WoRDA – “Soovime, et meie spordiala jääks kirglikuks, autentseks ja edukaks.”

FIA presidendile meeldib küll WRC meestega ühistel piltidel poseerida, kuid sellest on ala edasiviimiseks vähe kasu. Nüüd on aeg ühise laua taha istuda.

Eesti aja järgi 24. veebruari keskpäeval avaldasid oma sotsiaalmeedia kanalites nii praegused, kui ka mõned endised MM-piloodid ja kaardilugejad WoRDA ehk World Rally Drivers Alliance ühisavalduse, pealkirjaga – „Sõitja valesti käitumine.“
Vast loodud maailma rallisõitjate liit annab rahvusvahelise autoliidu presidendile Mohhamed Ben Sulayemile teada, et tema poolt FIA-s läbi viidud reform, kus iga valesti öeldud sõna ja ebakorrektse keelekasutuse eest on ootamas kopsakas rahatrahv või koguni võistluselt eemaldamine ei ole okei ning ei jäta spordis ruumi kireks ja autentsuseks.
WRC sõitjad ja kaardilugejad said liidu loomiseks inspiratsiooni möödunud aastal F1 sõitjate poolt loodud GPDA (The Grand Prix Drivers’ Association) ühingult, kes on juba võitlust suurte trahvide vastu alustanud ja õigeid küsimusi küsinud, mille hulgas ka, et mida nende trahvirahadega tehakse ja kuhu see saadud raha suunatakse?

WoRDA ühisavalduses seisab:

Rallisõitjad ja kaardilugejad ühendasid jõud, et avaldada oma arvamust ning leida selgus ja teha koostööd parema tuleviku nimel. Esiteks rõhutame, et sarnaselt teistele spordialale peavad ka siin võistlejad kohtunike otsustele vastavalt käituma. Seda küsimust me kahtluse alla ei sea. Me pole kõik täiskohaga professionaalid, kuid seisame silmitsi sama ekstreemsete tingimustega ja meie kirg on sama. Olgu see siis navigeerimine läbi tiheda metsa, sumedas öös läbi jäätunud teede või tihedas tolmus kruusateedel, me surume ennast viimase piirini – elementide, kella ja meie endi piiride vastu.
Lisaks rallisõitmisele on meie roll laienenud, sest tänapäeval pole rallimehed enam ainult sportlased, vaid ka meelelahutajad, sisuloojad ja meedias figureerijad. Alates pealtvaatajate telefonidest, kuni WRC kaamerateni peame oleme kogu aeg kättesaadaval -enne võistlust, selle ajal ja pärast selle lõppemist nii varavalges, kui hilisõhtul.
WoRDA mõistab oma kohustusi ja vastutust teha koostööd kõigi huvirühmadega, nende hulgas ka FIA presidendiga, et promoda ja tõsta meie silmapaistvat sporti, millest saaks kõik kasu. Viimastel kuudel on aga väikeste, isoleeritud ja ette kavatsemata keelekasutuste pärast märgatavalt kasvanud trahvid.
See on jõudnud vastuvõetamatule tasemele.

Usume tugevalt, et:

  • Kõnekeelset väljendit ei saa panna samale pulgale kavatsetud solvangu või agressiooniga
  • Mitte (inglise keelt) emakeelena kõnelevad sportlased võivad kasutada sõnu ilma nende täielikku tähendust ja varjundit teadmata
  • Loetud sekundid pärast ekstreemset adrenaliinisööstu on ebarealistlik oodata täiuslikku ja süsteemselt kontrollitud emotsiooni

Ralli on ekstreemne ala: sportlaste riskipiir, intensiivne keskendumine ja pikad päevad … kõik piirid on saavutatud.

See kõik paneb meid küsima, et kui asjakohased need karistused on? Suured trahvisummad pole proportsioonis ralli keskmise sissetuleku ja eelarvetega. Oleme mures ka sellepärast, et missuguse avaliku mulje jätavad sellised summad fännidele, jättes justkui arusaama, et siin on tööstus, kus raha ei loe.
Lisaks on meil põhimõtteline küsimus: kuhu trahvidest tulnud raha üldse läheb?
Läbipaistvuse puudumine tekitab ainult probleeme juurde ja õõnestab usaldust süsteemi vastu. Kindlasti kaaluvad need negatiivsed aspektid üles mõju, mida mõni keelevääratus teeb. Kutsume üles suhtlema otse ja kaasama sellesse FIA presidenti ja WoRDA liikmeid, et jõuda ühiste kokkulepeteni ja kiirele lahendusele.

Sõitjatele ja kaardilugejatele avaldas esimese WRC meeskonnajuhina toetust Toyota Gazoo Racing WRC meeskonna juht ja endine tipppiloot Jari-Matti Latvala:
„Seisame meeskonnana meie sõitjate ja kaardilugejate taga ning toetame nende huve selles teemas. Loodame tugevat ja konstruktiivset dialoogi FIA ja WoRDA vahel, mis viiks positiivse lahenduseni ja veel paremate meistrivõistlusteni.“

WRC ja F1 sarjas toimuvast kirjutas Powerstage ka nädal tagasi avaldatud loos –  FIA poolt kehtestatud trahvid on vähem kui nelja aastaga tõusnud 10 korda.

Foto: M-Sport

Back to top button