Mis või kes on Route note crew ja kes seda 2022. Monte-Carlo rallil teevad?
Monte-Carlo ralli kuulub mootorispordi nelja suure klassiku ehk Indy 500, Le Mans ja F1 Monaco GP hulka. Alates 1911. aastast on seda rallit üritanud võita tuhanded võistluspaarid, kuid õnnestunud vaid vähestel. Kõik rallifännid teavad Monte-Carlo ralli võitjate nimesid – Ogier/Ingassia, Loeb/Elena, Mäkinen/Mannisenmäki, Röhrl/ Geistdörfer, kuid vähesed teavad mehi/naisi, kes sellel ühtedes keerulisemates tingimustes sõidetaval rallil teevad tänuväärset tööd, mis ralli võidu osas väga suurt kaalu omab.
Mis või kes on esiauto?
Esiauto ehk Gravel crew on autoralli MM-sarjas Priority 1 (Rally1) ja 2 (Rally2) võistlejaid abistav meeskond (Montes lubatud kõigile osalejatele), mis koosneb piloodist ja kaardilugejast. Nende eesmärgiks on võistlusel osalevale võistluspaarile edastada infot, mis võib neid hoiatada ees ootavate muutunud teeolude või muude takistuste eest. Kuni 2003. aasta lõpuni olid Gravel crewd lubatud kõikidel rallidel, kuid 2004. aasta reeglite järgi esiautod keelati (va. Monte-Carlo). Meeskonnad ja võistlejad võitlesid rahvusvahelise autospordi liidu FIA ametnikega terve aasta, et ohutuse eesmärgil Gravel crewd rallidele tagasi tuua. 2005. aastal olid esiautod jälle lubatud, kuid ainult asfaldi rallidel ja nii on see tänaseni.
Nagu öeldakse on heal lapsel mitu nime. Nii on mitut eri moodi kutsutud ka esiautosid – Gravel crew, Safety crew, Ice-note crew. Viimastel hooaegadel on neid autosid, kus sees istuvad tänuväärt ja väga vastutusrikast tööd tegevad mehed/naised, kutsutud Route note crew.
Kuidas infot kogutakse ja kuidas see edastatakse?
Võistluse eel antakse peale Reccet ehk rajaga tutvumist esiauto käsutusse katsete legendide koopiad ja lisaks ka auto. Jah ka auto, sest esiauto kasutab katsete läbimiseks sama autot, millega võistluspaar rada kirjutas. Selles autos on lisaks tavapärasele – kiiruse jälgimiseks GPS, distantsi mõõtmiseks Tripmeeter jne.. Juhul, kui autoga peaks midagi juhtuma on vähemalt Priority 1 ja 2 meeskondadel kõigil ka varuauto, et töö edukaks tulemuseks saaks ilma viperusteta tehtud.
MM-rallid algavad üldjuhul kas neljapäeval või reedel ja kestavad kuni pühapäevani, mis tähendab, et need võistlused, kus on esiautod lubatud jätkub neil õnnestumise korral tööd kuni neljaks pikaks päevaks. Ja päevad on pikad, sest kui näiteks võistluspaar stardib esimesele katsele kell 8 hommikul, siis Gravel crew on hotellist lahkunud katsele juba u 4-5 ajal öösel.
Esiauto ekipaaž stardib igale võistluskatsele olenevalt rallist hiljemalt 60-90 minutit enne esimese võistlusauto starti ja tohib seda läbida ühe korra. Mida hiljem rajale minnakse, seda suurem on tõenäosus infoga täppi panna. Kui esiautol on katse läbitud, siis algab ajaga võidujooks, et kuidas varsti katsele startivale võistluspaarile viimane info muutuste kohta edastada.
Selleks on mitmed võimalusi. Üks peamisi mida kasutatakse on telefoni teel info andmine, kuid näiteks mägedes toimuvatel rallidel ei pruugi alati igal pool levi olla. Sel juhul kasutatakse nö. „vihikute“ vahetamiseks Runnereid ehk siis inimesi ja autosid, kes tulevad võtavad esiauto käest infoga täiendatud legendi ja toimetab selle võistluspaarile. Sellisteks üle andmisteks ei ole suvalised ettejuhtuvad kohad vaid need on korraldaja poolt selgelt paika pandud. See kas esiautol ja võistluspaaril õnnestub ralli ajal infot omavahel ka näost näkku kohtudes vahetada sõltub ajakavast, ilmaoludest, ummikutest jpm. Vahel võib juhtuda, et omavahel kohtutakse alles õhtul hooldusalas või hotellis.
