Miks läks nii, et autoralli MM-sarjas võisteldakse hooajal 2025 ilma hübriidita Rally1 autodega?

Hooajal 2025 pole enam hübriidi rohelist ja punast tuld vaja jälgida
  • FIA paneb Rally1 autode hübriidsüsteemid alates 2025. aasta hooajast pausile
  • Mis andis tõuke, et Rally1 autode tootjad loobusid hübriidist?
  • Mootorite õhupiirajat vähendatakse ühe mm võrra, et säiliks sama jõu ja kaalu tasakaal nagu oli hübriidautodel
  • Compact Dynamics on uhke ja tänulik, et on saanud olla kolmel viimasel aastal osa WRC sarjast

Rahvusvaheline autoliit FIA andis reedel 15. novembril teada, et autoralli MM-hooajal 2025 sõidetakse sarjas endiselt Rally1 autodega, kui nendelt eemaldatakse Compact Dynamicsi poolt toodetud hübriidajamid.  Rally1 hübriidautod tulid ralliradadele aastal 2022 ehk WRC 50. juubelihooajal ja FIA sõnum on pikalt olnud, et need püsivad ralliradadel kuni hooajani 2027.

Mis oli hübriidi eesmärk ja kuidas tegelikult läks?

Selliste hübriidautode peamine eesmärk pidi olema lisaks 100% jätkusuutlikule kütuse kasutamisele hübriidi abil veelgi süsinikuemissiooni vähendada. Kui alguses oli jutt, et autod hakkavad ka ülesõitudel kasutama hübriidilt saadavat energiat, siis reaalsuses andis hübriid autodele lisaks olemasolevale 380 hobujõule katsetel kuni 140 lisa hobujõudu (100 kW) ja nö. vaikselt sahistati sussi vaid hooldusalas sõites. 3.9kWh akupangaga hübriidajam asetseb autos võistlejate seljataga veel viimast korda Jaapani MM-rallil ja selle ümber olev kaitse peaks vastu pidama kuni 70G jõuga löögi.
Kolme aasta jooksul on üks peamisi põhjuseid hübriidi üle nuriseda olnud see, et süsteem jooksis kokku löökide tõttu, mida auto erinevatel pinnastel katsetel saab ja see on rikkunud nii mõnegi võistleja hea katsetulemuse või veel hullem sundinud sootuks katkestama (Ott Tänak / Martin Järveoja Rootsi 2022 SS6). Kõige viimased näited hübriidi probleemidest pärinevad tänavuse hooaja Kesk-Euroopa rallilt, kus peale hüppelt maandumist lõpetas hübriid töö nii mõneski autos.

Mis andis tõuke Rally1 autode hübriidist loobumiseks?

Juba esimesest päevast alates on kõik kolm MM-sarja WRC meeskonda kurtnud, et nende autodes on väga oluline süsteem, mille üle neil endal kontroll puudub ja nad ei saa selle probleemide tekkimisel ise midagiteha. Võistlejad sõnasid nii mõnelgi korral, et kui hübriid ei tööta on tunne nagu oleks veel ühe 100 kg kaaluva võistleja autosse lõbusõidule kaasa võtnud, kuid kasu pole temast midagi.
Hübriidajami ehituse ja hoolduse eest vastutab MM-sarjas Compact Dynamics ehk iduettevõte, mille omanik on USA ettevõte John Deere, kes valmistab põhiärina põllumajandus-, aiandus-, ehitus-, metsandus- ja militaartehnikat. 2021. aasta detsembris omandas John Deere näiteks Austrias akusid tootnud Kreisel Electricu enamusosaluse nii, et vajalikud teadmised olid ja on neil taustal sellise süsteemi tootmiseks olemas.
Seni pakkus Compact Dynamics WRC sarjas teenust nii, et kui mõni hübriid läks errorisse, siis vaadati data üle tehti, sellele vajadusel restart või kui see ei õnnestunud siis vahetati ajam meeskonna poolt hoolduses välja. Rallisid, kus näiteks ühe ralli ajal vahetati ühes autos koguni kolm korda hübriidi on olnud ka see aasta. Suvel hakkasid kostma jutud, et Compact Dynamics soovib hetkel kehtiva diili muuta ja uuest aastast pakkuda teenust meeskondadele oluliselt kallimalt, sest enam ei olevat võimalik niisama restarte teha ja süsteem tahtvat suuremat hooldust, mis tähendanuks meeskondadele oluliselt suuremaid kulusid. Sellest ajendatult tõi M-Sport esimesena rajale ilma hübriidita Ford Puma Rally1 versiooni, millega esimese ametliku stardi tegid lätlased Martins Sesks / Renars Francis Poola MM-rallil. Lõunanaabrid ei võitnud küll katseid, kuid lõpetasid paar neist TOP3 ja kaotasid ralli lõpuks viiendana võitjatele 0,35 sekundit km kohta. See andis tõuke ka teistele meeskondadele hakata testima hübriidita auto versiooni, mis polnudki nii kõvasti kehvem, kui koos sellega.

