Portugali ralli Shakedown katse parimad olid Mārtiņš Sesks / Renārs Francis ja avakatse võitsid Elfyn Evans / Scott Martin


Neljapäeva hommikul anti Portugalis start autoralli MM-hooaja viienda etapi testikatsele, milleks oli 5,72 km pikkune Baltar. Kui kolm esimest läbimist näitasid Shakedown katse parimat tempot Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1), kes seejärel enam rohkem rajale ei tulnud, siis neljandal korral suutsid nende aja üle sõita Mārtiņš Sesks / Renārs Francis (Ford Puma Rally1). Lätlaste edu oli lõpuks soomlaste ees 0,6 sekundit. Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) läbisid nagu enamus konkurente testikatse kolm korda ja sai neist viimasel kirja aja 3.54,1, mis andis neile 1,8 sekundilise kaotusega viienda koha.
“Hea on sõita nendel teedel, mis on vedi liivased ja kus on mehaanilist pidamist. Pidamine on ühtlane ja teed toredad, kuid nõudlikud. Tahame igal rallil endast parima anda, kuid kuidas see õnnestub seda ei tea kunagi ette, sest see on ralli ja keeruline ennustada. Anname endast kõik ja loodetavasti oleme heitluses sees. Kas nüüd just julgustav on Shakedown järgselt, kuid vähemalt tundub, et oleme tagasi normaalsel tasemel. On asju, mis saaks olla paremad, kuid peame sellega hakkama saama, mis on ja seda maksimeerima. On erinevaid ülekande ja muid asju, millega oleme veel hädas, kuid see pole uus info meile ja nii väheste võimalustega jokkerite osas on keeruluine igas osas areneda. Eesootav väljakutse on hea ja oleksime saanud paremini ajastada, kuid kahjuks sellised asjad juhtuvad ja me oleme vaid sõitjad, kes võivad küll kurta, kuid peame lõpuks sellega sõitma, mis on. Oleme seda peale igat rallit arutanud,“ sõnas Tänak testikatse järel antud intervjuus.

Lisaks Tänak / Järveojale on Portugalis stardis veel neli Eesti võistluspaari. Rally2 autode arvestuses näitasid Robert Virves / Jakko Viilo (Škoda Fabia RS Rally2) neljandat ja Romet Jürgenson / Siim Oja (Ford Fiesta Rally2) 18. aega. Kui 2022 aasta Junioride MM-võitja jäi parima aja välja sõitnud Nikolay Gryazinist (Škoda Fabia RS Rally2) maha 2,1 sekundiga, siis valitsev juunioride maailmameister 5,2 sekundiga.
WRC2 klassis kolmandat Eesti piloodina osalev Georg Linnamäe ja tema kaardilugeja James Morgan olid küll teel testikatse esimesele läbimisele, kuid ülesõidul kadus nende Toyota GR Yaris Rally2 auto mootorist õlirõhk ja lõpuks katsele nad ei jõudnudki, sest RedGrey meeskond asus koheselt tekkinud viga ja väikest õlileket uurima ning kõrvaldama.

Junior WRC klassis osalevad Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk (Ford Fiesta Rally3) said kirja juunioride neljanda ja kaotasid parimatele +4,3 sekundiga.


Publikukatse pakkus asfalti ja „sõõrikuid“
Tänavuse Portugali MM-ralli avakatsena sõideti 2,94 km pikkune Figueira da Foz publikukatse, mis kujutas endast koonuste vahel asfaldil sõitu, mille sekka tuli teha ka mitmeid kordi „sõõrikuid.“ Kõige paremini õnnestus lühike siksakitamine MM-liidritel Elfyn Evans / Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), kes sõitsid välja aja 2.18,1.
“Ma ei tea kuidas ma seda edu homme hoian, sest ees on raske päev, kuid peame seda nautima. Esimesena startimine pole minevikus olnud mu tugevaim külg, kuid mu plaan on sõita hästi ja saada autos hea tunne,” võttis Evans avakatse ja eesootava kokku.
0,2 sekundilise kaotusega näitasid avakatse jagatud teist aega Ott Tänak / Martin Järveoja ja Sebastien Ogier / Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1).
“Kindlasti oli siin lõbusam, kui eelmine aasta, kui me pidime rehve hoidma. Saame küll lõbutseda, kuid peame hoidma ka autot homseks. Hea start rallile,“ võttis Tänak avakatse kokku.
„Tunne on hea ja puhas katse. Seda sa kuuled iga kord peale linnakatset, kuid õige ralli hakkab homme. Homseks on vaja palju energiat ja olla vara üleval, sest pikk päev on ees. Loodetavasti on meie autol hea seadistus, et olla tempos,“ lisas Ogier.
Portugali MM-ralli järjestus SS1 järel

Rally2 autode arvestuses olid sarnaselt hommikusele testikatsele parimad Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov. Kui Rally1 arvestuses läks teine koht jagamisele, siis sama juhtus ka Rally2 arvestuses, kus 1,2 sekundilise kaotusega lõpetasid võrdselt Gus Greensmith / Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) ja Kris Meeke / Stuart Loudon (Toyota GR Yaris Rally2).
Eestlastest näitas parimat aega Linnamäe, kes sõitis välja 11. aja ja jääb liidrist 4,5 sekundi kaugusele. WRC2 arvestuses on eestlase koht kaheksas ja kaotust 3,3.
“Kahjuks oli meil hommikul autol väike õlileke ja ei saanud testikatset sõita, kuid hetkel tundub, et töötab, kui mitte arvata seda, et turbo jätab jälle vahele nagu Kanaaridel,“ sõnas Linnamäe avakatse finišis.
Jürgenson / Oja hoiavad avakatse järel 21 kohta ja jäävad liidritest 7,1 sekundi kaugusele. WRC2 klassis on nende kohaks 17 ja kaotust 5,9.
“Peame reaalsuse säilitama, sest see on meie esimene kord siin. Läheme samm-sammult ja teeme oma asja,“ rääkis Jürgenson SS1 finišis.
Virves / Viilo avakatse saanuks olla kindlasti parem ja seda tõdes saarlane ka ise katse finišis. Hooaja esimest WRC2 klassi starti tegevad Toksport meeskonna võistlejad hoiavad reede eel WRC2 klassi 23. kohta ja kaotavad liidritele, kelleks on Greensmith / Andersson 6,7 sekundiga. Rally2 arvestuses on nende koht 28 ja kaotus 7,9 sekundit.
„Üldiselt päris okei, kuid sõõrikud oli katastroof. Ühes kohas ei saanud üldse pöörama. Homme on hullult pikk päev, kuid me loodame läbi saada draamadeta, mis on raske töö, kuid proovime sellele keskenduda,“ võttis Virves katse ja eesootava kokku.
Rally2 arvestuse paremusjärjestus SS1 järel

Artikli kirjutamise ajal polnud Nõgene / Lesk veel juunioride teise etapi avakatsele starti saanud, kelle SS1 stardiaeg on Eesti aja järgi 01.02.
Portugali MM-ralli jätkub reede hommikul 09:35, kui saab stardi SS2 Mortagua 1 – 14,59 km. Kokku sõidetakse reedel kümme kiiruskatset ja läbitakse 146,48 katsekilomeetrit.
Portugali MM-ralli esimese pika võistluspäeva sündmustega hoiab rallisõpru kursis Shell Helix Powerstage Live Blogi.
Reedele lähevad võistluspaarid vastu järgneva rehvivalikuga.

Fotod: M-Sport, Toyota Gazoo Racing