nii vähestel etappidel kasutab?

See on väga keeruline probleem. Ma ei hakka liiga palju detailidesse laskuma aga meil on sõitjatega kokkulepped ja samuti peame vaatama, mis rallide ajal nad vabad on ja mida nad üldse teha tahavad. Mida ma mõtlen selle all, et “mida nad teha tahavad” on, et, kus nad arvavad, et nad suudavad hea tulemuse koju tuua. Me peame vaatama punktitabelile peale ja, et Oliver on uuest generatsioonist peale tulemas. Rallimaailmas on alati oluline hoida silma peal järgmisel generatsioonil. See võtab aega, et uued mehed tuua siia kõrgele tasemele nii, et ma arvan, et oluline on Oliverile anda võimalikult palju kilomeetreid ja enesekindlust autos. Kui vaadata praegu punktitabelile peale, siis ausaltöeldes meil on vaja väikest imet (et võita tiitel).Matemaatiliselt on meil veel võimalus, kuid Toyota peab meid kõvasti aitama, et võita (see aasta). Me peame nüüd keskenduma tuleviku peale.

See pole olnud debüüthooaeg mida Oliver Solberg soovis, kuid noor rootslane jätkab võitlust. Go, Oliver!

Jah, ma olen nõus, et matemaatiline võimalus on. Räägime Oliverist. Tal ei ole olnud parim debüüthooaeg ja ta on olnud viimased kolm etappi raskustes. Mille peale peaks ta keskenduma?

Kindlasti on ta väga keerulises olukorras ja ma saan sellest aru. Hooaja alguses ütlesime, et hooaja eesmärk on lõpetada rallisi, koguda kilomeetreid ja kogemusi. Rohkem temalt ei oodatud ja praegu oleme hooaja selgroo murdnud ja ta on kahe maailma vahel. Püüda näidata kiirust ja jõuda ilusti finishisse. Noorte sõitjate jaoks on see oluline. Ütleme, et on keeruline aga me ikka arvestame sellega, et, millised on tema võimed. See oli ka meie jaoks oluline, et peale Soome ralli väljasõitu ta kiiresti autosse tagasi saada ja see nädal sõitis ta juba Belgia ralli eelses testis ja nüüd peame edasi liikuma. Mida me temalt ootame? Loomulikult, et ta ralli lõpuni tuleks, see oleks meie põhiline eesmärk.

Ma olen nõus, et noortel sõitjatel nagu Oliver on vaja meeskonna tuge, et leida enesekindlus jälle.

Jah, küll me näeme.

Ypres ralli Belgias on Thierry ja Martijni koduralli, mille nad eelmine aasta võitsid. Eesmärk on sama ka sel aastal.

Järgmine ralli on Thierry ja Martijni kodu ralli Belgias, mille nad eelmine aasta võitsid. Kuidas test läks ja, kui enesekindlad Te olete enne rallit. Kas auto on parem kui Horvaatias?

Horvaatias ei olnud kiirus üldse paha nii, et see annab meile mingit enesekindlust ja ralli eelne test oli samuti üpriski positiivne nii, et me oleme optimistlikud. Lisaks sellele teame, et Thierry ja Martijn on väga head Ypreses. Ma arvan, et sa mäletad eelmist aastat, et see on ralli, mida nad armastavad ja naudivad. Ma arvan, et meie ootused on päris kõrged. Kindlasti sean eesmärgiks vähemalt poodiumi koha aga ma arvan, et me saame ka eesmärgiks võtta võidu. Võibolla olen liiga optimistlik aga küll näeme. (naerab)

See on hea eesmärk!

Jah (naerab). Eesmärk on alati võita, kuid mõnikord sa oled liiga optimistlik, kui realistlik.  Mõni kuu tagasi küsiti minu käest, et milline ralli minu arvates on hooaja tipphetk ja ma alati ütlesin Ypres nii, et ma loodan, et mul on õigus. (naerab)

Ma loodan ka! Ma pean veel küsima Julien, mis on Teie isiklik eesmärk hooaja lõpuks. Kas see on saada ametlikult Hyundai Motorsport Direktoriks ja kaotada see “asetäitja” sealt tiitlist ära või midagi muud?

Hooaja lõpu eesmärk on võita nii palju rallisi kui võimalik.

Jah, see on meeskonna eesmärk aga mitte Teie isiklik eesmärk. (naerab)

Jah, aga ka minule on see väga oluline

Otseloomulikult

Ma mõtlen, et see otsus ei ole minu teha. Mina keskendun enda tööle ja , et võimalikult head tulemused meeskonnaga tuua ja siis ma arvan, et mu bossid otsustavad, kas jätkavad minuga või mitte. Aga, kui on võimalus jätkata ilma “asetäitja” tiitlita minu nimes, siis miks mitte?

Jah, nõustun. Aitäh Julien, et leidsite aega enda tihedas graafikus ja kõike head Teile ja tervele meeskonnale hooaja lõpuks!

Pole probleemi! Suur aitäh sulle ja peatse kohtumiseni!

Kuula Julien Moncet intervjuu inglise keelset versiooni:

Fotod: Hyundai Motorsport

Back to top button