Ott Tänak / Martin Järveoja lõpetasid põneva ja raske reede Portugali MM-ralli liidritena

Ott Tänak / Martin Järveoja näitasid reedel tempot, millele ei suutnud keegi vastu saada

Portugali MM-ralli jätkus reedel kümne kiiruskatsega, mille jooksul tuli võistlejatel läbida  146,48 katsekilomeetrit. Neljapäeva õhtul sõidetud lühikese publikukatse järel juhtisid rallit MM-liidrid Elfyn Evans / Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), kelle edu oli Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) ja Sebastien Ogier / Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) ees 0,2.

Hommikuse ringi neljaks katseks tegid Rally1 võistluspaarid järgneva rehvivaliku.

Reede hommikut domineerivad Hyundaid

Kui Kanaaridel sai Hyundai meeskond kogu võistluse peale ühe katsevõidu, siis Portugali hommikust ringi valitsesid Hyundaid. Kui esimesed kaks katset võitsid ralli liidriks tõusnud Tänak / Järveoja, siis järgnevad kaks Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1). Prantslaste hea hoog tähendas seda, et hommikuse katseteringi lõpetas Hyundai kaksikjuhtimisega ja kahte võistluspaari lahutas 0,2 sekundit.

“Kahel esimesel katsel töötas kõik hästi ja olin autos rahul ning sõitsin oma rütmis. Kahel viimasel oli päris kohutav ja ma ei tea, et kas see oli sellest, et tee iseloom muutus, kuid kohe kolmanda katse algusest oli suur alajuhitavus ja keeruline suruda. Raske on öelda, et, mis teisel ringil saab, sest hetkel olid teed päris heas korras, kuid palju autosid on veel tulemata ja näis palju nad teed lõhuvad,“ võttis Tänaku hommikuseringi kokku.

Parima Toyota võistluspaarina lõpetas ennelõunased katsed Ogier / Landais, kes sõitsid hommiku kahel esimesel katsel veidi liiga pehme autoga, kuid said siis seade paremaks ja läksid lühikesele Remote hooldusele 7,4 sekundilise kaotusega kolmandalt kohalt.
Reede eel juhtohje hoidnud Evans / Martin olid kukkunud kuuendaks ja jäid Tänak / Järveojast 21,7 sekundi kaugusele.

Kõige kehvemini läks hommikul võistluspaari Martins Sesks / Renars Francis (Ford Puma Rally1), kes pidid juba avakatse esimestel kilomeetritel rehvi vahetama ja kaotasid sellega rohkem, kui kolm minutit.
Samal katsel tegid poolspinni ja pidid ka tagurdama Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1), kes ühte paremkurvi sisenedes riivasid teeäärset valli. Hommiku lõpetasid belglased viiendal kohal ja jäid liidritest 25,8 sekundi kaugusele.

Toyota võistluspaarid tulevad mängu tagasi

Peale 20 minutilist Remote hooldust jätkus võistlus kolme korduvkatsega ja Rally1 võistluspaarid läksid nendele järgneva rehvivalikuga.

Kui hommiku neljal katsel ei saanud Toyota Gazoo Racing meeskonna võistluspaarid ühtegi katsevõitu, siis nüüd surusid neis istunud piloodid gaasipedaali kõvemini ja esimesena sai jõudis selleni Ogier, kes vähendas Tänakuga vahet 1,4 sekundi võrra. Kui võistluse kuues katse õnnestus prantslastel, siis järgmine nende meeskonnakaaslastel Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1), kes edestasid Tänak / Järveoja 2,7 ka Ogier / Landais´i 1,9 sekundiga. Jaapani / Iirimaa duo katsevõit tähendas muutust ka üldarvestuses. Kui Tänak / Järveoja jätkasid liidritena ja edestasid Fourmaux / Coriat 0,8 sekundiga, siis kolmandaks tõusnud Katsuta / Johnston jäid liidritest 4,9 sekundi kaugusele ja edestasid Ogier / Landais´i 0,3 sekundiga.

