Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe on maailmameistrid! Ott Tänak / Martin Järveoja katkestasid.

Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe on WRC hooaja 2024 maailmameistrid!

Jaapani MM-ralli jätkus pühapäeval viie kiiruskatsega ja ees ootasid hooaja 2024 viimased 70,57 katsekilomeetrit. MM-hooaja viimasele võistluspäevale startisid liidritena Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1), kelle edu Elfyn Evans / Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) ees oli 38 sekundit.
Kahjuks päeva avakatse Eesti rallisõpradele ja kogu Hyundai Motorsport meeskonnale häid uudiseid ei toonud, sest katse viimase kilomeetri eel olid teelt välja sõitnud ja katkestanud rallil esikohta hoidnud Tänak / Järveoja.
„Ma ei oodanud selles kurvis libedaid olusid. Kohe, kui me kurvi sisenesime läks esiosa libisema ja auto läks liialt teelt välja, et seda olukorda päästa. Täielik katastroof ja kui aus olla, siis pole sõnu selle kirjeldamiseks. Kui aus olla, siis see on täielik käkk ja see ei oleks tohtinud kunagi juhtuda,“ sõnas pettunud Tänak DirtFishile.
“Oleme küll pettunud, kuid peame tunnistama, et see on olnud väga hea hooaeg Thierryle ja Martijnile, kes olid terve hooaja järjepidevad ja tulid pingega hästi toime ning on väärt meistritiitlit. Palju õnne neile,” lisas Tänak sotisiaalmeedia vahendusel.

Eestlaste katkestamine tähendas suurt tagasilööki Lõuna-Korea meeskonnale tootjate arvestuses, sest nüüd olid Tänak / Järveoja poolt laupäeva järel teenitud 18 punkti kadunud ja andnud konkurent Toyotale võimaluse tiitel võita.
Kogu see draama tähendas seda, et Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe olid neli katset enne ralli lõppu tulnud 2024 aasta autoralli maailmameistriteks. Värsked meistrid said nüüd pingevabalt sõita ja suruda gaasi põhja, sest Hyundai vajas neid rohkem, kui eales varem, et heidelda Toyota vastu MM-tiitli nimel.
Viimase katse eel olid tootjate punktid Hyundai ja Toyota poolt vaadates võrdsed ja tiitlivõitja otsustas PowerStage. Kui pühapäeva arvestuses tegi Hyundai duo Neuville / Wydagehe ja Andreas Mikkelsen / Torstein Eriksen töö ära perfektselt ja võeti kaksikvõit, siis punktikatse parimad olid Sebastien Ogier / Vinvent Landais (Toyota GR Yaris Rally1). Kuna Mikkelsen tegi viimasel katsel sõiduvea ja oli viies, siis oli Toyotal vaja tiitli võitmiseks oodata Evans / Martini finišeerimist.
Teist aastat järjest Jaapani MM-ralli võitjatena finišeerinud Evans / Martin lõpetasid punktikatse kolmandana, mis tähendas Jaapani autotootjale Toyotale hooaja kokkuvõttes Hyundai ees nappi kolme punktilist võitu. Toyotale oli see MM-ajaloo kaheksas MM-tiitel ja neljas järjestikune.

„Meie sihiks oli koht kolmandast viiendani – midagi enamat ei olnud vaja. Hulljulge kiirustamine polnud vajalik. See on tohutu pettumus, eriti kui arvestada kõike, mida ta on teinud ja tuge, mida meeskond talle pakkus. Oleme sel aastal olnud töökindluse osas väga tugevad. Oleme talle andnud äärmiselt töökindla auto. See ei olnud alati nii kiire, kui ta oleks soovinud, ega võib-olla päris selline, nagu ta oleks tahtnud juhitavuse ja tasakaalu osas, aga see oli hea. Tahan uskuda, et kõik osapooled õpivad ja arenevad sellest õnnetusest. Kui tal on eesmärk, mille ta endale seadnud on, peab ta selles valdkonnas arenema. See on kindel,” vahendas Ralli.ee Hyundai Motorsport meeskonna presidendi ja juhi sõnu Rallit.fi-le antud intervjuust.

“Ma ütlesin mingi hetk, et see läheb kõik viimase katse peale. See oli mu elu kõige hullem katse mida vaadata messkonnajuhina. See on suur kergendus. Meil oli nii üles ja alla hooaeg ja siia oli raske tulla, kuid me ütlesime meestele, et usume lõpuni. Meil oli kolm musta pühapäeva, kus katkestasime. Kreeka järel arvasin, et mäng on läbi, kuid siis Tšiili järel olime jälle mängus ja Kesk-Euroopas saime jälle lüüa. Kunagi ei tohi alla anda ja peab lõpuni võitlema,” võttis meeskonna juht Jari-Matti Latvala hooaja kokku.

Karjääri üheksanda MM-ralli võitnud Elfyn Evansi ja kaheksanda võitnud Scott Martini edu oli ralli lõpuks Ogier / Landais ees 1.27,3. Hooaja lõpetasid viienda poodiumikohaga Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (Ford Puma Rally1), kes jäid võitjatest 1.55,5 kaugusele.
“See ei olnud ühel hetkel nii rõõmus seis, kuid muidugi väga õnnelik meeskonna ja meeskonnakaaslaste üle. Kahju, et me ei saanud sõitjate maailmameistri tiitlit, kuid püüame uuel aastal uuesti,” võttis hooaja esimese võidu võtnud Evans ralli finišis mõtted kokku.

