Ott Tänaku teekond M-Sport meeskonnast rallimaailma tippu!

Mäletan, kui möödunud aasta 7.detsembril tuli uudis, et Ott Tänak ja Martin Järveoja naasevad peale viie aastast pausi Malcolm Wilsoni meeskonda M-Sport, oli see üks parimaid varajasi jõulukinke mida Eesti rallisõbrana soovida. See oli just kui peale pikka rännakut koju naasmine, kus sind ootavad ees pere ja sõbrad. Nagu öeldakse, siis kaks ilma kolmandata ei jää. Kui kaardilugeja Järveojale oli see naasmine Briti meeskonda teist korda, siis Tänaku jaoks M-Sport põhimeeskonda juba kolmas.

Ott Tänak koos Kuldar Sikuga tegemas WRC autoga debüüti Walesi MM-rallil 2011

M-Sport andis Tänakule esimese WRC kogemuse

Aastal 2011 võistles Ott Tänak esimest korda MM-sarjas Fordi toodangul SWRC klassis, kus võitis kolm etappi ja lõpetas hooaja MM-sarja hõbemedaliga. Noore saarlase head sõidud MM-Motorsport meeskonna poolt ette valmistatud autoga ei jäänud märkamata M-Sport meeskonna omanikul Malcolm Wilsonil, kes lubas Tänaku hooaja viimasel etapil Walesis Ford Fiesta RS WRC rooli. Koos kogenud Kuldar Sikuga näidati DMACK rehvitootja toodangul debüüdil head kiirust ja lõpetati väga kiiduväärt kuuendal kohal. Kuigi juba varem oli sahistatud, et noort saarlast ootab järgmisel hooajal ees M-Sport meeskonna põhisõitja koht, siis see tulemus tsementeeris vundamenti veelgi.

Ott Tänak ja Kuldar Sikk 2012. aasta Rootsi MM-rallil

2012. olid Tänak/Sikk stardis kõigil 13. MM-rallil. Kui hooaeg algas Monte-Carlo kaheksanda ja Mehhiko viienda kohaga, siis sealt edasi tuli neli rallit, kus noorus, uljus ja liigne tahe said Tänakust võitu. Otile omaselt ei visanud ta püssi põõsasse vaid näitas Soomes välja sõidetud kuuenda kohaga, et temas on sisu küll. Hoolimata sellest, et ka hooaja viimasel kolmandikul sattus sisse sõiduapse, said Tänak/Sikk Sardiinias tähistada WRC karjääri esimest poodiumikohta. Sellest aga Wilsonile ei piisanud ja eestlane, kellel oli hooaja eel taskus mitmeaastane leping, sai hundipassi.

„Tal oli käes kuldne lotopilet, kuid ta ei kasutanud seda ära. Ta lõi jalaga ukse lahti, kuid see oli pöörduks, mis tuli talle mööda nina tagasi,“ meenutas toonane Tänaku mentor Markko Märtin 2012 aasta hooaega Ott Tänak The Movies.

Tänak/Mõlder 2014 aasta Rootsi MM-rallil

M-Sport ja DMACK annavad uue võimaluse

Kui 2013. aastal osales Ott Tänak koos Martin Järveojaga Eesti meistrivõistlustel ja tulid ka N-rühma Eesti meistriteks, siis loomulikult ihkas hing tagasi MM-sarja, kus alustatud teekond pooleli oli jäänud. Sama aasta lõpus tuligi uudis, et Tänak on naasmas MM-sarja, kus koos Raigo Mõlderiga võisteldakse R5 autoga WRC2 arvestuses. 2014. aasta hooaega alustati hoopis heade toetajate abil Rootsis WRC autoga sõites, kus saavutati viies koht. Korra veel oldi WRCga stardis ka Portugalis, kuid seal jäi sõit pooleli. Kuigi DMACK rehvidega polnud teiste tootjate „jalavarjusid“ kandnud võistlejatele WRC2 klassis lihtne vastu saada, siis sellest hoolimata näidati head kiirust ja Poolas võeti klassivõit.

2015.aaata Poola rallil anti konkurentidele kõva lahing

Korralik comeback hooaeg tähendas seda, et hooajaks 2015 edutati Tänak taas M-Sport WRC esindusmeeskonda. Hooaeg algas Montes, kus kohe avakatsel näitas Tänak, et ta on tagasi, kui sõitis Sebastien Loebi järel välja katse teise aja. Sellest hooajast on rallisõpradel kindlasti meeles väga ärevad hetked Mehhikost, kui Tänak/Mõlder autoga veehoidla tiigis maandusid, sealt õnnelikult pääsesid ja kuidas M-Sport meeskond TiTänak päästeoperatsiooni käigus auto uuesti eestlastega rajale saatis. Kui see oli hooaja ärevaim hetk, siis parim kindlasti Poolas, kus tuli väga kiire sõiduga karjääri teine poodiumikoht. Taaskord oli sellest Wilsonile vähe ja eestlase asemele palgati rallimaailmas vähe tuntud Eric Camilli.