Enne päeva teist Remote hooldust sõidetud katse parimad olid nädalavahetuse esimese katsevõidu võtnud Neuville / Wydaeghe. Kui katsevõit valmistas Hyundai meeskonnale põhjust rahuloluks, siis seni teist kohta hoidnud Fourmaux / Coria võistlusautol purunes katsel vasak esimene vedrustus ja unistus karjääri esimesest MM-ralli võidust oli kadunud ning ees ootas katkestamine. Päeva teisele hoolduspausile said liidrina Tänak / Järveoja, kelle edu oli teiseks tõusnud Katsuta / Johnston ees 3,5 ja Ogier / Landais ees 3,9 sekundit.

Tänak võidab karjääri 400. MM-ralli kiiruskatse, Järveoja 350-nda

Peale 20 minutilist Remote hooldust jätkus võistlus kolme katsega, millest kaks olid võistlejate jaoks täiesti uued ja Rally1 võistluspaarid läksid nendele järgneva rehvivalikuga.

Ringi alustas viimane korduvkatse, mille parimad olid Tänak / Järveoja ja kuigi paljud meediaväljaanded Eestis ja ka teleülekanne teatas, et see oli Tänaku karjääri 400 katsevõit, siis reaalsuses oli see katsevõit nr.399. Kuigi Ogier sai katsel 3 sekundilise kaotusega alles neljanda aja, siis Katsuta kaotas veel 2,2 sekundit rohkem, mis tähendas, et Toyota piloodid vahetasid taas positsioone ja kuuekordne Portugali ralli võitja jäi nüüd liidrikohta hoidvast 2019. aasta Portugali ralli võitjast Tänakust maha 6,9 sekundiga. Järgneval katsel võttis küll Ogier Tänakult 1,1 sekundit tagasi ja kuid päeva viimane sõna jäi Tänak / Järveojale, kes lõpetasid 14 tundi autos oldud päeva katsevõiduga, mis sel korral oli tõesti saarlase karjääri 400. MM-ralli katsevõiduks. Tänaku esimene katsevõit tuli aastal 2012 Rootsi rallil (SS14). 100 katsevõiduni jõudis jõudis ta Argentinas 2018 (SS4), 200 katsevõit tuli Soomes 2019 (SS20) ja 300 Sardiinias 2022 (SS18). Lisafaktina tasub märkida, et kõik need rallid, kus Tänak on eelnevalt jõudnud sajalise arvu katsevõitudeni on ta ka võitnud.
Järveojale oli see karjääri 350 katsevõit, millest esimene tuli 2017 aastal Monte-Carlos (SS3).

„Ilus number, kui tiitleid oleks ka sama palju, oleks toredam. Päris karm päev, eriti teine läbimine. Siin tegime puhta sõidu,“ võttis Tänak katsevõitude uue tähise teate ja päeva kokku.

Teisena lõpetasid pika päeva Ogier / Landais, kes jäävad laupäeva eel eestlastest 7 sekundi kaugusele.
„Reede oli pikk ja see hakkas nii mitu tundi autos istumine mõjub mu seljale. Oleme võidu heitluses sees, mis on kõige olulisem ja meil on homseks hea stardipositsioon. Ainuke asi mida pean homseks muutma on parem päeva algus, sest olime täna vale seade tõttu kahel esimesel katsel hädas,“ sõnas Ogier päeva lõpetuseks.

Vahepeal ka teist kohta hoidnud Katsuta / Johnstonil ei õnnestunud päeva kahel viimasel katsel liidrite tempos püsida ja reede lõpetasid nad 27,1 sekundilise kaotusega kolmandal kohal.
„Päeva viimane ring polnud hea ja võimalik, et hoidsid end liialt tagasi. Me ei tundnud end autos nii hästi ja ei tahtnud riskida. See on natuke pettumust valmistav, kuid mitte midagi nii hullu. Üldiselt olen rahul, et vältisin vigu ja olen siin,“ võttis Katsuta pika päeva kokku.