Esimeste belglastena autoralli MM-tiitli võitnud Thierry Neuville / Martijn Wydagehe lõpetasid hooaja viimase ralli kuuendal kohal ja jäid võitjatest 6.54,1 kaugusele. Belgiast sai MM-ajaloo kümnes maa ja Neuvilleśt MM-ajaloo 20 piloot, kes MM-tiitli võitnud. Neuvillel´l kulus MM-tiitli võitmiseks 168 ja Wydaeghel 69 MM-rallit. Neuville nimel on nüüdsest ajaloo rekord, kui kõige kauem päevi MM-tiitlit püüdnud piloot. Belglasel kulus selleks 5533 päeva. Enne seda oli ta saavutanud viiel korra MM-hõbeda ja kolmel korral pronksi. Nende hooaeg algas Monte-Carlos võidu ja maksimum 30 punkti teenimisega. Belglased kogusid punkte kõikidelt etappidelt ja said kõige kehvema saagi Lätist, kus kontosse lisandus 9 punkti.
“Ma tunnen end hästi, kui aus olla. Me oleme selle nimel nii palju tööd teinud ja tahan kõiki tänada, kes meiega sellele pikal teel olnud on. Ma püüdsin siin katsel kõvasti ja näis kas selles piisab. See aasta saime lõpuks selle pingutuse ja ootuse eest tasutud,” võttis tänavune maailmameister Neuville ralli finišis mõtted kokku.

Toyota GR Rally1 autoga võideti hooajal 2024 kaheksa rallit (Rovanperä 4, Ogier 3, Evans 1) ja Hyundai i20 N Rally1 autoga viis rallit (Neuville 2, Tänak 2, Lappi 1). Kõige rohkem katevõite 57 võtsid Ogier / Landais. Tänak / Järveoja saldoks jäi 33.
Sõitjate ja kaardilugejate MM-arvestuses järgnesid hooaja kokkuvõttes 242 punkti teeinud Neuville / Wydaeghele, 210 punktiga Evans / Martin ja 200 punktiga Tänak / Järveoja.


“Meil peavad olema head emotsioonid. Teadsime, et sõitjate tiitel on kindel juba Kesk-Euroopa järel ja eesmärk oli siin tootjate tiitel, kuid me peame tähistama ka Thierry ja Martijni tiitlit ja nüüd pidutsema. Pean nüüd emotsioonil laskma jahtuda, sest see kaotus oli nii napp aga kõike ühe korraga ei saa. Tuleme tagasi seda võitma,“ sõnas Hyundai Motorsport meeskonna juht Cyril Abiteboul.

Tänavune Jaapani MM-ralli tähistab 2022. aastal MM-sarjas debüteerinud Rally1 hübriidautode ajastu lõppu, sest järgmisel aastal sõidetakse taas vaid sisepõlemismootorite jõul.
Nende autode saldoks jäi 39 MM-rallit, millest Toyotaga võideti 24, Hyundaiga 12 ja Fordiga 3.
Ajaloo esimese võidu võtsid Sebastien Loeb / Isabelle Galmiche Ford Pumal, Monte-Carlosja viimase Elfyn Evans / Scott Martin Toyotal, Jaapanis.
Lisaks oli Jaapan viimaseks võistluseks Itaalia rehvitootjale Pirelli, kes on olnud sarja ametlik rehvitarnija alates hooajast 2021. Viimaseks jäi võistlus ka jaanuaris debüteerinud ja paljud kirutud, kuid lõpuks väga põneva hooaja pakkunud uuele punktisüsteemile.


Sami Pajari ja Enni Mälkönen on maailmameistrid!

WRC2 klassis võttis Jaapanis hooaja kolmanda etapivõidu Nikolai Gryazin (Citroen C3 Rally2).
Tänavusteks WRC2 klassi maailmameistriteks tulid Jaapanis teisena lõpetanud ja võitjatest 1.46,5 kaugusele jäänud Sami Pajari / Enni Mälkönen, kes sõitsid hooajal 2024 MM-sarjas debüüdi teinud Toyota GR Yaris Rally2 autol.
“Tunne on väga hea ja kergendus peale kahte viimast päeva. Aitäh Toyotale, Printsport meeskonnale ja perele. Me tegime seda kõike koos, mitte ainult mina ja Enni. Loodan, et saan ka järgmine aasta sõita mõned rallid, sest Toyota on olnud tugev,” sõnas maailmameister Pajari viimase katse finišis.

WRC2 klassi kolmandad oli Markko Märtini kunagise Subaru meeskonnakaaslase Toshi Arai poeg Hiroki ja tema kaardilugeja Shusuke Matsuo. Vanema Škoda Fabia R5 autoga võistelnud jaapanlased jäid lõpuks võitjatele alla 3.20,0.

Autoralli MM-hooaeg 2025 saab alguse Monte-Carlo teedel, kus võisteldakse 23.-26.jaanuarini. Hooaja kaheksas etapp toob aastase pausi järel autoralli maailma paremiku Eestisse, kui 17.-20.juulini sõidetakse Delfi Rally Estonia.

Foto: Hyundai Motorsport, Rally TV

Back to top button