Mis või kes on Route note crew ja kes seda 2022. Monte-Carlo rallil teevad?

Route note crew ehk esiauto. Powerstage

Monte-Carlo ralli kuulub mootorispordi nelja suure klassiku ehk Indy 500, Le Mans ja F1 Monaco GP hulka. Alates 1911. aastast on seda rallit üritanud võita tuhanded võistluspaarid, kuid õnnestunud vaid vähestel. Kõik rallifännid teavad Monte-Carlo ralli võitjate nimesid – Ogier/Ingassia, Loeb/Elena, Mäkinen/Mannisenmäki, Röhrl/ Geistdörfer, kuid vähesed teavad mehi/naisi, kes sellel ühtedes keerulisemates tingimustes sõidetaval rallil teevad tänuväärset tööd, mis ralli võidu osas väga suurt kaalu omab.

Mis või kes on esiauto?

Esiauto ehk Gravel crew on autoralli MM-sarjas Priority 1 (Rally1) ja 2 (Rally2) võistlejaid abistav meeskond (Montes lubatud kõigile osalejatele), mis koosneb piloodist ja kaardilugejast. Nende eesmärgiks on võistlusel osalevale võistluspaarile edastada infot, mis võib neid hoiatada ees ootavate muutunud teeolude või muude takistuste eest. Kuni 2003. aasta lõpuni olid Gravel crewd lubatud kõikidel rallidel, kuid 2004. aasta reeglite järgi esiautod keelati (va. Monte-Carlo). Meeskonnad ja võistlejad võitlesid rahvusvahelise autospordi liidu FIA ametnikega terve aasta, et ohutuse eesmärgil Gravel crewd rallidele tagasi tuua. 2005. aastal olid esiautod jälle lubatud, kuid ainult asfaldi rallidel ja nii on see tänaseni.

Nagu öeldakse on heal lapsel mitu nime. Nii on mitut eri moodi kutsutud ka esiautosid – Gravel crew, Safety crew, Ice-note crew. Viimastel hooaegadel on neid autosid, kus sees istuvad tänuväärt ja väga vastutusrikast tööd tegevad mehed/naised, kutsutud Route note crew.

Kuidas infot kogutakse ja kuidas see edastatakse?

Võistluse eel antakse peale Reccet ehk rajaga tutvumist esiauto käsutusse katsete legendide koopiad ja lisaks ka auto. Jah ka auto, sest esiauto kasutab katsete läbimiseks sama autot, millega võistluspaar rada kirjutas. Selles autos on lisaks tavapärasele – kiiruse jälgimiseks GPS, distantsi mõõtmiseks Tripmeeter jne.. Juhul, kui autoga peaks midagi juhtuma on vähemalt Priority 1 ja 2 meeskondadel kõigil ka varuauto, et töö edukaks tulemuseks saaks ilma viperusteta tehtud.

MM-rallid algavad üldjuhul kas neljapäeval või reedel ja kestavad kuni pühapäevani, mis tähendab, et need võistlused, kus on esiautod lubatud jätkub neil õnnestumise korral tööd kuni neljaks pikaks päevaks. Ja päevad on pikad, sest kui näiteks võistluspaar stardib esimesele katsele kell 8 hommikul, siis Gravel crew on hotellist lahkunud katsele juba u 4-5 ajal öösel.

Esiauto ekipaaž stardib igale võistluskatsele olenevalt rallist hiljemalt 60-90 minutit enne esimese võistlusauto starti ja tohib seda läbida ühe korra. Mida hiljem rajale minnakse, seda suurem on tõenäosus infoga täppi panna. Kui esiautol on katse läbitud, siis algab ajaga võidujooks, et kuidas varsti katsele startivale võistluspaarile viimane info muutuste kohta edastada.

Selleks on mitmed võimalusi. Üks peamisi mida kasutatakse on telefoni teel info andmine, kuid näiteks mägedes toimuvatel rallidel ei pruugi alati igal pool levi olla. Sel juhul kasutatakse nö. „vihikute“ vahetamiseks Runnereid ehk siis inimesi ja autosid, kes tulevad võtavad esiauto käest infoga täiendatud legendi ja toimetab selle võistluspaarile. Sellisteks üle andmisteks ei ole suvalised ettejuhtuvad kohad vaid need on korraldaja poolt selgelt paika pandud. See kas esiautol ja võistluspaaril õnnestub ralli ajal infot omavahel ka näost näkku kohtudes vahetada sõltub ajakavast, ilmaoludest, ummikutest jpm. Vahel võib juhtuda, et omavahel kohtutakse alles õhtul hooldusalas või hotellis. 

