Meeskonnajuhtide ja võistlejate Jaapani MM-ralli eelsed mõtted
Tänavune autoralli MM-hooaeg sai alguse jaanuaris Monte-Carlos ja jõuab eeloleval nädalavahetusel kulminatsioonini tõusva päikese maal. Jaapani MM-ralli sõidetakse Tokyost 300km kaugusel Aichi prefektuuris, Toyota linnas. Võistlejaid ootab sügiseses Jaapanis ees 22 kiiruskatset ja 304,66 katsekilomeetrit. MM-tiitlid on küll tänavuseks hooajaks jagatud, kuid millised on meeskonnajuhtide ja võistlejate mõtted enne hooaja viimast rallit sellest lähemalt Jaapani ralli meeskondade eelvaates.
Toyota Gazoo Racing – 2023. aasta maailmameistrid!
Jaapani autotootja tegi tänavu sarnaselt möödunud hooajaga puhta töö ja võitis nii tootjate, kui ka pilootide ja kaardilugejate MM-tiitlid. Möödunud aastal pärast 12. aastast pausi MM-sarja comebacki teinud Jaapani ralli on senise MM-ajaloo jooksul võidetud viie erineva autotootja toodangul, kuid mitte kordagi Toyotal. Ainsa Jaapani autotootjana on koduralli võitnud Subaru, kes tegi seda Petter Solberg / Phil Millsi abiga Jaapani MM-ralli debüüt aastal 2004. Möödunud aastal jõudis koduteedel poodiumile vaid üks Toyota GR Yaris Rally1 auto, kuid lohutuseks istus selle roolis Jaapani oma mees Takamoto Katsuta. Tänavu saadab Toyota kodurallil starti taaskord neli võistluspaari.
Toyota Gazoo Racing meeskonna juht Jari-Matti Latvala
„Me oleme oma meeskonnaga jõudmas järjekordse hämmastava hooaja lõpuni. Nüüd, kui oleme taas kõik kolm tiitlit kindlustanud jääb selgeks eesmärgiks Jaapani ralli võitmine, mis on meie jaoks üks kahest kodu võistlusest koos Soomega. Eelmisel aastal suutsime Takamoto tema kodufännide ees poodiumile tõsta, mis oli tõesti tore, kuid kõik on tõesti motiveeritud, et seekord võita. Meil on kõik neli sõitjat kohal ja nad ei pea enam meistritiitli pärast muretsema, mis tähendab, et nad võivad täiel rinnal rünnata ja võitu sihtida. See on väljakutseid pakkuv võistlus, sest kuigi tegemist on teise järjestikuse ralliga asfaldil, on Jaapani teed Kesk-Euroopa omadest väga erinevad. Ilma võimaluseta enne rallit testida peame suutma auto seadistust vastavalt kohandada.“
#69 Kalle Rovanperä
“Mulle meeldib alati Jaapanis käia ja tore on sinna sarnaselt möödunud aastaga tagasi minna, kui MM-tiitel on kindlustatud. Jaapani ralli katsed on väga nõudlikud ja võib-olla ei sobi teed mulle nii hästi, kui mõnel teisel asfaldirallil. Eelmisel aastal ei olnud meil seal kõige parem sooritus, kuid ma tahan seekord seda parandada. See on meeskonna jaoks koduralli ja me kõik tahame teha paremaid tulemusi. See on töine nädal Toyota piloodina, kuid ilma meistritiitliga seotud pingeteta arvan, et saame seda rallit natuke rohkem nautida ja loodan, et suudame teha hea tulemuse.“
#33 Elfyn Evans
“Jaapani ralli saab olema minu ja meeskonna jaoks oluline ralli ning ilmselgelt tahame hooaja lõpetada kõrgel tasemel. See ralli ei ole kindlasti kerge, kuid olime möödunud aastal võidu nimel heitlemas peaaegu lõpuni ja tahaksime seda väga parandada. Loodetavasti leiame seekord samasuguse tempo. Kuigi enamik katseid on eelmisest aastast teada, on siiski veel teadmatust, sest me ei saa nendel teedel eelnevalt testida. Seadistus on seetõttu pisut oletuslik selle põhjal, mis meil eelmisel aastal oli ja mida oleme pärast seda õppinud, kuid anname endast parima, et kohaneda.“
#17 Sébastien Ogier
“Ootan huviga Jaapani rallit. Kuigi oleme meeskonnana oma hooaja põhieesmärgid juba saavutanud, siis tunnen Toyota piloodina siiski vastutust püüda Jaapanis koduvõit tuua.
