Palju draamat pakkunud reedese võistluspäeva järel juhivad Jaapani MM-rallit Elfyn Evans/Scott Martin. Ott Tänak/Martin Järveoja neljandad.

Dani Sordol ei jäänud muud üle, kui vaadata kuidas tema Hyundai i20 N Rally1 auto maani maha põles. Õnneks oli Dani ja Candido endaga kõik korras.

Peale neljapäeval sõidetud lühikest publikukatset pidi Jaapani MM-ralli jätkuma reedel kuue kiiruskatsega, kuid pikk võistluspäev pakkus palju draamat ja kujunes erinevatel põhjustel oluliselt lühemaks, kui algselt planeeritud.

SS2 Isegami’s Tunnel 1 – 23.29 km – Ogieri autol puruneb rehv, Sordo/Carrera auto põleb maani maha ja Kajto MM-tiitlilootus kustub.

Jaapani MM-ralli reedese võistluspäeva avakatsena ootas ees võistluse pikima katse esimene läbimine, mille keskel ootas võistlejaid ees 380m pikkune ja auto laiune Isegami tunnel. Katse parima aja sõitsid välja 2022. WRC maailmameistrid Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen. Soomlased olid ühtlasi ka ainsad, kes pääsesid eelpool nimetatud tunnelist selge nähtavusega, sest kuna stardivahed olid kaks minutit ja tunneli pinnas betoonist, tekkis sellest õhku paks tolmukiht, mis ei hajunud ning kohati oli just tunnelist väljumisel suur probleem nähtavusega.

Kui esimesed viis võistlusautot jõudsid katse lõppu suuremate probleemideta, siis uue kaardilugeja Vincent Landais´iga Jaapanis sõitev ja suurimaks võitjasoosikuks peetud Sebastien Ogier´i võistlusautol purunes rehv, mida ka katsel vahetati ja finišisse jõudsid prantslased ligi kolme minutilise kaotusega.

Eriti dramaatilised ja tulised sündmused hakkasid lahti rulluma Ogieri ja Craig Breeni järel startinud Dani Sordo/Candido Carrera autoga. Hispaanlased tundsid katsel sõites tugevat kütuse lõhna ja avastasid peagi ehmatusega, et nende Hyundai i20 N Rally1 autos on leegid. Õnneks said hispaanlased autost kiiresti välja ja üritasid oma jõududega ning konkurentide abiga (Greensmith) autot kustutada, kuid võistlusautot, mis sel hooajal Ott Tänakule ja Martin Järveojale võidud toonud nii Sardiinias, kui Soomes tuleroast päästa ei õnnestunud. Tuletõrje kohale jõudes põles auto suure leegiga ja päästa polnud kahjuks enam midagi. Õnneks hispaanlaste endiga oli kõik korras. Hyundai meeskonnale oli see juba teine auto, mis sel aastal põlenud, sest mäletatavasti läks Horvaatia rallil põlema Oliver Solbergi auto, mis küll õnneks suudeti täielikust hävingust päästa.

Viimastel aastatel põlenud WRC autod

Martin Prokop, Saksamaa 2012
Mikko Hirvonen, Sardiinia 2014
Hayden Paddon, Sardiinia 2016
Craig Breen, Türgi 2018
Esapekka Lappi, Mehhiko 2020
Dani Sordo, Jaapan 2022

„See juhtus suhteliselt ruttu peale katse starti. Auto oli palju bensiini lõhna ja siis tuli sirgel sõites istmete vahelt leek ja suitsu, mille järel peatusime. Peale paari minutit auto juba põles. Proovisime kustutada, kuid see oli võimatu. Mul on meeskonna pärast kahju, sest kaotada selline auto on paha päev,” võttis Sordo juhtunu Jaanus Reele antud intervjuus kokku.

Kolm minutit peale seda, kui Sordo/Carrera olid enda autos vajutanud SOS nuppu sõitsid Isegami tunnelist väljumise järel teelt välja WRC2 MM-tiitli eest heidelnud Kajetan Kajetanowicz/ Maciej Szczepaniak. Video kordusest oli näha, et poolakad sattusid tunnelist väljumise eel tolmu ja väljumisel eredasse valgusesse. Arusaamatutel põhjustel nad tempot ei vähendanud ning tunnelile järgnenud paremkurv tuli neile liiga kiirelt ja ootamatult.

Peale Sordo auto põlengut ja Kajto väljasõitu katse punase lipuga peatati ja kuna ajakava oli tugevalt nihkes otsustas korraldaja ka järgmise katse ära jätta ning võistlejad liikusid järjekorras neljandale katsele.

SS4 Shitara Town R 1 – 22.44 km – Breen sõidab jälle välja ja katkestab. Lindholmile ja Pajarile sõidab katsel vastu tsiviilauto.

Ralli jätkus 22,44 km pikkuse katsega, mille parima aja sõitsid välja Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), kes koos Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe´ga (Hyundai i20 N Rally1) ralli esikohta jagama tõusid. Samad võistluspaarid jagasid esikohta ka neljapäevase testikatse järel.

Kui päeva avakatsel pääsesid suuremate probleemideta viis esimest võistlusautot, siis võistluse neljandal katsel esimesed kuus. Vaid Tänak/Järveoja autol oli probleeme ülekandega, mis eesoodanud hoolduses korda sai.

Craig Breeni kehva hooaeg sai jätku Jaapanis

Craig Breen ja tema uus kaardilugeja James Fulton ei suutnud enda Ford Puma ühes allamäge ja puudelehtedega kaetud lõigu järel paremkurvi ära keerata ja sõitsid otse rajabarjääri, mis lõhkus autot päris tugevalt. Jaapani MM-ralli avakatse järel teist kohta hoidnud Breenile kahjuks tänavuse hooaja järjekordne ebaõnnestumine ja võistluspäeva katkestamine.