Seda, et päev oli pikk ja polnud aega korralikult isegi süüa mainisid enda kommentaarides nii MM-liider Elfyn Evans, kes hoiab reede järel 1.09,0 kaotusega seitsmendat kohta ja ka neljandal kohal olev Kalle Rovanperä, keda lahutab poodiumikohast 1,2 sekundit.

„Pole tore, et on nii pikad päevad nagu 16 tundi, siis peame veel videoid vaatama ja saame enne uuesti minekut viis tundi magada. Lisaks oli meil päeval kaks lühikest hooldust, kus pidime mõlemas viie minutiga oma söögi söödud saama,“ võttis Evans raske päeva kokku.

„Ma arvan, et see oli ebanormaalselt pikk päev. Me veedame täna 14 tundi autos ja homme ärkame kell viis hommikul. Tulevikuks võiks sellised päevad üle vaadata. Mõte ei ole selles, et me hakkama ei saaks, lihtsalt kõik on kogu ülejäänud nädalavahetuse väga väsinud ja see on ohutuse küsimus. Karm päev, aga oleme lõpus,” andis kahekordne Portugali MM-ralli võitja Rovanperä mõista, et ohutus eelkõige.

WRC2 klassis eestlastel must päev

WRC2 klassis hoiavad reede järel esikohta Oliver Solberg / Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2), kelle edu on Gus Greensmith / Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) ees 53,5 sekundit. Kümnest katsest üheksa võitnud Solberg elas kaheksandal katsel üle ka äreva hetke, kus kiire trampliini järgselt spinni tegi ja auto käivitamisele palju aega kulus, kuid see oli ka nende ainus suurem probleem.

Eestlastest lõpetasid reedese võistluspäeva parimal positsioonil Romet Jürgenson / Siim Oja (Ford Fiesta Rally2), kes hoiavad 3.36,3 kaotusega 12 kohta. Lõunase hoolduspausi ajal tõdes Jürgenson Täismängule antud intervjuus, et kogenud konkurentide tempo on tema jaoks uuel rallil täiesti teine liiga.

Pildil olevatest eestlastest jõudsid reedese võistluspäeva lõppu vaid Tänak / Järveoja ja Jürgenson / Oja

Üheksanda katseni hoidsid WRC2 klassi neljandat kohta Robert Virves / Jakko Viilo (Škoda Fabia RS Rally2), kes olid hommikul hädas auto seadistuse ja õige rütmiga, kuid leidsid pärastlõunal tempo, mis tõi neile kolm TOP3 katseaega. Kahjuks keerasid eestlased oma auto päeva eelviimasel katsel ühte vasakkurvi sisenedes üle katuse. Õnneks oli meeste endiga kõik okei, kuid võistlusauto visuaalsel hindamisel, mitte ametlikul infole toetudes on selleks korraks Toksport võistlejate ralli kahjuks sõidetud. Siiski tahaks väga tahaks loota, et siinkirjutaja silm pettis ja tehniline seisukord ning mehaanikute osavad käed aitavad Virves / Viilo tagasi rajale.

Georg Linnamäe / James Morgani (Toyota GR Yaris Rally2) päev sai tagasilöögi võistluse viiendal katsel, kus nende auto kivilt tugeva löögi sai, mis vasaku tagumise vedrustuse lõhkus ja nad katkestama sundis. Kahel katsel seitsme parima hulka jõudnud Eesti / Briti ekipaaž on laupäeval rajal tagasi.

Junior WRC arvestuses juhivad 11 kiiruskatse järel võistlust Taylor Gil / Daniel Brkic (Ford Fiesta Rally3). Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk jäävad neist sarnase Fiesta Rally3 autoga maha 3.42,1.Eestlaste päeva parimaks katseajaks jäi viienda katse neljas resultaat.

Portugali MM-ralli jätkub laupäeval seitsme kiiruskatsega, mille jooksul läbitakse 122,92 katsekilomeetrit. Päeva avakatsele SS12 Vieira di Minho 1 – 17,69 km antakse start 09:35.

Kõikide laupäevaste sündmustega aitab rallisõpradel kursis olla Shell Helix Powerstage Live Blogi.

Fotod: RedBull Content Pool / Jaanus Ree

Back to top button