See oleks väga eriline ja oluline tulemus. Isiklikult loodan, et see tuleb parem kui meie viimane ralli ja loodetavasti on olud Jaapanis veidi nauditavamad. Ma arvan, et nägime eelmisel aastal, et lõikamisvõimalusi pole nii palju ja, et tingimused jäävad kõigile võrdseks olenemata stardikohast. Loodetavasti suudame teha hea võistluse ja hooaja kõrgelt lõpetada.“
#18 Takamoto Katsuta
“Kindlasti on Jaapani ralli minu kodumaa, nii et pean suruma. Eelmisel aastal saime poodiumikoha, kuid laupäeval oli mul natukene raskusi. Praegu olen keskendunud sellele, et välja selgitada, mis eelmisel aastal valesti läks ja üritan sel aastal igal katsel nii palju kui võimalik pingutada.“
Hyundai Motorsport ehk meeskond kellel kaitsta eelmise aasta Jaapani MM-ralli võit!
Toyotade peo rikkus möödunud aastal Lõuna-Korea meeskond Hyundai. Kohe algusest võidutempos liikunud Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe heitlesid pea terve võistluse esikoha nimel Elfyn Evans / Scott Martiniga ja kui brittide autol purunes pühapäeva teisel katsel rehv, tähendas see võitu belglastele. Möödunud aastal Hyundai eest viimase stardi teinud Ott Tänak / Martin Järveoja kindlustasid meeskonnale kaksikvõidu. Kolmas Hyundai i20 N Rally1 auto, milles istusid Dani Sordo / Candido Carrera kahjuks finišisse ei jõudnud, sest põles võistluse teisel katsel maani maha. Õnneks oli meeste endiga kõik korras. Neuville / Wydaeghe ja Sordo / Carrera on Jaapanis tagasi ka sel aastal ja lisaks nendele on hooaja viimast starti tulnud Jaapanisse tegema Horvaatias sõidetud asfaldirallil poodiumil lõpetanud, kuid viimased kaks võistlust väljasõitude tõttu katkestanud Esapekka Lappi / Janne Ferm.
Hyundai Motorsport meeskonna juht Cyril Abiteboul
“Aasta viimane ralli on saabunud väga kiiresti ja see on viimane võimalus, kus meil tuleb end ja Hyundai i20 N Rally1 Hybridi viimase piirina suruda. Meeskonna aasta tagune 1-2 Jaapanis tõestab, et auto on võimeline selle ralli võitma. Lisaks meie võit Kesk-Euroopa rallil ning poodiumikohad Monte-Carlos ja Horvaatias näitavad, et meil on asfaldil edu saavutamiseks vajalik sooritus. Meie missioon on ühendada see hoog Thierry ja Dani kogemustega ning lõpetada hooaeg võimalikult tugeva tulemusega. Võit oleks ideaalne lõpp 2023 aastale.“
#11 Thierry Neuville
“Läheme Jaapanisse Kesk-Euroopa ralli võidu ja eelmise aasta Jaapani võidu pealt. See on põnev võistlus riigis, mis mulle väga meeldib, ja eriti kultuur ning atmosfäär. Fännid on WRC sarja nähes väga põnevil ja ma arvan, et sel aastal näeme meid toetamas veelgi entusiastlikumaid fänne. Ma isegi ei teadnud, et mul Jaapanis nii palju fänne on, enne kui eelmisel aastal sinna jõudsin – seda oli nii ilus näha. Edu saavutamiseks peame vältima alajuhitavust ja tegema õiged rehvivalikud. Sügisene aastaaeg tähendab, et tingimused võivad olla keerulised. Loodetavasti saame oma edu jätkata ja saame veel ühe suurepärase kogemuse.”