Rehvitootjal DMACKil on Tänaku karjääris oluline roll

Taas põhimeeskonnast eemal, kuid mitte päris

2016. aasta algas teadmisega, et Tänak/Mõlder küll põhimeeskonnas ei jätka, kuid rehvitootja DMACK abil saavad nad kaasa sõita terve hooaja Ford Fiesta RS WRC autol. Kohe avaetapil Montes tõestas Tänak, et taaskord ei ole ta mitte mingil juhul alla andja. Kuuendal katsel autoga teelt libisenud eestlased ei andnud peaaegu lootusetus olukorras alla ja leidsid tahtejõu ning publiku abil tagasi tee katsele. Kui möödunud aastal olid Tänak/Mõlder olnud Poolas poodiumiheitluses, siis sel korral sõitsid nad karjääri esimese MM-etapivõidu peale. Kaheksanda katse järel liidriks tõusnud eestlaste tempole polnud kellegi midagi vastu panna ja nii juhtisid nad kaks katset enne lõppu lähimate jälitajate ees ligi 20 sekundiga. Rallijumalal olid aga taas Tänakuga omad plaanid ja eelviimasel katsel purunenud rehv tähendas lõpuks pettumust valmistanud teist kohta. Ebaõiglust kogenud eestlast ruttas esimesena lisaks pereliikmetele lohutama toona kolmekordne maailmameister Sebastien Ogier, kellega hea sõprus kestab siiani. See oli žest, mis näitas, et noort Tänakut austavad rallimaailma kõige vägevamad aina rohkem ja tema aeg ei ole enam kaugel. Just Ogierile pakkus Tänak lahingu sama aasta Walesi rallil, kus võitis küll kõige rohkem kiiruskatseid (12), kuid pidi veel sel korral prantslase paremust tunnistama.

Sardiinia ralli 2017 tähendas Tänak/Järveoja karjääris uut verstaposti. Eestlased olid võitnud MM-ralli.

M-Sport karjääri parim hooaeg

2016. aasta kaheksandana lõpetanud Tänak edutati uueks hooajaks taas M-Sport põhimeeskonda, kuid kui meeskond oli tuttav, siis kaardilugeja enamvähem ja auto ning meeskonnakaaslased uued. Eestlase kõrval võttis koha sisse varem MM-radadel Karl Kruudale kaarti lugenud, kuid 2013. aasta Eesti meistrivõistlustel Tänakuga samas autos istunud Martin Järveoja. Meeskonnakaaslasteks said eestlased ootamatu VW lõpetamise uudise järel maailmameistrid Sebastien Ogier/Julien Ingrassia, kellelt oli õppida nii mõndagi ja seda ka tehti. Uue Ford Fiesta WRC-ga alustati hooaega hästi ja hoolimata viimasel päeval tekkinud tehnilistest probleemidest lõpetati avaetapp Montes kolmandal kohal, millele tuli Rootsis lisa teise koha näol. Senise karjääri kõrghetk tuli Tänakule 11.juunil 2017, kui tema ja Martin Järveoja esimest korda karjääri jooksul MM-ralli võitjatena finišeerisid.

„Tunne on suurepärane. See oli väga raske nädal, kuid see hooaeg on olnud tõeliselt hea. Meeskond ehitas uue auto ja meie tiimis on kõik selle võidu nimel kõvasti pingutanud,” teatas õnnelik Tänak vahetult viimase katse järel. “Martin on samuti suurepärast tööd teinud. Mäletan veel Sardiinias saadud esimest poodiumikoha. Loodetavasti on tänane võit esimene paljudest. Areneme iga ralliga.”

