Romet Jürgenson: „Minu eesmärk Saaremaa rallil on saada kätte kõik võistluskilomeetrid ja olla FIA Rally Stari sõitjatest kõige kiirem.“

Romet Jürgenson on tänavu tõestanud miks just tema võitis FIA Rally Stari Euroopa finaali

6.-7. oktoobrini sõidetaval Saaremaa rallil on Eesti meistrivõistluste osalejate kõrval startimas ka FIA Rally Stari programmi tulevikulootused. Need on noored piloodid, kes on saanud oma võimaluse rallimaailmaga lähemalt tutvuda läbi WRC arvutimängu ja seejärel läbinud tiheda konkurentsisõela, kus tuli teha teste alates vaimsetest kuni sõiduni. Finaali pääsenud kuue piloodi seast leiame ka 23-aastase Romet Jürgensoni, kes on kolmest tänavu sõidetud rallist võitnud kaks ja nüüd ootab eestlast ees koduteedel sõidetav võistlus. Vaatasime enne Saaremaa rallit koos Rometiga tagasi tänavusele hooajale ja kiikasime veidi ka tulevikku.

FIA Rally Stari osalejate jaoks algas hooaeg mai lõpus Sardiinias toimunud nädalase treeninglaagriga. Mida teile seal õpetati?

Sardiinias toimunud treeninglaagris tegime kõike, mis käib rallisõidu juurde. Tegime päris palju sõidutrenni nii kruusal, kui asfaldil. Olid ka füüsilised treeningud ja erinevad testid, mille järel hinnati, et kuidas me füüsiliselt ja vaimselt vormis oleme. Kuna paljud meie seltskonnast on rallispordis uued, siis tutvustati ka FIA regulatsioone ja õpetati, et kuidas võistlusautot seadistada.  Sardiinia laagri eesmärk ei olnud lõppkokkuvõttes otseselt kedagi hinnata vaid saada baasteadmised rallist ja sealt edasi end ise hakata arendama. Laagri ajal saime õpetussõnu 2001. aasta maailmameistrilt Robert Reid´ilt ja FIA Rally Stari eestvedajatelt Jerome Russell´ilt ja Nicolas Klinger´ilt.

FIA Rally Stari hooaja kalender on küll kuue etapiline, kuid punkte teile nende eest ei anta. Mis süsteemi järgi hindamine käib?

Kogu FIA Rally Stari süsteem on üles ehitatud selle peale, et peamine on aasta jooksul piloodi pidev areng. Lisaks hinnatakse erinevaid aspekte, millest meil otseselt aimu polegi sõitjatena. Seda on meile öeldud, et pidev areng ja sinna juurde kiirus, käitumine jne.. on need, mis loevad.

Juuni keskel sõideti San Marino teedel hooaja esimene ralli. Kuigi algus oli hea, siis lõpptulemus pettmust valmistav. Mis seal juhtus?

Hooaeg ei alanud tõesti hästi. See on kuidagi minulik tendents, et hooajad algavad kehvasti ja siis lähevad tõusvas joones. Seni kuni teel püsisime oli kõik hästi, kuid siis tuli sisse väike sõiduviga, mille järel rajaääres olnud kivi vastu sõitsime ja mis auto õõtsa kinnituse ära lõhkus. Tegin sellest olukorrast omad järeldused, sest oli asju mida tegin valesti ja polnud kedagi muud peale iseenda süüdistada.

Juulis sõidetud Rallye Weiz sõideti Austrias ja asfaldil, mis tuli juba palju paremini välja ja lõppes Rally3 autode klassivõiduga.

Austrias oli mu selge eesmärk ralli lõpetada. Leppisime ralli eel FIA Rally Stari juhtidega kokku, et lähen nö. ohutu tempoga sõitma, kus ma tunnen end mugavalt ja ei hakka üle pingutama. Ehk siis polnud ei kulgemine, kuid polnud ka liigset riskimist. Ralli jooksul ei mäleta, et meil oleks momente olnud ja tulime ralli ilust lõpuni. Õnneks ei olnud ka keerulised teed, pigem suhteliselt sirged ja kiired.

Oled mitmes intervjuus maininud, et peale kodust Rally Estoniat osalesid Soomes Lahti rallil ja seal käis sul just tempo tõusu osas ära mingi klikk. Kas täna seda intervjuud tehes on endiselt sama tunne?