#4 Esapekka Lappi
“Olen Jaapanis esimest korda ja seega on minu eesmärk hästi lõpetada. Tahan lõpetada hooaja nii kõrgel kui võimalik ja taas poodiumil olla. Selle tulemuse saavutamiseks peame tegema palju asju, kuid rehvivalik on ülioluline. Varajane katkestamine Euroopa asfaldil tähendab, et meil on siin vaja end tõestada, sest tegemist on teise järjestikuse asfaldi võistlusega ja hooaja viimase ralliga. Olen kuulnud, et atmosfäär on suurepärane ja seal on mõned väga kirglikud Jaapani rallifännid, nii et mul on hea meel teha neile hooaja lõpetuseks hea show.“
#6 Dani Sordo
“Jaapani ralli on raske, kuna katsed on sageli kitsad ja keerulised, kuid see on tore võistlus. Kuigi eelmisel aastal ei sõitnud me seal tulekahju tõttu liiga palju kilomeetreid on see ralli mida ma naudin. Jaapani õhkkond on hämmastav, sest rahvale väga meeldib ja nad austavad rallit. Kuna katsed sõidetakse mägedes ja sinna on raske katseid vaatama minna, siis on ülesõitudel alati palju kirglikke fänne. Meie jaoks on edu võti hea legend ja tugev häälestus. Auto muutmine kurvides kergesti juhitavaks ja mõnusaks on väga oluline. Mis puutub meie eesmärki, siis tahaksin kindlalt võita.“
M-Sport Ford läheb starti Jaapani MM-ralli edukaima tootjana!
Jaapani MM-rallit on sõidetud seitsmel korral ja neist kahel korral on see võidetud Fordi toodangul. Sama on tõusva päikese maal suutnud vaid Citroen. Fordi teeb grammike paremaks fakt, et ainus võistluspaar, kes on suutnud Jaapani MM-ralli võita kahel korral on võistelnud just M-Sport poolt ette valmistatud Fordil. Selleks võistluspaariks oli Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen, kes olid parimad aastatel 2007 ja 2008. M-Sport meeskonna tänavune hooaeg ei ole kindlasti kulgenud nii nagu Briti meeskond ootas. Tehnilistest probleemidest hoolimata on meeskond suutnud kahel korral ka võidurõõmu tunda. Mõlemad tänavused võidud on toonud Ott Tänak / Martin Järveoja. Kui möödunud aastal tegid eestlased Jaapanis viimase stardi Hyundail, siis nüüd Fordil, mille järel taas Hyundai leeri siirdutakse. Tänak / Järveojal on möödunud aastast Jaapanist head mälestused, kui võistlus teisel kohal lõpetati. Teise Ford Puma Rally1 auto toovad Jaapanis starti Adrien Fourmaux / Alexandre Coria. Mehed, kes just möödunud aastal Jaapani eel Rally1 autost hundipassi said on nüüd pärast edukat hooaeg WRC2 sarjas ja meistritiitli võitmist Briti meistrivõistlustel tagasi MM-sarja tippautos.
M-Sport meeskonna juht Rich Millener
“Tore on tagasi Jaapanisse jõuda, sest see on väga põnev riik ja väga põnev võistlus. Katsed tunduvad sel aastal veelgi keerulisemad, lisades rallile väljakutset. See on meie viimane võistlus Otti ja Martiniga ja loodan, et enne kui soovime neile kõike paremat edaspidiseks, saavad nad oma heade tulemuste jada jätkata kolmanda järjestikuse poodiumiga. On tore näha Adrienit ja Alexit tagasi Puma Hybrid Rally1 autos ja kuigi tipptasemel masinate hulka tagasi pääsemine on keeruline, olen kindel, et nad suudavad rallile mõistliku suhtumisega läheneda.“
#8 Ott Tänak
“Ootan Jaapanit väga, sest olen nende köögi suur fänn, kuid ka loodus läheb seal praegusel aastaajal ilusaks ja ööd on üsna külmad. Jaapanis on tavaliselt sügavad metsateed, mis on väga tehnilised ja üsna aeglased, kuid kuna need on kitsad, ei ole seal tegelikult palju lõikamisi. Võtsime Kesk-Euroopas tõesti maksimumi ja eesmärk on oma hooaeg Jaapanis hästi lõpetada.“
#16 Adrien Fourmaux
“Oleme terve hooaja kõvasti tööd teinud ja arutasin meeskonnaga võimalust tulla Jaapanisse, mille eest olen väga tänulik. Olen siin juba paar päeva veetnud ja see riik on hämmastav. Olen siin esimest korda ja inimesed on nii lahked ja lugupidavad ning kultuur on nii huvitav. Ralli eesmärk on kasutada maksimaalselt ära see võimalus, mille meeskond on mulle andnud. Rally1 autoga sõitmisest on möödas peaaegu aasta, mis tähendab, et pean olema ettevaatlik ja tagama selle, et lõpetan iga katse ja saan rohkelt kogemusi.“
Jaapani MM-ralli testikatse saab Eesti aja järgi alguse ööl vastu neljapäeva 02:01. Võistluse esimene katse, milleks on Toyota Stadium SSS 1 saab stardi neljapäeval 12:05.
Fotod: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool, M-Sport