Toyotad hoiavad koduteedel kolmikjuhtimist. Ott Tänak / Martin Järveoja tegid karmi avarii ja katkestasid.

Toyota piloodid domineerisid reedest võistluspäeva

Soome MM-ralli esimene pikk võistluspäev pakkus lisaks heitlikule ilmale ja libedatele teeoludele ka draamat ning põnevust. Päeva alustati MM-liidrite Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) juhtimisel. Neljapäevase Harju publikukatse võitnud belglaste edu oli lähimate jälitajate ees 1,1 sekundit.
Reede avakatse võidu võtsid Elfyn Evans / Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) ja ralli liidriteks tõusid sekundilise eduga Kalle Rovaperä / Jonne Halttunen ees sarnase Toyota GR Yaris Rally1 autoga sõitnud Sebastien Ogier / Vincent Landais. Liidrikohta hoidnud Neuville / Wydaeghe kukkusid parima Hyundai võistluspaarina viiendaks ja jäid liidritest 2,2 sekundi kaugusele. Avakatse ainsad eksijad olid koduteedel Rally1 autoga debüüti tegevad Sami Pajari / Enni Mälkönen, kes ühes kurvis teeäärest lisa võtsid ja sellega Toyota tagumise aero ja spoileri lõhkusid.
Kui päeva avakatse möödus libedates oludes suuremate draamadeta, siis alustuseks sõitsid Neuville / Wydaeghe ühe ristmiku pikaks ja kaotasid lõpuks katsevõitjatele 13,5 sekundit. Kahjuks sõitsid Saarikas katse esimese läbimise teisel kilomeetril teelt välja ja katkestasid Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1). Viie sekundilise kaotusega kuuendat kohta hoidnud eestlaste auto vajus ühes kiires vasakkurvis liialt rajaäärde, mille järel auto põhi ees vastu puud põrgati ja sealt edasi kraavi kukuti. Mõlemad mehed said küll autost välja, kuid kaardilugeja Järveoja vajas arstiabi, mille järel katse peatati. Kui Tänak peale rajaäärset meditsiinilistkontrolli rohkem abi ei vajanud, siis seljavalu kurtnud Järveoja viidi helikopteriga haiglasse, kuhu ta jääb kuni laupäevani. Hyundai kinnitas, et Tänak / Järveoja sel korral enam Soomes starti ei tule.

 „Sõitsime kurvi laiaks ja siis mööda puud. Keeruline öelda, et mis juhtus, sest olen terve päeva Martini juures haiglas olnud ja talle seltskonda pakkunud. Vaatame hiljem inseneriga üle, et mis juhtus. Sellised olud on Soomes mitte midagi erilist, veidi vihma ja see on normaalne. See osa on nüüd tehtud ja me ei saa midagi muuta. Martinil läheb aega, et taastuda, kuid plaan on Kreekas tagasi autos olla,“ sõnas tagasi hooldusalasse jõudnud Tänak.

Ott Tänaku videointervjuu Delfile ja Peep Pahvile –

https://sport.delfi.ee/artikkel/120312050/delfi-video-soomest-ott-tanak-martiniga-on-koik-korras-homme-paaseme-koju

Pikalt seisnud katse järel võtsid katsevõidu Rovanperä / Halttunen, kes 0,8 sekundilise eduga ise uuteks ralliliidriteks tõusid. Rovanperä edu kestis esialgu vaid ühe katse, sest Myhinpää esimese läbimise võitnud Evans / Martin tõusid ise 1,2 sekundilise eduga ralli liidriteks. Hommikuse ringi viimasele katsele mindi vastu Toyota nelikjuhtimisel, kuid hoolduspausiks oli ka üks Toyota rajaäärde jäänud. Ruuhimäki esimesel läbimisel tegid ühes vasakkurvis sõiduvea Takamoto Katsuta / Aaron Johnston, mille järel Toyota parem tagumine vedrustus lõhuti. Mehed andsid küll endast parima, et ülesõidul hooldusalasse auto ratas taas veerema saada, kuid pärast mitut korda kohendamist tuli lõpuks ratas koos kogu muu vajalikuga ülesõidul alt ja ees ootas katkestamine.