Võistluspaari ja esiauto vahel peab olema 101% usaldus
Route note crew tööd teevad tihti kunagised tipp piloodid ja kaardilugejad, kellel eelnevalt endal nendelt võistlustelt suured kogemused. Samal ajal, kui esiauto ja võistluspaari kaardilugejad omavahel telefoni teel infot vahetavad võivad piloodid omavahel lisaks teeoludele arutada ka rehvi soovituste jpm üle.
Monte-Carlo ralli kaheksakordsel võitjal Sébastien Ogieril on aastaid olnud esiauto tööd tegemas kunagine Fordi ja Subaru tehasemeeskondade võistleja Simon Jean-Joseph. Üheskoos on need kaks pilooti tänaseks oma koostöös edukaimad Monte ajaloos. Sellise saavutuseni jõudmiseks peab esiauto ja meeskonna vahel valitsema täielik usaldus.
2020. aastal pidi Hyundai tehasemeeskonna piloodile Thierry Neuville esiauto tööd tegema kunagine Fordi ja Škoda tehasemeeskondade piloot, Bruno Thiry. Kahjuks haigestus Belgia vanameister enne võistlust ja see tähendas, et Neuville pidi väga vähese ajaga endale uue esiauto piloodi leidma. Kus häda suur, seal abi kõige lähem. Appi tuli meeskonnakaaslane Dani Sordo, kes oli küll Montes kohal, kuid ei võistelnud. Kui reedel ei olnud hispaanlase ja belglase koostöö paremate killast, siis sama päeva õhtul istusid tänaseks kahe peale 18 etapivõitu võtnud piloodid maha ja edasine on ajalugu. Lisaks legendi täiendustele ohtlike sõidujoonte ja muu osas soovitas Sordo belglasel laupäeval super-soft rehvide asemel minna katsetele softidega. Neuville kuulas kolleegi ja tulemuseks kaheksast viimasest katsest seitse võitu ja tõus kolmandalt kohalt Monte-Carlo ralli 2020 võitjaks. Ilma Sordot usaldamata oleks belglane tõenäoliselt lõpetanud võidu asemel poodiumi kolmandal astmel.
Ega neid täiendusi nüüd nii palju ka ei tehta ju?
Monte-Carlo suudab igal aastal võistlejatele „meeldivaid“ üllatusi pakkuda ja selleks, et nende üllatuste risk võimalikult väike oleks, esiautode abi kasutataksegi. Näiteks võib Montes olla ühel katsel alguses kuiv asfalt, siis märg, siis poole katse peal lumi ja katse lõpus jää. Ühe ralli ajal võib esiautos istuv kaardilugeja piloodi ütluste järgi teha legendi sadu muudatusi.
Mainisin eespool, et mida hiljem katsele startida seda täpsema info saab. See on eriti oluline hommikustel ja õhtustel katsetel, kus päike kas tõuseb ja hakkab mingeid kohti sulatama või õhtul loojub ning tekib jäide. Lisaks on katsel palju kohti, kus võivad tekkida päikesest varjud, on esimesel läbimisel kurve lõigatud jne…
Kui liiga vara rajale minna võib juhtuda, et päike pole veel piisavalt jõudnud sulatada ja võistluspaar võtab liigselt hoo maha ning kaotab konkurentidele väärtuslike sekundeid ja Montes vahel isegi minuteid nendele, kellel oli see info olemas.
Möödunud aastal tegid Oliver Solbergile esiauto tööd 1988. aasta Monte-Carlo ralli võitja Bruno Saby ja karjääri jooksul 188 MM-starti teinud Denis Giraudet.
Olles jõudnud SS12 starti otsustasid üli kogenud mehed oodata viimase hetkeni ja vaatasid kuidas konkurentide esiautod järjest katsele startisid. Nende hulgas ka Solbergi meeskonnakaaslase Pierre-Louis Loubet esiauto, kes startis katsele neist kaks tundi varem. Hiljem legende võrreldes selgus, et kui Loubet legendis oli 12,93 km pikkuse katsel parandatud vaid kahte kurvi, kus oli tekkinud jää, siis Solbergi legendi läks iga katse kilomeetri kohta nelja kurvi täiendus ehk kokku u.50 parandust.
Tänak/Järveoja usaldavad esiauto töö taas kogenud Kangur/Sikkule
Ott Tänak/Martin Järveojale on alates 2015 aastast tänuväärt esiauto tööd teinud piloodi kohal Martin Kangur/Markko Märtin ja kaardilugeja kohal istunud esimese Eesti autosportlasena 100. MM-ralli stardini jõudnud Kuldar Sikk. Kuigi viimasel kahel aastal pole õnn eestlaseid Montes soosinud, siis ühise koostöö tulemusena on meestel ette näidata 2017-19 aasta Monte-Carlo rallidelt kolm poodiumikohta.