Kuidas edasi?

Kui varasemalt olid juba meeskonnad ja WRC promootor kokku leppinud, et hooajal 2025 hübriidi enam ei kasutata, siis reedel FIA poolt korraldatud e-hääletusel olid sellega päri ka teised osapooled.
See tähendab, et kuni hooajani 2027, kui peaks kehtima hakkama uued tehnilised regulatsioonid, mida FIA peaks tutvustama 11. detsembril toimuval Maailma Mootorispordi nõukogul, sõidetakse ilma hübriidita Rally1 autodega. Autod jätkavad jätkusuutliku kütuse kasutamist, kuid tehnilises mõttes on muutumas autode kaal, mis saab praeguse 1260 kg asemel olema 1180 kg ja vähendatakse õhupiiraja läbimõõtu ehk rallikeeles turbokõri 36mm pealt 35 mm peale. Seda tehakse just selleks, et kui sel aastal MM-rallidel võistelnud ilma hübriidajamita autodel oli hübriidist puudu jäänud 80 kg asendatud ballastiga, siis uuel aastal seda enam tegema ei pea. See koht aga peab uute reeglite järgi jääma puutumata ja sinna asemele ei tohi autos tekkida muid auto toimimiseks vajalike detaile. Selleks, et autode kaalu ja mootori 380 hobujõu balanss püsiks sama, peabki õhupiirajat millimeetri jagu muutma. Ilma hübriidita autodele üleminek saab just Rally2 pilootide jaoks olema tulevikus lihtsam, mida tõestas tänavu ka Sesks.
Ühest otsast on see tore, et hübriid on Jaapani MM-ralli järel ajalooks saamas, kuid koos eesootava hooaja 2024 viimase võistlusega kestis see miljoneid investeeritud tehnoloogia siis ajahambale vastu kõigest 38 MM-rallit.
Kui veel kuludest rääkida, siis hübriidajam on ainult üks selle kulude mündi pool, sest nii meeskonnad, kui ka MM-etappide korraldajad pidid palju investeerima just selle tehnoloogia ohutuse tagamisse ja nüüd on paljudel üle jäämas palju varustust, millega pole midagi teha, kuid mille all raha seismas.   

„Pärast põhjalikku dialoogi meie peamiste huvirühmadega sai meile selgeks, et olemasoleva lepingu alusel pakutava hübriidseadme kasutamise jätkamine ei ole enam MM-sarja huvides. Saame nüüd edasi liikuda enesekindlalt, et WRC sari muutub veelgi paremaks ja tugevamaks ning meie arengud on kooskõlas 2027. aasta tehniliste eeskirjade tööperspektiiviga,“ sõnas FIA tehnika- ja ohutusjuht Xavier Mestelan-Pinon FIA pressiteate vahendusel.

Compact Dynamics on uhke ja tänulik, et on saanud olla kolmel viimasel aastal osa WRC sarjast

Nagu eelpool mainitud sai, siis järgmisel nädalal peetav Jaapani MM-ralli lõpetab Compact Dynamicsi kolmeaastase WRC-sarja ajaloo ja rallisõbrad näevad viimast korda võistlemas Rally1 hübriidautosid.

Compact Dynamicsi tegevdirektor Johannes Kloetzl sõnas reedese uudise peale DirtFishile antud intervjuus: „Compact Dynamics kahetseb FIA ja WRC otsust hübriidtehnoloogiast järk-järgult loobuda. Alustasime aastal 2022 eesmärgiga kasutada oma hübriidsüsteemi säästvate jõuallikate edasiarendamiseks võidusõidus. Jagame FIA ​​missiooni muuta võidusõit taskukohaseks ja juurdepääsetavaks ning tunnustame WRC-meeskondade majanduslikke muresid. Samas ei saa me kunagi seada majandust ja kasumlikkust esikohale võistlejate, meeskondade ja mitteseotud inimeste turvalisusest.“

„Compact Dynamics on uhke ja tänulik, et oleme kolm aastat WRC sarjas osalenud. Täname kõiki asjaosalisi konstruktiivse koostöö eest ja soovime kõigile WRC maailmas edukat tulevikku,“ lõpetas Kloetzl.

FIA on küll sõnanud, et Compact Dynamicsiga leping lõpetatakse, kuid mis on selle lepingu tingimused, mis pidi kestma kuni hooajani 2027 ja millised on võimalikud trahvikulud? Tõenäoliselt pole see saaga pärast Jaapanit kõigile osapooltele täielikult lõppenud ja võib kesta veel pikalt.

Aitäh hübriidi ajastu, oli tore see oma silmaga näha ja kindlasti said võistlejad sellest ka palju rõõmu tunda!

Foto: M-Sport

Back to top button