Powerstage Mehhiko MM-ralli korralduse ja võistluspaaride hinnangud
Powertage proovib esmakordselt kokku võtta ka kirjapildis seljataha jäänud MM-ralli ja anda kümne palli süsteemis omapoolse hinnangu nii võistluse korraldusele, kui kõigile Rally1 võistluspaaridele (va erasõitjad).
Kuigi DirtFish teeb juba sarnast hindamist, siis leidsime, et Eesti keeles selliseid kokkuvõtteid pole ja kui Powerstage lugejad selle formaadi heas kiidavad, siis jätkame ka tulevikus. Ok aitab sissejuhatusest, asume asja kallale.
Mehhiko MM-ralli korraldus 7
Kahe aastase pausi järel sõidetud Mehhiko MM-ralli tuletas juba esimesel pikal võistluspäeval meelde, et miks seda peetakse hooaja üheks raskeimaks kruusaralliks. Keerulised rajaolud, kuum ilm, kohati merepinnast ligi 2700 m kõrgusel sõitmine jne… Nii võistlejad, meeskonnad, kuid fännid olid sellest enamus suutnud paari viimase hooajaga unustada, kuid see tuli kohe taas meelde. Olen 100% nõus võistlejatega, et see atmosfäär, mis valitseb Mehhiko rallil ja see kirglik rallipublik on imeline.
Kui neljapäev ja reede sujusid korralduse mõttes vähemalt WRC All Live vahendusel rallit jälgides probleemideta, siis laupäeva avakatsel Espekka Lappi / Janne Fermi avarii järel tekkinud segadus lõi kõige rohkem sassi WRC2 klassi võistlejate ja eriti Oliver Solbergi plaanid, kes oleks hädasti vajanud neid ära jäänud kilomeetreid, et eelmisel päeval kaotatud aega tagasi teha. Samas mõistan ka selles olukorras korraldajaid, kus tuli teha selge otsus, et kuidas nii katsel olnud WR2 võistlejad ja alles stardis oodanud jälle ajakanalisse mahutada. Lõppude lõpuks oli olukorras kõige olulisem, et Lappi / Fermi endaga oli kõik ok ja auto sai konkurentide abiga kustutatud. Mõned segaduses olid veel katse algusaegadega, kuid sellega ka vähemalt näilised segadused piirdusid.
Kokkuvõtteks oli taas rõõm osa saada sellest Keks-Ameerikas sõidetavast rallist, kus nägime ajalugu, draamat, põnevaid heitlusi ja loodetavasti kohtume taas juba järgmine aasta.
Sébastien Ogier / Vincent Landais 10
Toyota Gazoo Racing meeskonna võistlejad Sébastien Ogier / Vincent Landais olid sel hooajal teist korda stardis ja jätkasid Mehhikos sealt, kus Monte-Carlos oli pooleli jäänud. Varem kuuel korral Mehhikos võitnud Ogier alustas endale omases tempos ja püsis terve reedese võistluspäeva jooksul esikoha heitluses. Laupäeva hommik algas prantslaste jaoks uudisega, mis ei meeldi kellelegi. Ogier tunnustas konkurente duelli eest ja tundis neile kaasa selles pärast, mis katsel juhtunud oli. See tähendas seda, et hommikul hoolduspargis (Ogieri peas) paika pandud rünnakuplaan oli nüüd vastu taevast ja tuli mõelda, et kuidas 27,3 sekundiline edu veel turvalisemaks muuta. Kaheksakordne meister võttis endale omase rünnaku ette El Mosquito teisel läbimisel ja läbis selle nagu Speedy Gonzales, edestades lähimaid konkurente 22,56 km peale 8,1 sekundiga. Sealt edasi oli Ogieril suures joones vundament karjääri rekordilisele seitsmendale Mehhiko MM-ralli võidule valatud ja edasi jäi vaid vältida suuri kive, rehvipurunemisi ja muid ohte, mis võinuks saatuslikuks saada. See polnud lihtne, kui Ogieri kaliibriga piloodi jaoks tehtav. Veidi üllatav oli ehk prantslaste viimase katse rünnak ja selle võit, kuid jällegi üsna loogiline, kui Ogier avaldas lõpuintervjuus, et osaleb ka järgneval rallil Horvaatias. 5 lisapunkti tähendavad seda, et ta saab seal startida esimesena, mis on kõval pinnasel teatavasti parim stardipositsioon. Ogier võttis võiduga sel aastal juba teise seni Sebastien Loebiga jagatud ralli rekordi ainuisikuliselt enda nimele. Kaardilugeja Vincent Landais on Ogieriga alustanud imeliselt ja tema võidu % on kolme ralliga 66%.