Ja, kuidagi tõesti nii see oli. Asi, mis minu puhul oli võistluste jooksul tähele pandud, et ma kippusin varasemalt sõitma liialt mugavustsoonis ja mul polnud seda omadust suruda üle selle. Peale sellist tagasisidet üritasin ma seda endas treenida. Nagu ka Rally Estonia näitas, siis mul polnud veel nii palju kogemust, kuid Soomes üritasin teha sammu edasi ja valmistasin ennast selleks ka vaimselt ette, et on vaja juurde panna. Soome, Paide ja Sloveenia on näidanud, et tuli hästi välja.

Sa ütlesid, et valmistasid ennast vaimselt ette. Kuidas see käib?

Eks see käib nii, et pead end võistluseks ette valmistama nii, et vaatad videod läbi ja mõtled kohad läbi, et kus sa saad teistmoodi kurvides keskenduda. Samuti teed legendis julgemad otsused ja otsid kohti, kus saaks viimast kiirust välja pigistada. Varasemalt ma seda ei teinud ja legendi tendents oli sinnapoole, et muuta seda ohutumaks. Sellised väikesed asjad ja kohe suruma mentaliteediga on need peamised muutused.

Milline näeb välja sinu võistluseks ettevalmistus? Palju on seal mentaalset ja füüsilist poolt ning videote vaatamist?

Ma arvan, et üritan kõiki neid teha võrdselt, kuid kui on võimalik videoid vaadata , siis neid ma vaatan hästi palju. Sloveenias oli näiteks see võimalus, sest osalesime möödunud aastal samal rallil võistlemas ja sain tänu sellele kasutada baaslegendi. Ma polnud seda varem teinud, et võtta eelmise aasta legend ja enne rallit nägin palju vaeva, et baaslegend saada juba paremaks. Kohapeale jõudes pidime veel tegema päris palju asju ringi, mis näitab kui palju me legend on aastaga arenenud. Mis puudutab füüsilist poolt, siis üritan end koguaeg tegevuses hoida. Ralli eel on meil tavaliselt kolmapäeviti test ja enne seda erinevad koosolekud, kus me räägime läbi sõitjate eesmärgid ja ideed eesootavaks ralliks ning mida meilt oodatakse.

Sa ütlesid, et keegi ütles, et sa oled liialt mugavustsoonis sõitmas, et peaks juurde panema. Kas see sõnum tuli FIA Rally Stari poolt või mujalt?

See tuli jah ikkagi pigem FIA Rally Stari pundist. Meil käib omavahel pidev arutelu ja just eriti selle nö. potentsiaali realiseerimise osas arutan palju Nicolas Klingeriga neid asju läbi. Temaga arutame legendi ja muid asju. Sealt see mõte tuli, et peaksin hooaja teises pooles mugavustsoonist välja astuma ja tempot lisama. Ma usun, et see oli väga õige mõte, sest muidu olekski liiga pikaks sinna mugavustsooni jäänud.

Kas suhtlus Klingeri ja teistega käib vaid rallide eel ja ajal või kui täna tekib mõte, mida tahaks arutada, on nad sinu jaoks olemas?

 Ja ma olen mitu korda ralli vahelisel ajal ühendust võtnud ja nad on alati nõus vastama, kui mul on mõtteid ja küsimusi. Suurem töö käib siiski enne ja pärast rallisid, kus arutame detailselt läbi, et kuidas kellelgi läks, mida saaks paremini, mis hästi jne..

Kas see, et osalesid ka eelmisel aastal Sloveenia rallil oli kuidagi seotud sellega, et sul oli eelinfo, et seal võib FIA Rally Stari etapp tulla või see oli õnnelik kokkusattumus?

See oli tõesti õnnelik kokkusattumus ja olin ise ka väga üllatunud, kui seda etappi kalendris nägin ja samamoodi Saaremaa. Teistpidi oli see ettekääne teistele, et näe sa oled siin varem sõitnud. Eks ta on kahe otsaga asi, kuid ma usun, et see tuli kasuks.

Romet Jürgenson/Siim Oja võtsid Sloveenias sõidetud asfaldirallil kindla Rally3 klassivõidu ja lõpetasid ralli üldarvestuse TOP3

Kui nüüd mõelda Sloveenia rallile tagasi, kus olid kindel klassivõitja ja absoluudi kolmas jättes seljataha mitmed Rally2 autod, siis see andis vist päris korraliku enesekindluse laengu?

Ja kindlasti. Ma olen kõige rohkem rahul sellega, et see lisaprogramm mida ma tegin juurde enne asfaldirallisid tasus end kindlasti ära. Selle eest toetajatele väga suured tänud just tulemuse näol, sest suutsime sellest maksimumi võtta. Ma usun, et kui seda poleks teinud, siis poleks ka tulemus nii hea olnud.

