Maailmameister Jonne Halttunen: „Veedame rallidel pikki päevi ja palju aega, kuid rallisõbrad näevad sellest vaid väikest osa.“
Viimastel aastatel on nii WRC võistlejate, meeskondade, kui ka fännide poolt hakanud aina rohkem kõlama nurinat, et autoralli MM-sari on kaotanud oma põnevuse ja midagi oleks vaja muuta. Aina tugevamalt tõstatati teema just tänavuse hooaja jooksul ja hakati rahvusvahelisele autoliidule FIA-le ja ka WRC sarja promootorile pakkuma ideid, mis võiks need õigele rajale tagasi aitavad ideed ja mõtted olla.
Soome avalik-õiguslik ringhäälingu YLE spordi Podcastis oli Micke Suopuro ja Henri Haapamäki külaliseks kahekordne autoralli kaardilugejate maailmameister Jonne Halttunen. Ligi kaks tundi kestnud saates rääkis Halttunen oma tööst MM-sarjas, koostööst Kalle Rovanperäga ja sellest kuidas tema MM-sarja õigele rajale tagasi aitaks. Halttuneni mõtted just MM-sarja võimalike muutuste osas toob Powerstage ka meie lugejateni.
Jonne Halttuneni sõnul veedavad nad rallidel pikki päevi ja palju aega, kuid rallisõbrad näevad sellest vaid väikest osa. Tänases maailmas huvitab inimesi sport mida saab kiirelt tarbida, kuid ralli on selles mõttes maraton. Vormel 1 ja rallikross pakuvad autospordi sõpradele iga päev lühikesi põnevusetendusi, kuid rallisõpradel tuleb teleri ees istuda mitu päeva hommikust õhtuni.
ERC sarjas kasutusel olev kvalifikatsioonikatse võiks olla ka WRC sarjas
Halttunen sõnab, et autoralli Euroopa meistrivõistluste ERC sarjast oleks palju huvitavad üle tuua ka WRC sarja. Lisaks sellele, et ERC võistlused on lühemad ja põnevamad on seal ka võistluseelne kvalifikatsioonikatse, kus peab pingutama, et vastavalt tulemusele endale võistluse avapäevaks parim stardikoht valida. MM-sarjas seevastu starditakse punktitabeli paremusjärjestuse järgi, mis just kruusarallidel võtab avapäeval esikohalt startijatelt suuresti võimaluse ralli võidule sõita. WRC-s on kvalifikatsioonikatset sõidetud, kuid seda viimati 10 aastat tagasi. Soomlase sõnul annaks see kõigile võrdsed võimalused ja sunniks pingutama esimestest meetritest. Hetkel on WRC sarjas kohustuslik läbida kolm Shakedown ringi, mille paremusjärjestus ei määra midagi.
Tagasi ülesõitude äärsed ehk Remote hooldused
Ka tänavu sai võistlejate poolt nii mõnelgi rallil kuulda nurinat, et ülesõidud hoolduskeskuse ja katsete vahel on liialt pikad. Polnud harvad juhud, kui hooldusesse tagasi pöördumiseks tuli läbida 100+ ülesõidu kilomeetrit. Halttunen pakub siin ideena välja nö. ülesõitude äärsed ehk Remote hooldused nii nagu need olid autorallis 80ndatel ja 90ndatel. Täna on ülesõitude ääres kasutusel küll rehvivahetustsoonid, kus lisaks piloodile ja kaardilugejale on lubatud kaks mehaanikud, kellel tohib olla ka arvuti, kuid varuosasid tohivad nad vahetada vaid neid, mis võistluspaaril autos kaasas on. Kui me mõtleme tagasi tänavusele Kreeka MM-rallile, siis avapäeval tekkis Ott Tänaku ja Martin Järveoja autol rehvivahetustsooni sisse sõites veepumba probleem. Kui see juhtuks hoolduse eel oleks see detail vahetatud mõne minutiga, kuid seal oli ainus variant veepump lahti võtta, puhastada ja tagasi panna. Selleks kulus lubatud 15 minutit + veel 22 minutit, mille eest eestlased 3 minutit ja 40 sekundit trahvi said.