Kangur/Sikk on ka tänavu Montes kohal ja valmis taas kõik oma kogemused ja oskused mängu panema, et Tänak/Järveoja uut Rally1 autode hübriidajastud võimalukult edukalt saaks alustada. Ise viiel korral Montes võistelnud Sikku on esiauto šturmanina ees ootamas üheksas Monte.
Monte-Carlo r2022 WRC, WRC2 Open ja WRC3 Open võistluspaarid ja nende Route note crew´d
Class | N° | Crew | Route note crew |
---|---|---|---|
WRC | 1 | Sébastien Ogier/Benjamin Veillas | Simon Jean Joseph/Vincent Landais |
WRC | 2 | Oliver Solberg/Elliott Edmondson | Bryan Bouffier/Denis Giraudet |
WRC | 8 | Ott Tänak/Martin Järveoja | Martin Kangur/Kuldar Sikk |
WRC | 11 | Thierry Neuville/Niolas Gilsoul | Bruno Thiry/Julien Vial |
WRC | 16 | Adrien Fourmaux/Alexandre Coria | Patrick Magaud/Pascale Morel |
WRC | 18 | Takamoto Katsuta/Aaron Johnston | Juho Hänninen/Craig Parry |
WRC | 19 | Sébastien Loeb/Isabelle Galmiche | Yoann Bonato/Christophe Ailloud Perraud |
WRC | 33 | Elfyn Evans/Scott Martin | Guy Wilks/Daniel Barritt |
WRC | 42 | Craig Breen/Paul Nagle | Stephen Whitford/Derek Brannigan |
WRC | 44 | Gus Greensmith/Jonas Andersson | Antoine Lestage/Chris Patterson |
WRC | 69 | Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen | Mikko Hirvonen/Miika Teiskonen |
WRC2 Open | 20 | Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen | Bernt Kollevod/Kato Menkerud |
WRC2 Open | 21 | Marco Bulacia/Marcelo Der Ohannesian | Nil Solans/Marc Marti |
WRC2 Open | 22 | Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov | Vasily Gryazin/Andris Malnieks |
WRC2 Open | 23 | Yohan Rossel/Benjamin Boulloud | Alexandre Bengue/Valentin Sarreaud |
WRC2 Open | 24 | Eric Camilli/Yannic Roche | Franck Lions/Denis Baudron |
WRC2 Open | 25 | Chris Ingram/Ross Whittock | Simone Campedelli/Sebastian Itu |
WRC2 Open | 26 | Sean Johnston/Alexander Kihurani | Jon Armstrong/Michael Gilbey |
WRC2 Open | 27 | Erik Cais/Petr Těšínský | Miroslav Cais/Karel Vajik |
WRC2 Open | 28 | Grégoire Munster/Louis Louka | Stephane Lhonnay/Loris Pascaud |
WRC2 Open | 29 | Johannes Keferböck/Ilka Minor | Franz Wittman/Bernhard Ettel |
WRC2 Open | 30 | Freddy Loix/Pieten Tsjoen | Benoit Verlinden/Antin Dupan |
WRC2 Open | 31 | Olivier Burri/Anderson Levratti | Mickael Burri/Christophe Cler |
WRC2 Open | 32 | Pierre Ragues/Julien Pesenti | David Deslandes/Dorian Deslandes |
WRC2 Open | 34 | Mauro Miele/Luca Beltrame | Fabrizio Gallio/Nicolo Gonella |
WRC2 Open | 35 | Eamonn Boland/Michael Joseph Morrissey | Andrew Boland/Paul Shiels |
WRC2 Open | 36 | Frédéric Rosati/Philippe Marchetto | Nicolas Ressegaire/Graziella Barre |
WRC2 Open | 37 | Jean-Michel Raoux/Laurent Magat | Jean Marc Manzagol/Patrick Chiappe |
WRC2 Open | 39 | Carlo Covi/Michela Lorigiola | Andrea Smiderle/James Bardim |
WRC2 Open | 40 | Fabrizio Arengi/Massimiliano Bosi | Mauro Peruzzi/Claudia Musti |
WRC2 Open | 54 | Stéphane Lefebvre/Andy Malfoy | Thomas Chauffray/Pierre Simenel |
WRC3 Open | 41 | Sami Pajari/Enni Mälkönen | Teemu Asunmaa/Marko Salminen |
WRC3 Open | 43 | Enrico Brazzoli/Manuel Fenoli | Andrea Crugnola/Nicolo Barla |
WRC3 Open | 45 | Jan Černy/Petr Černohorský | Filip Kohn/Tomas Sreska |
WRC RGT Cup | 47 | François Delecour/Jean-Rodolphe Guigonnet | Nicolas Latil/Alain Betti |
Fotod: RedBullContent Pool, Toyota Gazoo Racing