Oled sa asfaldi rallideks eraldi trenni ka teinud kuskil ringrajal vms, sest Eesti meistrivõistlustel ju saab kõval pinnasel sõidu kogemust vaid mõnel linnakatsel?

Otseselt ei ole eraldi sõidutrenni selleks teinud. Ma usun, et minule on andnud selle põhja rahvaspordi aeg, sest seal toimusid enamus võistlused asfaldil, kus tuli sõita pool šlikiga. Neid erinevaid radu sai väga palju sõidetud ja ma usun, et see on andnud väga palju juurde. Lisaks olen simulaatori peal palju trenni teinud ja oleme paaril korral koos Siimuga (Oja) käinud legendi trenni tegemas. Nõu on andud ka mõned asfaldi asjatundjad, kellega aruteludest tekkis endal ideed, et kuidas asfaldil kiiresti sõita.

Kuidas sinu kaardilugejal Siim Ojal on asfaldil legendi lugemine õnnestunud, kus on ju hoopis teine tempo?

See on tõesti väga teine tempo. Siim on ise maininud seda, et hoolimata sellest, et infot on rohkem, siis mõnes mõttes on asfaldil isegi lihtsam, sest kehaga tekib g-jõudude näol parem tunnetus kurvides ja saad aru, kus sa parajasti oled. Kruusal on see selline ühtlane voolav tunne ja ei tunneta kurve nii hästi. Siim on ka selle aasta jooksul väga tubli arengu teinud. Kui ma mõtlen kuidas ta luges möödunud aastal Sloveenias ja nüüd, siis see on olnud kõva areng, kuid kindlasti on meil mõlemal palju õppida.

Kas nüüd ees ootav Saaremaa ralli, kus möödunud aastal võtsid Eesti meistrivõistluste arvestuses klassivõidu paneb sulle kuidagi lisapinge ka peale või sa ei võta seda nii?

Mul on vaja vaadata rohkem suurt pilti. Loomulikult on idee ja eesmärk võimalikult kiiresti sõita ja enda klassis olla tipus, kuid pikas plaanis on minu jaoks peamine eesmärk olla FIA Rally Stari konkurentidest kiireim. Mis klassis mujal toimub ei tohiks mulle treeningaastal liiga palju korda minna ja seda sai ka Saaremaa ralli eelsel koosolekul arutatud. Loomulikult neile meeldiks, kui ma kordaks oma klassi võitu, kuid ikkagi esmane eesmärk on saada kätte kõik võistluskilomeetrid ja olla omadest kiireim. Klassivõit kodupubliku ees oleks siiski muidugi vahva tulemus.

Nüüd, kui hooaja kolm rallit on sõidetud ja kohe neljas, siis kas teile on juba antud ka tagasisidet, et kuidas võiks olla senise hooaja põhjal tuleviku väljavaated või jääb see pigem hooaja lõppu?

Ma usun, et ma tahaks sõita selle kruusaralli nüüd ära, sest fakt on see, et kruusal on mul hetkel kirjas suur null. Hooaja kokkuvõttest on veel vara rääkida, kuid nii palju on nad öelnud, et jätka samas vaimus ja kui nii jätkad, siis peaks kõik ok olema.

Hooaja lõpetavad rallid Hispaanias ja Saksamaal ning kui seal peaks ka hästi minema, siis peaks sind ees ootama hooaeg Junior WRC klassis?

Just nii, et parimad neli pilooti saavad järgmine aasta täieliku paketi Junior WRC sarjas. See kes sinna saavad selgub aga alles novembri lõpus.

FIA Rally Stari kuuest etapist üks sõidetakse eeloleval nädalavahetusel Saaremaal

FIA Rally Star treeninghooaeg 2023

22 mai – 01 juuni: Treeninglaager
16-17 juuni: San Marino Rally (kruus)
13-15 juuli: Rallye Weiz (asfalt)
22-24 september: Rally Nova Gorica (asfalt)
05-07 oktoober: Saaremaa Rally (kruus)
20-21 oktoober: Rally RACC (kruus)
09-11 november: Lausitz Rallye (kruus)

FIA Rally Star 2023 finalistid

23-aastane Romet Jürgenson (Eesti)
19-aastane Taylor Gill (Austraalia)
26-aastane Jose ‘Abito’ Caparó (Peruu)
20-aastane Max Smart (Lõuna-Aafrika)
24-aastane Annia Cillóniz (Peruu)
24-aastane Abdullah Al Tawqi (Omaan)

Fotod: LA-Photo Media

Back to top button