Route note crew ehk esiauto. Powerstage

Võistluspaari ja esiauto vahel peab olema 101% usaldus

Route note crew tööd teevad tihti kunagised tipp piloodid ja kaardilugejad, kellel eelnevalt endal nendelt võistlustelt suured kogemused. Samal ajal, kui esiauto ja võistluspaari kaardilugejad omavahel telefoni teel infot vahetavad võivad piloodid omavahel lisaks teeoludele arutada ka rehvi soovituste jpm üle.

Monte-Carlo ralli kaheksakordsel võitjal Sébastien Ogieril on aastaid olnud esiauto tööd tegemas kunagine Fordi ja Subaru tehasemeeskondade võistleja Simon Jean-Joseph. Üheskoos on need kaks pilooti tänaseks oma koostöös edukaimad Monte ajaloos. Sellise saavutuseni jõudmiseks peab esiauto ja meeskonna vahel valitsema täielik usaldus.

2020. aastal pidi Hyundai tehasemeeskonna piloodile Thierry Neuville esiauto tööd tegema kunagine Fordi ja Škoda tehasemeeskondade piloot, Bruno Thiry. Kahjuks haigestus Belgia vanameister enne võistlust ja see tähendas, et Neuville pidi väga vähese ajaga endale uue esiauto piloodi leidma. Kus häda suur, seal abi kõige lähem. Appi tuli meeskonnakaaslane Dani Sordo, kes oli küll Montes kohal, kuid ei võistelnud. Kui reedel ei olnud hispaanlase ja belglase koostöö paremate killast, siis sama päeva õhtul istusid tänaseks kahe peale 18 etapivõitu võtnud piloodid maha ja edasine on ajalugu. Lisaks legendi täiendustele ohtlike sõidujoonte ja muu osas soovitas Sordo belglasel laupäeval super-soft rehvide asemel minna katsetele softidega. Neuville kuulas kolleegi ja tulemuseks kaheksast viimasest katsest seitse võitu ja tõus kolmandalt kohalt Monte-Carlo ralli 2020 võitjaks. Ilma Sordot usaldamata oleks belglane tõenäoliselt lõpetanud võidu asemel poodiumi kolmandal astmel.

Ega neid täiendusi nüüd nii palju ka ei tehta ju?

Monte-Carlo suudab igal aastal võistlejatele „meeldivaid“ üllatusi pakkuda ja selleks, et nende üllatuste risk võimalikult väike oleks, esiautode abi kasutataksegi. Näiteks võib Montes olla ühel katsel alguses kuiv asfalt, siis märg, siis poole katse peal lumi ja katse lõpus jää. Ühe ralli ajal võib esiautos istuv kaardilugeja piloodi ütluste järgi teha legendi sadu muudatusi.

Mainisin eespool, et mida hiljem katsele startida seda täpsema info saab. See on eriti oluline hommikustel ja õhtustel katsetel, kus päike kas tõuseb ja hakkab mingeid kohti sulatama või õhtul loojub ning  tekib jäide. Lisaks on katsel palju kohti, kus võivad tekkida päikesest varjud, on esimesel läbimisel kurve lõigatud jne…  

Kui liiga vara rajale minna võib juhtuda, et päike pole veel piisavalt jõudnud sulatada ja võistluspaar võtab liigselt hoo maha ning kaotab konkurentidele väärtuslike sekundeid ja Montes vahel isegi minuteid nendele, kellel oli see info olemas.

Möödunud aastal tegid Oliver Solbergile esiauto tööd 1988. aasta Monte-Carlo ralli võitja Bruno Saby ja karjääri jooksul 188 MM-starti teinud Denis Giraudet.

Olles jõudnud SS12 starti otsustasid üli kogenud mehed oodata viimase hetkeni ja vaatasid kuidas konkurentide esiautod järjest katsele startisid. Nende hulgas ka Solbergi meeskonnakaaslase Pierre-Louis Loubet esiauto, kes startis katsele neist kaks tundi varem. Hiljem legende võrreldes selgus, et kui Loubet legendis oli 12,93 km pikkuse katsel parandatud vaid kahte kurvi, kus oli tekkinud jää, siis Solbergi legendi läks iga katse kilomeetri kohta nelja kurvi täiendus ehk kokku u.50 parandust.

Route note crew ehk esiauto. Powerstage

Tänak/Järveoja usaldavad esiauto töö taas kogenud Kangur/Sikkule

Ott Tänak/Martin Järveojale on alates 2015 aastast tänuväärt esiauto tööd teinud piloodi kohal Martin Kangur/Markko Märtin ja kaardilugeja kohal istunud esimese Eesti autosportlasena 100. MM-ralli stardini jõudnud Kuldar Sikk. Kuigi viimasel kahel aastal pole õnn eestlaseid Montes soosinud, siis ühise koostöö tulemusena on meestel ette näidata 2017-19 aasta Monte-Carlo rallidelt kolm poodiumikohta.

