Toyota läheb Rootsis püüdma neljandat järjestikust võitu!

Autoralli MM-hooaeg 2023 jätkub hooaja ainsa talveralliga, mis sõidetakse Rootsis, Umeås.

Toyota esimene võit Rootsi rallilt pärineb aastast 1992

Toyota ajalugu Rootsi MM-rallil

Jaapani autotootja Toyota tegi esimese autoralli MM-sarja stardi 1973. aastal just Rootsis. 1989. aastal tõid Toyota Team Sweden ridades Toyota Celica GT-4 (ST165) autoga võistelnud Kenneth Eriksson / Staffan Parmandaer meeskonnale esimese poodiumikoha.

Kaks aastat hiljem kirjutasid endid ja Toyota Rootsi MM-ralli võitjate nimekirja Mats Jonsson / Lars Bäckman, kes võistlesid samuti Celica GT-4 autol.

Kokku on Toyotaga Rootsis MM-ralli võidetud kuuel korral, millest neli on tulnud viimase viie aasta jooksul. Kui Toyota 2017.aastal MM-sarja comebacki tegi, siis võttis meeskond debüütvõidu just Rootsis, mis oli sarnaselt tänavuse aastaga hooaja teine ralli. Meeskonnale tõid esimese võidu tänane Toyota Gazoo Racing meeskonna juht Jari-Matti Latvala ja tema kauaaegne kaardilugeja Miikka Anttila. Latvala nimel on Rootsist veel teinegi tippmark, kui ta 2008.aastal läbi aegade noorima piloodina Rootsi MM-ralli võitis. 2021. aasta Rally Estonial võttis talt selle rekordi tänane alluv ja möödunud aasta MM-võitja Kalle Rovanperä.  

Markko Märtin ja Michael Park istusid esimest korda MM-rallil koos ühes autos 2000. aasta Rootsi MM-rallil

Eestlastest on Rootsi MM-ralli parim tulemus Toyotaga ette näidata Ott Tänakul ja Martin Järveojal, kes 2019. aastal talveralli võitsid.

2000. aasta Rootsi ralli on läinud ajalukku, kui esimene MM-ralli, kus ühes autos, milleks oli Toyota Corolla WRC istusid Markko Märtin ja Michael Park. Eesti / Briti ekipaaži debüüd lõppes korraliku üheksanda kohaga. 2002. aasta Rootsi rallil tegid Märtin / Park võistluseelsel testikatsel avarii ja kuna autol sai kahjustada ka turvapuur, siis võistlusele nad ei startinudki.

Rootsi MM-ralli 2023

Toyota Gazoo Racing läheb ühel vanimal MM-rallil starti nelja Toyota GR Yaris Rally1 võistlusautol sõitva ekipaažiga, kellest kaks on varasemalt Rootsis ka üldvõidu võtnud. Lisaks juba tuttavatele Toyota võistluspaaridele on meeskonna eest starti tulemas ka Lorenzo Bertelli / Simone Scattolin, kellest saavad esimesed erasõitjad, kes MM-rallil stardis Toyota Rally1 autoga.  

Meeskonna juht Jari-Matti Latvala

„Monte-Carlo tulemus oli hooajale fantastiline algus ja annab meile Rootsi eel hea tunde. See on võistlus mida me kõik ootame ja üks nendest mida tahaksin alati ise sõita. Mul on endal Rootsist head mälestused ja seda ka meie meeskonnal, kui 2017. aastal koos esimese võidu võtsime. Nautisime möödunud aastal seda, et ralli toimus esimest korda Umeås, kus olud olid väga talvised. Kalle suutis esimesena startides võita, kuid ka tänavu sõltuvad ta võimalused oludest, ilmast ja sellest, kas teel on mõnus kiht jääd. Kui aga teel on palju lund, siis saab tal olema raske ja siis tekib võimalus Elfynil, kes väga selliseid olusid naudib. Tean, et Takale meeldib ka lumi ja kuigi see on tal esimene kord meeskonnale punkte tuua, siis me ei pane talle lisapingeid sellega peale. Me tahame, et ta teeks sama tööd nagu möödunud aastal.“

Rovanperä / Halttunen lähevad kaitsma möödunud aastast võitu

#69 Kalle Rovanperä  / Jonne Halttunen

 Möödunud aastased maailmameistrid Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen võtsid möödunud hooaja kuuest etapivõidust esimese just Rootsis. See oli nende karjääri esimeseks Rootsi ralli võiduks. Avapäeval pidid nad küll algselt teisena startima, kuid kuna konkurendid katkestasid nende eest juba võitluse teisel katsel, siis pidid nad teed puhastama ja sama saatus ootab neid ees ka tänavu. 17. katsest võitsid soomlased möödunud aastal kuus ja edestasid ralli finišis lähimaid jälitajaid 22 sekundiga.