Kui Sardiinia järgselt sõidetud Poola ja Soome MM-rallidel ei õnnestunud hoolimata heale kiirusele head tulemust teha, siis kohati päris keerulistes ilmaoludes sõidetud Saksamaa rallil tõusid eestlased taas pjedestaali kõrgeimaile astmele. Hooaja lõppu lisatud Kataloonia ja Austraalia ralli poodiumikohad tähendasid Tänakule karjääri parimat resultaati. Hooaeg lõpetati MM-arvestuse kolmandal kohal ja Walesi rallil aidati M-Sport erameeskonnal kindlustada tootjate MM-tiitel. 2017. aasta kaks võitu ja veel viis poodiumikohta andsid konkurentidele selge signaali, et rallimaailma üks kõige kiiremaid piloote on Tänak ja Toyota meeskond palkas eestlase enda ridadesse

„Ausalt öeldes ei mõelnud ma sellest kordagi, aga viimasel ülesõidul mõtlesin sellest palju. See on raske hetk, kuna olen selles peres pikalt olnud. Malcolm Wilson on andnud mulle palju raskeid õppetunde ja sel aastal sain veel õppida Sebastieni (Ogier) kõrval – aitäh, Malcolm, aitäh, M-Sport – on kahju lahkuda, a selline on elu,“ sõnas emotsionaalne Tänak pärast M-Sport meeskonna eest tehtud viimast starti Austraalias.

Koju naasmine ehk MM-tiitli eesmärk M-Sport meeskonna ridades

2022.aasta lõpus sõlmisid Malcolm Wilson ja Ott Tänak lepingu, mis tõi eestlase 2023. WRC hooajaks tagasi M-Sport meeskonda

Nagu eelpool mainisin, siis möödunud aasta 7.detsembril saabus uudis, et Ott Tänak ja Martin Järveoja naasevad pärast viie aastast pausi M-Sport meeskonda.Tänak sõlmis meeskonnaga 1+1 lepingu. Eestlaste konto oli selle ajaga Toyota ja Hyundai meeskonnas kõvasti täienenud ja väga edukast CV-st vaatas vastu 2019.aasta MM-tiitel, 17 MM-ralli võitu, 42 poodiumikohta ja 325 katsevõitu.

 Ott Tänak:

„M-Sport on meeskond, mis kasvatas mind sõitjana ja koht, kust pärinevad õppetunnid ja kogemused, et saada MM-tasemel tippsõitjaks. Pärast maailmameistriks tulemist ei ole mul tiitlit õnnestunud kaitsta ja ma ei saa enne rahu, kui see on tehtud. Meil on olnud Malcolmiga palju jutuajamisi ja on kindel, et meil on uue hooaja eel samad ambitsioonid. See saab olema väljakutse, kuid ma tean Dovenby Hall inimesi ja seda, milleks nad võimelised on. Nende kire ja pühendumise abil suudame me heidelda MM-tiitli nimel. Mul on hea meel olla tagasi M-Sport Ford World Rally Team meeskonnas ja me anname järgmisel aastal endast kõik.“

Malcolm Wilson:

„Mul on väga hea meel ja suur rõõm, et Ott on tagasi Dovenby Hall´is. Ma olen tema karjääri jälginud juba juuniori east ja mul on olnud au olla osaline tema saavutustes viimasel kümnendil. Ta on Dovenbys meeskonna ruume vaatamas käinud ja Greystoke’i metsades Ford Puma Rally1 autot testinud. Oti tagasisidet arvestades võin kindlalt väita, et suudame heidelda 2023. aasta MM-tiitli nimel. Oti paaripäevane kohalolek andis meile hea sisendi, mis tasemel me peame rallide võitmiseks olema.“

Comeback algas ilusti, kuid hooaja edasine kulg nii palju põhjust naeratamiseks ei pakkunud

Tänak/Järveoja tutvus RedBull värvides Ford Puma Rally1 autoga algas Monte-Carlos viienda kohaga. Juba Rootsis suutsid eestlased oma paremuse maksma panna ja tõusta MM-sarja liidriteks. Mehhiko andis esimese tagasilöögi, kui MM-liidritena startinud eestlaste auto turbo üles ütles ja võistlus alles üheksandal kohal lõpetada tuli. Horvaatia asfaldil oldi tagasi poodiumil ja napilt jäädi sealt välja Portugalis. Unistus teisest MM-tiitlist ja seda M-Sport meeskonna eest elas. Kui veel Keenia rallilt tuli kuues koht, siis järgmisena ootasid Tänak/Järveoja nende hooaja lemmik rallid, kus hooaja eel kindlasti võidu eest heidelda loodeti. Kahjuks pidid eestlased võidumõtetest nii Eestis, kui Soomes Fordi mootoriprobleemide tõttu ühel juhul juba enne rallit ja teisel ralli kolmanda katse järel suu puhtaks pühkima. See andis MM-tiitliheitluses tugeva tagasilöögi.  Kahjuks ei pakkunud rõõmustamiseks põhjust ka muidu Eesti rallisõitjatele positiivseid emotsioone pakkunud Kreeka, kus veepumba probleemide tõttu tuli vastu võtta kopsakas ajatrahv. Õnneks lõppes see kolm rallit kestnud õudus möödunud nädalavahetusel Tšiilis, kus eestlased karjääri 19. korda MM-ralli võitu said tähistada.