Aprillis saab Horvaatias näha, et kas kahest rallist kaks võitnud mehed võtavad ka kolmanda ja kas hooaja senisele planeeritud seitsmele rallile on lisa tulemas…
Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe 9
Kui Mehhiko nädalavahetuse eest peaks andma visama võitleja tiitli, siis kahtlemata saaks selleks mitte John McClane vaid võistluspaar Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe. Ralli neljandal katsel kellegi väga lolli teo pärast napilt väljasõidust pääsenud belglased kaotasid reedel aega nii stardipositsiooni, kui mitmete tehniliste murede tõttu, kuid püsisid sellest hoolimata poodiumiheitluses. Kui ralli esimese 11. katsega ei olnud Neuville / Wydaeghe võtnud ühtegi katsevõitu, siis peale meeskonnakaaslaste katkestamist süttis Neuville silmis säde, mis põles seal kuni Mehhiko MM-ralli viimase meetrini. Järelejäänud 11. katsest võitis Neuville 6 ja konkurentide probleemid pühapäeval andsid veel ühe lisakäigu rünnata teist positsiooni, mille belglane ka lõpuks 0,4 sekundilise eduga enda kasuks pööras. Tean, et Eesti rallifännidel meeldib Thierry Neuville kutsuda vinguviiuliks ja pean tunnistama, et olen isegi seda teinud, kuid juba mitmes kord pean belglase võitlusvaimu ees mütsi kergitama ja kummarduse tegema. Lisaks ei saa mainimata jätta Neuville soovi tegeleda igal MM-rallil ka heategevusega. Ka sel korral annetas belglane 4000€ ühingule, mis tegeleb naistega, kes kannatavad koduvägivalla all. WRC All Live kommentaator Julian Porter võrdles nädalavahetusel Neuville väga tabavalt laste mänguasjaga mida meie siin Eestis teame, kui jonnipunn. Pole vahet mitu korda ta pikali lükata, ta ajab end ikka ja jälle püsti. See sobib hästi kokku võtma Mehhikos karjääri 145. MM-stardi teinud Neuville nädalavahetust.
Elfyn Evans / Scott Martin 7
Elfyn Evans / Scott Martin jaoks täitusid Mehhikos MM-startide numbrid 120 ja 165. Samuti suurenes mõlema briti poodiumisaldo, kuid pronksikarva Mehhiko MM-ralli 2023 karikas maitsenuks veel magusamalt hõbedase prooviga. Evans / Martin tõusid poodiumikohale võistluse neljandal katsel ja kuigi neil ei olnud väärilist tempot, et minna kaasa esikoha heitlusega oli neil piisavalt kiirust ja enesekindlust, et hoida kinni poodiumikohast. Kusjuures üllatav, et reedel neljandana startinud Evans kaotas avapäevaga parimatele lõpuks 30 sekundit. Laupäeva hommik tõi sarnaselt brittide meeskonnakaaslastele uudise, et nende konkurendid Hyundaist on katkestanud ja see tähendas Toyotale kaksikjuhtimist. Pühapäeva hommikul oli nende edu lähimate jälitajate ees poodiumi teisele astmele 4,3 sekundit ja ees ootas 35,63 km kiiruskatse. Britid ei jätnud seal midagi juhuse hooleks ja andsid endast maksimumi, mis tähendas katsevõitu ja edu suurenemist 5,8 sekundile. Sealt edasi hakkas eelkõige läbi Neuville suu katselõppudes levima jutt, et Evansi autol on vedrustuseprobleemid. Kui algselt Evans eitas neid, siis viimase kiiruskatse lõppu jõudes ja ajatahvlilt pilgu ära keerates tõdes britt, et jah tõesti oli vedrustuse probleem, mis ei lasknud 100% Toyota kaksikvõidu eest heidelda ja ta teadis seda juba ette, et nii „lonkava“ tehnikaga lähebki. Evans kaotas küll viimasel katsel taas koha Neuvillele nagu 2017, kui Argentinas esimene võit käest libises, kuid hea meel oli taas roolis näha pilooti, kes naudib seal olemist ja on jälle autoga sina peale jõudnud. Selle Evansini, kes 2020 ja 2021 heitles Ogieriga MM-tiitli nimel on veel suur samm minna, kuid restart on tundub tehtud ja ees ootamas Horvaatia, kus 2021. aasta viimase katse eest võimalik hea õnne ja 2021. soomeliku kiiruse ja enesekindlusega Ogierile tasuda.
Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen 6
2022. aasta maailmameistrid Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen tegid mäletatavasti Rootsi MM-rallil taktikat, et Mehhikos teistele reedel teed mitte puhastada, kuid saatus tahtis teisiti ja vähemalt esimese päeva poolest pidid nad seda siiski tegema. Lisaks tabas ka soomlaseid ralli neljandal katsel sama saatus, mis Neuville / Wydaeghet ja järgmisel kadus nende autol hübriid. Reede teises pooles oli nende autos kaasas kaks tagavararehvi, mis sõitmist nendes oludes lihtsaks ei teinud. Sellega oli suur mäng nende jaoks sellel rallil mängitud. Laupäeva paar sõiduviga ja spinn ei teinud olukorda paremaks ja lisaks olid soomlased reedel teepuhastamisega kulutanud liiga palju pehmeid rehve, mis tähendas, et tuli kasutada ka kõvema seguga rehve. Viimase võistluspäeva eel olid soomlased nö. ei kellegi maal, sest nende ees ja taga oli ligi 50 sekundiline vahe. Sellest hoolimata läksid valitsevad maailmameistrid punktikatsel endale omaselt püüdma maksimumi, kuid väga õnneliku lõpuga sõiduviga ja auto tagaspoileri lõhkumine tähendas seda, et sarnaselt lõpuprotokolli resultaadile tuli sel korral punktikatsel leppida neljanda koha ja kahe lisapunktiga. Just need kaks lisapunkti tähendasid seda, et soomlastel on nüüd karjääri jooksul kokku kogutud ümmargused 100 Powerstage punkti. Soomlased pidid küll MM-arvestuses positsiooni loovutama ja stardivad Horvaatias, kus nad möödunud aastal võitsid kolmandana, kuid MM-punktiarvestuses on soomlaste peamised konkurendid MM-tiitlile kõik ilusti löögiulatuses. Kui möödunud aastal oli hilisematel meistritel peale kolme rallit saldos 2 võitu, siis nüüd on võidupõud veninud juba ligi poole aasta pikkuseks.
Dani Sordo / Cándido Carrera 5
Dani Sordo startis Mehhiko MM-rallil 12. korda. Temast rohkem on nendel teedel kogemusi vaid Ogieril. Hispaanlased alustasid hästi ja jäid peale kuute katset viimasest poodiumikohast 1,1 sekundi sekundi kaugusele, kuid lõhkusid siis rehvi ja kukkusid kuuendaks. Laupäeval ja pühapäeval viiendana rajal olnud Sordo / Carrera näitasid järelejäänud katsetel viiendaid ja kuuendaid aegu ja lõpetasid ka ralli viiendana. Möödunud aastal Hyundaile kruusarallidel kolm poodiumikohta toonud hispaanlased Mehhikos sellises vormis polnud, kuid ehk on seda siis Portugalis, kui nad hooaja järgmise stardi teevad ja kus nad ühe neist kolmest mainitud poodiumikohast möödunud aastal teenisid.
Ott Tänak / Martin Järveoja 6
MM-liidrite Ott Tänak / Martin Järveoja ralli algas hästi ja eestlased juhtisid rallit peale kahte publikukatsed. Sellega aga suures pildis nende head emotsioonid piirdusid. Oli teada, et reede ei saa tänu teepuhastamisele lihte olema, kuid seda, et juba esimese pika kruusakatse 15 km on ralli üldkokkuvõttes hea koht kadunud oli natukene karm. Turbo probleem või õigemini selle puudumine röövis eestlastelt üle 12 minuti ja päeva teise poolega, kus oli samuti tehnilisi probleeme kogunes kaotust juurde veel kahe minuti jagu. Tänak mainis päeva lõpus, et midagi on vaja muuta, sest nad püsivad vaevu R5 autode, mitte Rally1 autode tempos. Laupäeval veidi paremat stardipositsiooni (4) omanud eestlased olid küll tehnilistest probleemidest priid, kuid autos polnud õiget tunnetust ja sõit ei tundunud loomulik. WRC All Live vahendusel tundus samuti, et Tänakul oli väga palju tegemist auto teel hoidmisega, mis oli pidevalt ülejuhitav. Pühapäeva eesmärk oli selge, punktikatselt võtta nii palju punkte, kui saab. Lõpuks sai neid neli ja kaotati vaid Mehhiko ralli võitjatele. Õnneks oli laupäeva ja pühapäeva veatu sõit ja konkurentide ebaõnn toonud eestlased tagasi ka TOP10, mille eest veel kaks väärtusliku MM-punkti. Selge see, et ralli käigus autot ei arenda ja saab muuta minimaalselt, kuid Tänak / Järveoja näitasid, et suudavad isegi selle kehva autoga kivist vee välja pigistada või siis kuivade amortidega vastased alistada. Seda, et võitlustahet ja nälga meestes jagub näitas see, et reedel ei löödud käega ja võideldi kuni lõpuni. Tasuks 6 MM-punkti. Tänak sõnas ralli lõpus, et see pole võistlus mida unustada vaid midagi sellist ei tohi rohkem juhtuda ja meistril on õigus. M-Sport kuulake iga sõna mida Ott ja Martin teile räägivad, proovige nende soovid täita ja andke endast rohkem kui maksimum, sest saarlane ja elvakas on nüüd esimese kruusaralli selle mitte väga hea Pumaga sõitnud, kuid hea tehnikaga on nad järgnevatel kindlasti sarnases löögihoos mida juba Rootsis nägime.