Halttunen pakub välja, et rehvivahetus tsoonides võiks meeskondadel olla lubatud kindla mõõduga konteiner, mis on varuosadega varustatud. Lisaks oleks rallisõpradel, kes nagunii katsete vahel liikumas ka ülesõitude ääres võimalik näha nii võistlejaid, kui ka autosid hooldavate mehaanikute tööd. Päeva algus ja lõpp oleks ikkagi klassikalises hoolduspargis. Halttunen küsib teema lõpetuseks, et kui võistlejad on katsetel, siis kui palju on hetkel publikut hoolduspargis? Nii aga näeks publik rohkem, võistlejad saaks lühemad päevad, väheneksid ülesõidu kilomeetrid ja sõidetaks rohkem katsete kilomeetreid. Tõele au andes on isegi FIA seda Remote hooduse teemat arutanud, kuid hetke seisus hooajal 2024 seda tagasi veel ei tooda.
Esimesed kiiruskatsed alles reede õhtul
Kui hetkel algavad rallid enamasti juba nädala alguses kahe rajakirjutamise ehk recce päevaga ja neljapäeva hommikul sõidetakse testikatse (Kesk-Euroopa rallil oli testikatse juba kolmapäeval) ning õhtul esimene kiiruskatse. Neljapäev ja reede on teatavasti tööpäevad, mis kärbivad ka nendel päevadel rajaäärset publikut. Halttunen pakub siin välja hoopis sootuks teise ja avapäeval tõenäoliselt publikut rohkem rajaäärde meelitava lahenduse, sest põnevat võistlust tuleks ikka sõita siis kui rahvas seda ka vaatama saaks tulla. Rallisid tuleks soomlase sõnul lühendada just sellise valemiga – võistlus algaks reede hommikul vabatrenni/testikatsega, millele järgneks kvalifikatsioonikatse. Seejärel ootaks pärastlõunal ees võistluse avamine ja õhtul esimesed katsed. Ralli reedel algamine annaks võistlejatele võimaluse kolmeks recce päevaks ja tähendaks ka nende jaoks inimliku pikkusega päevi, mitte nagu hetkel.
Pikk laupäevane võistluspäev
Nagu eelpool mainitud, siis Remote hooldused annaks võistlejatele võimaluse lühemateks ülesõitudeks, mis tähendab omakorda seda, et neil oleks aega ja võimalust sõita rohkem katse, kui ülesõidu kilomeetreid. Soomlase mõte oleks, et laupäevaga läbitaks ligi 200 katsekilomeetrit ja ralli lõppeks laupäeval, kuid mitte ralli nädalavahetus…
Super pühapäev!
Ma arvan, et iga rallisõber teab, kui siinkirjutaja mainib sõnapaari igavad pühapäevad. Tänavusel hooajal ei vahetunud 13. võistluse viimasel päeval liider mitte kordagi. Igavad kulgemised kuni punktikatseni on kõiki ära tüüdanud. WRC2 klassi võistlejatelt ja fännidelt võetakse hooajal 2024 ka see viimane põnevus, sest nemad enam punktikatselt punkte ei saa. Miks? Kes seda aru saab miks WRC promootor seda tegema pidi. Palju on juttu olnud, et ehk motiveeriks see võistlejaid pingutama, kui kõikide pühapäevaste katsete eest saaks punkte, kuid maailmameister Halttunen pakub välja hoopis huvitavama lahenduse – Super pühapäev! See oleks lahendus ühest kiiruskatsest, mida sõidetakse kahel korral. See oleks põnev nii võistlejatele, kui ka publikule. Niisama tiksumise asemel annaks iga võistluspaar endast maksimumi, sest nende kahe katse aegade kokku liitmisel selguks lõplik paremusjärjestus. Loomulikult antaks selle pingutuse eest ka lisapunkte, näiteks pooles ralli punktidest. See oleks nagu F1 sprindi võistlus. Viimasel võistluspäeval saaksid tagasi rajale ka need, kes on eelnevatel päevadel katkestanud ja kui auto on näiteks on turvapuuri probleemi tõttu kõlbmatu, siis saaks kasutada meeskonna nö. varuautot. See hoiaks rajaääres ka publiku, sest kõik oleks jälle stardis ja ei ole vaja katselt ära liikuda. Vahepeal oleks veel hoolduspaus, kus võistlejatel oleks fännide ees kohustuslik Meet the crews paus ja kahe katse vahel sõidaksid katsel näiteks historic ralliautod vms. See kõik aitaks ehk publikut tuua rallile lähemale, sest venivad päevad, mis algavad võistlejatele ja fännidele hommikul kell 6 ja lõppevad õhtul kell 8-9 on kohati igavad. Kui aga oleks selle aja sees rohkem katsekilomeetreid ja põnevust?