Juba hooaja 11. MM-ralli nädalal sahistati, et eestlased on hooaja lõpus M-Sport meeskonnast lahkumas ja pärast aastast pausi taasliitumas Hyundaiga. Täna pärastlõunal saabunud Lõuna-Korea meeskonna pressiteade seda ka kinnitas. Hooaja lõpuni on jäänud veel kaks rallit, mis mõlemad sõidetakse asfaldil. Oleks ju vinge, kui Tänak/Järveoja need mõlemad lahkumiskingituseks võidaks!   

M-Spordi meeskonna juht Richard Millener

“Oti ja Martiniga on sel hooajal olnud meeldiv koostööd teha. Palju tööd tehti selle nimel, et unistus saada nad M-Sporti tagasi saaks teoks. Kahjuks ei lähe mõnikord asjad nii nagu lootsite ja nende otsus meeskonnast hooaja lõpus lahkuda on tagajärg, millega peame leppima ja seda samal ajal kui mõtleme sellele, mida suudame 2024. aastaks saavutada.“

„Tahaksin siiski kasutada võimalust tänada kõiki M-Sport meeskonnas, kes on väsimatult töötanud, et koos Oti ja Martiniga projektis endast kõik anda. Nende rasket tööd tasustati kahe suurepärase võiduga, kuid isegi läbi ebaõnne pole nad kunagi alla andnud, mis näitab ainult nende tugevust ja sihikindlust. Jäänud on veel kaks etappi ja meie eesmärk on saavutada ka edaspidi tipptulemusi.“

M-Spordi esimees Malcolm Wilson

„Esiteks tahaksin tänada Otti ja Martinit selle hooaja pingutuste eest. Tagantjärele mõeldes algas hooaeg nii hästi. Monte-Carlos kokkuvõttes viies (Otti parim koht seal uutel Rally1 autodel), millele järgnes võit Rootsis. Pärast seda oli meil raske aeg ja vaatamata nende uskumatule tulemusele Tšiilis, ei ole aasta, millest me kõik unistasime, lihtsalt täitunud. Minu jaoks on ilmselgelt suur pettumus näha Otti lahkumist vaid ühe hooaja järel, kuid soovin talle kõike head.“

“Soovin tänada ka kõiki meeskonnaliikmeid, kes on töötanud päevast päeva, andes endast programmile kõik, nende tööeetika ei jäta mulle muljet nii headel kui ka rasketel aegadel, nad on kõik tõelised vara M-Spordile.

Ott Tänak

“See aasta on koos M-Sport Ford WRT-ga läinud nii kiiresti. Olen uhke, et suutsime võita kaks rallit nii suurte tootjate vastu ja suutsime olla hooaja esimese osa meistritiitli heitluses. See spordiala on karm ja kahjuks läksime paar korda liiga palju alt, kuid sellegipoolest püüdsid kõik inimesed väga palju, et meile parimaid võimalusi anda ja ma olen neile väga tänulik! Soovin kogu M-Sport´i perele kõike paremat eelolevatel hooaegadel ja loodetavasti ootavad meid ees head võitlused.”

Aitäh Malcolm Wilson ja M-Sport meeskond nende võiimaluste eest mida te olete aastate jooksul andnud Ott Tänakule ja tema kaardilugejatele. See teekond on kõrvaltvaatajatele pakkunud palju emotsioone, mis on olnud rõõmsad, kurvad, põnevad, tigedaks ajavad, hirmsad, liigutavad jne..

Kahju, et Ford Puma Rally1 autot ei vastanud sel hooajal MM-tiitlit ihanud Tänak/Järeoja tasemele, sest see oleks olnud üks võrratult ilus muinasjutt. Hoiame pöialt, et M-Sport leiab uueks hooajaks rahastuse ja saab MM-sarjas siiski jätkata.

M-Sport on ja jääb alati suureks osaks Eesti autospordis, aitäh!

Ott Tänaku M-Sport karjääri saavutused (ka.DMACK 2016 hooaeg)

Starte: 66
Võite:4
Poodiume: 14
Katsevõite:109
Katkestamisi: 11
MM-pronks 2017
Meeskondlik MM-tiitel 2017
Kaks maailmameistrid istuvad ühte autosse koduteedel sõidetaval Saaremaa rallil juba eeloleval nädalavahetusel

P.S Ott Tänaku ja Fordi kooslust saab näha ka sel nädalavahetusel Saaremaa rallil, kus kõrvalistmel võtab koha sisse möödunud aasta juunioride maailmameister Robert Virves!

Fotod: M-Sport

Back to top button