Sellega aga neljanda kiiruskatse sündmused ei piirdunud, sest Rally1 autode järgi startinud võistlejatele Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen ja Sami Pajari/Enni Mälkönenile sõitis katsel vastassuunas vastu tsiviilauto. Õnneks suutsid mõlemad Soome ekipaažid kokkupõrget vältida, kuid katse peatati taaskord punase lipuga, mis tähendas, et osad võistlejad ei saanud hommikusel ringil sõita ühtegi võistluskilomeetrit.

Elfyn Evans / Scott Martin väljusid raskest reedesest võistluspäevast liidrina

SS5 Isegami’s Tunnel 2 – 14.33 km – Katset lühendatakse

Võistlus jätkus veidi nihkes ajakavaga peale hoolduspausi Isegami’s Tunnel teise läbimisega, mida otsustati lühendada ja finišeerida enne tunnelisse sissesõitu. Teise katsevõidu järjest võtsid Evans/Martin, kes edestasid Neuville/Wydaeghet 1,1 sekundiga. Tänak/Järveojale 3,4 sekundilise kaotusega neljas aeg.

SS6 Inabu Dam 2 – 19.38 km – Päeva esimene täies pikkuses sõidetud katse. Ogier teeb sõiduvea ja Tänaku autol ei tööta jälle hübriid.

Päeva lõpetas Inabu Dam katse, mis hommikul sõitmata jäi. Ühtlasi jäi see päeva ainsaks katseks, mis sõideti täispikkuses ja ilma probleemideta. Kokku tühistati reedel kaks, peatati punase lipuga samuti kaks, lühendati ühte ja sõideti täismahus üks katse.

Päeva teise katsevõidu võtsid Rovanperä/Halttunen, kes üldarvetuses 5,1 sekundilise kaotusega kolmandat kohta hoidsid. Ralli liidrid Efyn Evans/Scott Martin suurendasid Neuville/Wydaeghe ees veel edu ja nüüd oli see reede järel täpselt 3 sekundit.

Tänak/Järveoja võistluspäev möödus ilma suuremate probleemideta, kuid taaskord ei pääsenud nad tehnilistest probleemidest

Tänak/Järveojale päeva viimaselt katselt kolmas aeg ja 1,7 kaotussekundit. Kuigi nende auto seade oli üldjoontes parem, kui hommikusel ringil, siis üllatus-üllatus nende Hyundail ei töötanud jälle hübriid. Päeva lõpetasid eestlased neljandal kohal ja jäävad enne laupäevaseid katseid liidritest 13,9 sekundi kaugusele.

“Saime hommikul sõita kaks katset, millest esimene oli väga nõudlik koos madala ja vahelduva pidamisega. Üldiselt polnud see lihtne sõita. Järgmisel katsel oli vastupidi väga hea pidamine, kuid seal oli meil probleeme nähtavusega ja auto diferentsiaaliga. Pärastlõunal tundime end paremini. Võtsime aega tagasi ja andsime ka ära, kuid üldiselt oli parem. On olnud keeruline leida head tunnetust asfaldil ja see on väljakutset pakkuv. Kui pidamine on hea, siis on ok. Homsed katsed on enamvähem samad, mis täna. Esimene on aeglane ja käänuline, kuid ülejäänud on natuke rohkem võidusõidu moodi. Oleme heitluses ja pikk maa on minna, seega vaatame, kus me ralli lõpuks oleme,” võttis Tänak päeva Hyundai pressiteeistuse vahendusel kokku.

Ogier/Landais räsitud GR Yaris Rally1 SS7 finišis

Katsel tegi sõiduvea Sebastien Ogier, kes tegi enda sõnul ühes mahapöördes algaja sõiduvea, kui kahtles korraks endas ja tema Toyota GR Yaris Rally1 rajaäärset kaljut puutus. Kuigi prantslase auto parem külg nägi üsna räsitud välja,  ei seganud see sõitmist.

WRC2 arvestuses juhivad reedese võistluspäeva järel Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia Rally2 Evo), kes edestavad Teemu Suninen/Mikko Markkulat (Hyundai i20 N Rally2) 5,3 ja WRC2 MM-tiitlist kinni hoidvaid Emil Lindholmi/Reeta Hämäläinenit (Škoda Fabia Rally2 Evo) 8,4 sekundiga. Lindholmil on virtuaalselt koos 119 punkti vs Andreas Mikkelseni 109 ja Kajto 104.

Jaapani MM-ralli järjestus peale SS7

1.Elfyn Evans / Scott Martin Toyota GR Yaris Rally1 57.18,8
2.Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1 +3,0
3.Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 +5,1
4.Ott Tänak/Martin Järveoja Hyundai i20 N Rally1 +13,9
5.Takamoto Katsuta/Aaron Johnston Toyota GR Yaris Rally1 +20,6
6.Gus Greensmith/Jonas Andersson Ford Puma Rally1 +2.00,4
7.Sami Pajari/Enni Mälkönen Škoda Fabia Rally2 Evo +2.21,8
8.Teemu Suninen/Mikko Markkula Hyundai i20 N Rally2 +2.27,1
9.Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen Škoda Fabia Rally2 Evo +2.30,2
10.Sebastien Ogier/Vincent Landais Toyota GR Yaris Rally1 +2.49,8

Jaapani MM-ralli jätkub laupäeval seitsme kiiruskatsega, mille jooksul läbitakse 80,48 katsekilomeetrit. SS8 saab Eesti aja järgi alguse 00:07.

Fotod: RedBull Content Pool/Jaanus Ree, WRC All Live, Toyota Gazoo Racing

Back to top button