Kangur/Sikk on ka tänavu Montes kohal ja valmis taas kõik oma kogemused ja oskused mängu panema, et Tänak/Järveoja uut Rally1 autode hübriidajastud võimalukult edukalt saaks alustada. Ise viiel korral Montes võistelnud Sikku on esiauto šturmanina ees ootamas üheksas Monte.

Monte-Carlo r2022 WRC, WRC2 Open ja WRC3 Open võistluspaarid ja nende Route note crew´d

ClassCrewRoute note crew
WRC1Sébastien Ogier/Benjamin VeillasSimon Jean Joseph/Vincent Landais
WRC2Oliver Solberg/Elliott EdmondsonBryan Bouffier/Denis Giraudet
WRC8Ott Tänak/Martin JärveojaMartin Kangur/Kuldar Sikk
WRC11Thierry Neuville/Niolas GilsoulBruno Thiry/Julien Vial
WRC16Adrien Fourmaux/Alexandre CoriaPatrick Magaud/Pascale Morel
WRC18Takamoto Katsuta/Aaron JohnstonJuho Hänninen/Craig Parry
WRC19Sébastien Loeb/Isabelle GalmicheYoann Bonato/Christophe Ailloud Perraud
WRC33Elfyn Evans/Scott MartinGuy Wilks/Daniel Barritt
WRC42Craig Breen/Paul NagleStephen Whitford/Derek Brannigan
WRC44Gus Greensmith/Jonas AnderssonAntoine Lestage/Chris Patterson
WRC69Kalle Rovanperä/Jonne HalttunenMikko Hirvonen/Miika Teiskonen
WRC2 Open20Andreas Mikkelsen/Torstein EriksenBernt Kollevod/Kato Menkerud
WRC2 Open21Marco Bulacia/Marcelo Der OhannesianNil Solans/Marc Marti
WRC2 Open22Nikolay Gryazin/Konstantin AleksandrovVasily Gryazin/Andris Malnieks
WRC2 Open23Yohan Rossel/Benjamin BoulloudAlexandre Bengue/Valentin Sarreaud
WRC2 Open24Eric Camilli/Yannic RocheFranck Lions/Denis Baudron
WRC2 Open25Chris Ingram/Ross WhittockSimone Campedelli/Sebastian Itu
WRC2 Open26Sean Johnston/Alexander KihuraniJon Armstrong/Michael Gilbey
WRC2 Open27Erik Cais/Petr TěšínskýMiroslav Cais/Karel Vajik
WRC2 Open28Grégoire Munster/Louis LoukaStephane Lhonnay/Loris Pascaud
WRC2 Open29Johannes Keferböck/Ilka MinorFranz Wittman/Bernhard Ettel
WRC2 Open30Freddy Loix/Pieten TsjoenBenoit Verlinden/Antin Dupan
WRC2 Open31Olivier Burri/Anderson LevrattiMickael Burri/Christophe Cler
WRC2 Open32Pierre Ragues/Julien PesentiDavid Deslandes/Dorian Deslandes
WRC2 Open34Mauro Miele/Luca BeltrameFabrizio Gallio/Nicolo Gonella
WRC2 Open35Eamonn Boland/Michael Joseph MorrisseyAndrew Boland/Paul Shiels
WRC2 Open36Frédéric Rosati/Philippe MarchettoNicolas Ressegaire/Graziella Barre
WRC2 Open37Jean-Michel Raoux/Laurent MagatJean Marc Manzagol/Patrick Chiappe
WRC2 Open39Carlo Covi/Michela LorigiolaAndrea Smiderle/James Bardim
WRC2 Open40Fabrizio Arengi/Massimiliano BosiMauro Peruzzi/Claudia Musti
WRC2 Open54Stéphane Lefebvre/Andy MalfoyThomas Chauffray/Pierre Simenel
WRC3 Open41Sami Pajari/Enni MälkönenTeemu Asunmaa/Marko Salminen
WRC3 Open43Enrico Brazzoli/Manuel FenoliAndrea Crugnola/Nicolo Barla
WRC3 Open45Jan Černy/Petr ČernohorskýFilip Kohn/Tomas Sreska
WRC RGT Cup47François Delecour/Jean-Rodolphe GuigonnetNicolas Latil/Alain Betti

Fotod: RedBullContent Pool, Toyota Gazoo Racing

Back to top button