„Oli tore hooaega Monte-Carlos alustada hea tunde ja korralike punktidega. Loodame Rootsis jätkata samamoodi ja nautida rallit. Meil on aastas vaid üks selline ralli, kus me saame kasutada piikrehve ja suruda kõvasti vallide vahel – see on midagi erilist. Me lõpetasime eelmisel korral Rootsis hea tulemusega (võit) ja loodame korrata sama sel aastal. Teed avada saab olema keeruline ja sõltub sellest, et kui palju lund saab teel olema. Meie rallieelne test läks hästi ja olud olid perfektsed. Loodetavasti saavad rallil olema samasugused olud ja me ei kaota reedel teed puhastades palju aega.“

VIDEO: Rovanperä / Halttunen valmistumas Rootsi MM-ralliks

Evans / Scott näitasid Rootsis ka möödunud aastal väga head kiirust

#33 Elfyn Evans / Scott Martin

Kui Rovanperä / Halttunen võitsid Rootsis möödunud aastal, siis Elfyn Evans / Scott Martin 2020. aastal, mis tänu kehvadele oludele jäi Torsby piirkonnas sõidetud MM-rallidest viimaseks. Olude mõttes meenutas toonane võistlus kohati jäise kruusaga sõidetud rallit ja katsekilomeetreid kogunes lõpuks vaid 150, kuid olud ja tingimused olid võrdsed kõigile. Britid olid heas hoos ka möödunud aastal ja kuue kiiruskatse järel juhtisid just nemad. Viimase võistluspäeva eel jäid nad teisena meeskonnakaaslastest 18,3 sekundi kaugusele, kuid tegid siis sõiduvea, kaotasid aega ja pidid lõpuks hübriidirikke tõttu üldse katkestama.

„Üleüldiselt oli Monte-Carlos hea hooaja algus ja seda hoolimata sellest, et meie tulemus oli, arvestades meie hoogu, pettumus. Nüüd ootab meid Rootsis ees hoopis teistsugune väljakutse. Kuigi sealsed teed on kaetud lume ja jääga, on see hooaja üks kõige kiiremaid rallisid ja eriti nüüd, kui võistlus eelmisel aastal veel rohkem põhja poole kolis. Katsed saavad olema veel kiiremad ja meil saab olema ka uut, mis veel avastamata. See on võistlus, kus on võimatu saada ideaalset autot, sest pidamine on pidevas muutumises, kuid me proovisime testis erinevaid võimalusi.“

 VIDEO: Evans / Martin valmistumas Rootsi MM-ralliks

Katsuta / Johnstonil jäi möödunud aastal poodiumist puudu vaid üks koht

#18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston

Kui Rovanperä ja Evans on Rootsis võitnud ralli üldarvestuses, siis Takamoto Katsuta on seda suutnud 2018.aastal WRC2 arvestuses. Koos Aaron Johnstoniga võistles jaapanlane esimest korda Rootsis möödunud aastal ja see koostöö tõi suurepärase neljanda koha. Lumel ja jääl sõitmine pole jaapanlasele midagi uut, sest 2016 aastal Toyota noorte programmiga liitudes olid tema esimesteks võistlusteks just Soome meistrivõistluste raames sõidetud talverallid, eesotsas legendaarse Arctic ralliga. Mehed osalesid enne Rootsi MM-rallit ka Soome MV talverallil Kuopios, kus viiendal katsel teelt välja sõitsid, radika lõhkusid ja katkestama pidid.

Jaapani / Iirimaa duole saab see olema esimene kord tuua Toyota Gazoo Racing meeskonnale punkte.

„Olen Rootsi ralli eel põnevil, sest sõitmine lumel on minu jaoks tuttav ja tunnen end nendes tingimustes mugavalt. See, et olen üks kolmest meeskonna punktitoojast lisab ehk natukene lisapinget, kuid see on hetk, kus ma olen väga tahtnud olla. Kindlasti saab olema väljakutsuvaid hetki, kuid ma proovin nendega hakkama saada ja meeskonnale korralikud punktid tuua. Proovin anda endast parima nagu alati. Lumel testides tundsin end autos väga hästi. Meeskond on aasta tagusega teinud suure sammu edasi ja ma loodan, et see annab meile Rootsiks rohkem enesekindlust. Loomulikult ka teised meeskonnad arenevad, mis tähendab, et me peame „täiega ründama“. 

VIDEO: Katsuta / Johnston valmistumas Rootsi MM-ralliks  

Bertelli on endale tuttava Fordi vahetanud Toyota vastu

#37 Lorenzo Bertelli / Simone Scattolin

Nagu eelpool mainitud saab Lorenzo Bertellist ja Simone Scattolinist Rootsis esimene erasõitjate võistluspaar, kes MM-rallil startinud Toyota GR Yaris Rally1 autol. Hooaja avastardi tegev Bertelli on Rootsis varem võistlenud kuuel korral ja tema senine parim tulemus pärineb hooajast 2014, kui Ford Fiesta R5 autoga sõites 18. kohal lõpetas. Itaallased said enne Rootsi MM-rallit Toyotat ka testida ja olid väga sellega väga rahul.

Kui tulemuse poolest rihivad bertelli / Scattolin tõenäoliselt TOP20 kohta, siis parima disaini auhinnale on nad taaskord tugevad võidupretendendid.

“Kindlasti ootasin kiiret autot. Ma eeldasin, et seda pole võib-olla nii lihtne juhtida kui Fordi, sest Ford on üldiselt väga tuntud lihtsa juhitavuse poolest. Olen positiivselt üllatunud, sest tegelikult oli auto väga kiire ja üldse mitte närviline ning ka väga kergesti juhitav. Kõikide nende komponentide kokkupanek ralliautos ei ole nii lihtne, nii et mulle avaldas muljet, kui kiiresti ma autos end mugavalt tundsin.”

VIDEO: Bertelli / Scattolin valmistumas Rootsi MM-ralliks

Neljapäeva ja reede katsetel saavad Toyota Gazoo Racing võistluspaaride stardipositsioonid olema; 1, 3, 5 ja 9.

Fotod: Filip van den Bogaert, Toyota Gazoo Racing, Erakogu

Back to top button