Takamoto Katsuta / Aaron Johnston 3
Esimest korda Mehhikos stardis olnud Takamoto Katsuta / Aaron Johnston said reedest võistluspäeva nautida ühe katse. Järgmisel oli nende auto täis tossu ja sellest järgneval sõitsid nad teel välja. Mitte just selline sünnipäev mida reedel kolmekümneseks saanud Taka soovinuks. Laupäeval ja pühapäeval kolmandana rajal olnud võistluspaar kogus sealt edasi katse-katselt enesekindlust ja said kirja väärt kogemuse ning kilomeetrid, mida premeeris finišis oodanud hamburger. Taka on Jaapani meeskonnas ja seni kuni tal Jaapanist otsest konkurenti pole on ta koht suhteliselt kindel, kuid ta peab hakkama kiiremini leidma enesekindlust, et seda siis tulemuseks vormistada. Konkurents on küll poodiumikohtadele tihe, kuid paar poodiumikohta hooaja jooksul peaks juba üsna kogenud piloodile olema hea sõidu ja õnne korral paras kont mida pureda.
Pierre-Louis Loubet / Nicolas Gilsoul 1
M-Sport meeskonna teine võistluspaar Pierre-Louis Loubet / Nicolas Gilsoul sõit lõppes veel kiiremini, kui Katsuta / Johnstoni oma. Samal katsel, kus nende meeskonnakaaslastel tekkis turbo probleem, tegid nemad sõiduvea ja katkestasid. Laupäeval olid nad rajal tagasi, kuid sõit jäi taas tehtud vea tõttu pooleli. Pühapäev ei möödunud samuti vigadeta, kui korra käidi teelt väljas ja rehv lõhuti. Kui juba kogenum Taka tegi vea ja õppis sellest, siis kogemusi alles koguv Loubet seda veel ei suutnud. Nii need kogemused tulevad ja enesekindlus kasvab.
Esapekka Lappi / Janne Ferm 5
Võistluspaar kellele soovinuks nädalavahetuse kokkuvõttes anda maksimum 10, kuid peab piirduma poolega on Esapekka Lappi / Janne Ferm. Soomlased olid reedel ainsad, kes suutsid Ogier / Landais tempoga kaasa minna ja mitte ainult, nad lõpetasid päeva liidritena. Laupäeva eel oli meeste endi, Hyundai ja fännide ootused kruvitud kõrgele, kuid kahjuks kestis see pinge vaid 10km. Siis tegi Lappi sõiduvea ja võttis lõpetuseks maha ka elektripostis, mis auto peale kukkus ja mille järel auto süttis. Õnneks oli meeste endiga kõik korras ja ka auto sai kustutatud, Tulemus, mis võinuks tulla jäi sel korral veel tulemata. Üks on selge, et Lappi on kolmel rallil, mis tulemuse mõttes pole ehk lõppenud nii nagu soovinuks näidanud eri pinnastel kiirust millega peavad arvestama kõik. Loodetavasti ei söö sellised tulemused EP sõiduisu ja juba Horvaatias on soomlane jälle tasemel mida ta näitas Mehhikos ja milleks ta suuteline.
Gracias Mexico!
Fotod: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Takamoto Katsuta FB