Mitte Euroopa etapid oleks pikemad
Tänavusel hooajal sõideti 13. MM-rallist väljaspool Euroopat 4. See tähendab meeskondadele logistika tõttu nagunii suuremaid kulusid, mis võiks omakorda tähendada seda, et kui juba sai tuldud ja kulutatud, siis nendel rallidel võiks distants ja võistlus olla pikem. Halttunen sõnab, et sellised rallid nagu Keenia võiks olla nö. pikamaa rallide formaadis. Kui juba Keeniasse tuldud, siis seal sõita ära võistlus, mille katsete kogu distants oleks 500 km, poleks soomlase sõnul tõenäoliselt kellegi jaoks probleem.
Soome rallifänni ja Itgetsfasternow veebilehe toimetaja Antti poolt välja pakutud uudne Soome MM-ralli formaat, kus oleks kasutusel võimalikult palju praeguseid katseid. Katsete kogupikkus oleks kahe päeva peale 253,06 kilomeetrit.
Reede | |||
8:00 | Free Practice | Ruuhimäki | |
10:00 | Qualifying | Ruuhimäki | |
13:55 | Ceremonial Start | Jyväskylä Satama | |
14:45 | SS1 | Laukaa 1 | 11.78 km |
15:45 | SS2 | Lankamaa 1 | 21.69 km |
17:05 | SS3 | Harju | 3.48 km |
18:05 | SS4 | Laukaa 2 | 11.78 km |
19:05 | SS5 | Lankamaa 2 | 21.69 km |
20:40 | Service | Paviljonki (45 min) | |
Laupäev | |||
8:00 | SS6 | Moksi – Sahloinen 1 | 16.56 km |
9:00 | SS7 | Vekkula 1 | 20.96 km |
10:05 | SS8 | Moksi – Sahloinen 2 | 16.56 km |
11:05 | SS9 | Vekkula 2 | 20.96 km |
12:01 | Remote Service | Himos (30 min) | |
13:34 | SS10 | Västilä 1 | 18.94 km |
14:34 | SS11 | Päijälä 1 | 20.19 km |
15:35 | SS12 | Rapsula 1 | 20.56 km |
16:31 | Remote Service | Himos (30 min) | |
18:04 | SS13 | Västilä 2 | 18.94 km |
19:04 | SS14 | Päijälä 2 | 20.19 km |
20:05 | SS15 | Rapsula 2 | 20.56 km |
22:12 | Finish | Paviljonki | |
Super pühapäev | |||
Ouninpohja 1 | |||
Ouninpohja 2 |
Mida arvate Teie maailmameistri ideedest? Kommenteerige seda Powerstage FB lehel.
Kõigil Soome keelest aru saajatel on võimalik YLE Urheilu Podcast lehelt kuulata intervjuud Jonne Halttuneniga täies pikkuses SIIT
Fotod: Jaanus Ree/RedBull Content Pool, M-Sport