Hommikuse ringi lõpetasid liidrina Rovanprä / Halttunen, kelle edu oli teiseks kukkunud Evans / Martini ees 0,2 ja Ogier / Landais ees 3 sekundit. Parim mitte Toyota võistluspaar oli Esapekka Lappi / Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally), kes jäid kaasmaalastest 9,7 sekundi kagusele.
Kahjuks sai Lappi / Fermi reedene võistluspäev suure tagasilöögi Laukaa katse kordusel, kui väga roopas teelõigus autoga puusse sõideti. Kuna kokkupõrke järel purunes auto parem tagumine vedrustus ja ees radiaator, siis tuli üsna pea teeäärde keerata ja meeskonnale teada anda, et nad peavad kahjuks hästi kulgenud päeva katkestama.

”See värske teega lõik oli ehitatud uue formaadi jaoks, et katse pikemaks saada ja u. 400 m pikk. Vähemalt ma arvan nii. Roopad olid väga sügavad, kuid ma teadsin seda, kuid ei oodanud seda, auto neist roobastest välja hüppab. Saabusin sellesse kohta palju aeglasemini, kui esimesel ringil ja arvasin, et sellest piisab, kuid tundub, et mitte. Auto hüppas joonest välja põhjale ja ma ei saanud midagi seal edasi teha ja sõitsime puusse. Terve tagumine nurk on maas ja eest ka radiaator. Oleks suuteline Toyotadele vastu küll saada, sest peale hooldust oli auto parem ja seda näitasid ka vaheajad. Ma usun, et auto on parandatav, sest mul polnud palju hoogu, kui see väljasõit juhtus,“ sõnas pettunud Lappi Rally TV-le antud intervjuus.

Kui pealelõunase ringi kaks esimest katsevõitu läks ralli liidritele, siis kolm järelejäänud erinevatele võistluspaaridele. Kui hommikusel ringil MM-liidrid Neuville / Wydaeghe katsevõiduni ei jõudnud, siis Myhinpää katse parimad olid just belglased, kes meeskonnakaaslaste ja konkurentide ebaõnne tõttu olid neljandaks tõusnud. Kui hommiku avakatsel tegid Pajari / Mälkkönen sõiduvea ja lõhkusid auto, siis teiseks ringiks olid soomlased enda enesekindluse taas üles leidnud ja võtsid Ruuhimäki katsel karjääri esimese WRC arvestuse katsevõidu.
“Ma ei tea, kust alustada. Oli toredaid ja mitte nii toredaid hetki. Kunagi ei tohi alla anda, alati tuleb lõpuni võidelda. Algus polnud hea, kuid tuleb end uuesti käivitada. Alles esimene päev selle autoga, kuid juba tundub, et väga kaua on siin oldud,“ võttis noor soomlane erinevaid emotsioone pakkunud päeva kokku.
Päeva viimase katsena sõideti lühike Harju publikukatse ja selle parimat aega näitasid Ogier / Landais.

Laupäevale lähevad liidrina vastu Rovanperä / Halttunen, kelle edu on Evans / Martin ees 8 ja Ogier / Landais ees 8,6 sekundit.
Neljandad on Neuville / Wydaeghe (+25,5) ja viiendad parima M-Sport võistluspaar Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (+48,5), kes kurtsid hommikul Ford Puma Rally1 seadete üle, sest nad ei saanud ralli eel autot testida, kuid leidsid hoolduspausi ajal paremad seaded.

Soome MM-ralli jätkub laupäeval legendaarsete katsetega, kui kahel korral ootavad ees Västilä, Päijälä ja Ouninpohja. Päeva esimene katse saab stardi 09:05. Samal ajal saab alguse ka Shell Helix Powerstage Soome MM-ralli Live Blogi.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Back to top button