Ajaloolise Kesk-Euroopa MM-ralli eelvaade koos meeskonna juhtide ja võistlejate mõtetega
Juba kolmapäeval antakse Saksamaal start autoralli MM-hooaja eelviimase etapi testikatsele. Ees on ootamas järjekorras esimene Kesk-Euroopa MM-ralli, mis on WRC sarjas ajalooline, sest kunagi enne pole ühe võistluse raames rallit sõidetud kolmel erineval maal. Kui varasemalt on näiteid tuua Rootsist, kus MM-ralli katsed väisasid korraks naaberriiki Norrat ja Poola MM-rallilt, kus viivuks käidi ka Leedus, siis kunagi enne pole olnud korraldajad kolmelt eri maalt.
Kui testikatse sõidetakse Saksamaal ja hoolduspark asub Baieri liidumaal Passaus, siis ralli avamine toimub Prahas ja ka neljapäevased ning reedesed katsed sõidetakse Tšehhis, kus kunagi enne pole MM-rallit toimunud. Laupäeval ja pühapäeval jagavad omavahel katseid varem 17 korda MM-rallit korraldanud Saksamaa ja vaid korra aastal 1973 WRC kalendrisse kuulunud Austria.
Kokku ootab võistlejaid nelja võistluspäeva jooksul ees 18 kiiruskatset ja 310,01 katsekilomeetrit. Kui võistluskilomeetrid on nö. tavapärased, siis ülesõidul ootab võistlejaid sel korral hooaja rekordit tähistavad 1380,66 kilomeetrit.
Sarnaselt Tšiili ralliga võib ka sel korral võistluse kulgu mõjutada ilmafaktor, sest hetke seisus lubatakse ralli ajaks võistluse piirkonda ka päris palju vihma, mis omakorda teeb keeruliseks ka rehvivaliku.
Tšiili rallil tänavuse tootjate MM-tiitli kindlustanud Toyota Gazoo Racing saadab hooaja teisel asfaldirallil starti neli võistluspaari. MM-liidrite Kalle Rovanperä/Jonne Halttuneni edu meeskonnakaaslaste Elfyn Evans/Scott Martin ees on enne hooaja eelviimast rallit 31 punkti. See tähendab seda, et teise MM-tiitli kindlustamiseks peab Rovanperä, kellest soomlase enda teadmata ilmus kodumaal kahe ralli vahel tema eluloo raamat „Kalle Rovanperä – Meistri lugu“ kindlasti Evansit edestama. Pärast vahelejäänud Tšiili rallit on meeskonna juures tagasi Sébastien Ogier/Vincent Landais, kes tänavu võitnud kolm rallit ja kes on teada oma kiiruse poolest igal pinnasel. Ogier pakub Saksamaale sõitvatele rallifännidele lisaks kiirele sõidule ka silmailu, sest Münhenis asuvas Motorworldis on välja pandud prantslasele MM-tiitlid toonud VW Polo WRC, Ford Fiesta WRC ja Toyota Yaris WRC võistlusautod. Neljanda Toyota GR Yaris Rally1 auto toovad Kesk-Euroopa teedel starti Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, kes sel korral meeskonnapunktidele ei sõida.
Mõlemad tänavu kõval pinnasel sõidetud rallid on võitnud Toyota võistluspaarid – Montes Ogier/Landais ja Horvaatias Evans/Martin.
Toyota Gazoo Racing meeskonna juht Jari-Matti Latvala
“Tootjate meistritiitli kindlustamine enne kahte viimast võistlust on fantastiline ja nüüd on suur fookus Kalle ja Elfyni heitlusel sõitjate tiitli nimel. Anname neile mõlemale täieliku toe, et neil oleks vaba ja aus võitlus ning parim sõitja võidaks. Samuti on meie rivistusse tagasi tulnud Sébastien ja tema võidukirg on nagu alati tohutu ning nüüd, kui Takal pole meeskondliku meistritiitli osas survet, siis loodan, et näen teda veel ühe poodiumi eest võitlemas. Kesk-Euroopa ralli on kõigile uus ja me eeldame, et teed võivad praegusel aastaajal olla väga nõudlikud, mis tähendab, et võib olla märg või mudane ja teel palju lehti. Sõitjatel ei saa olema kerge, kuid tean, et meie auto on olnud sellistes tingimustes väga tugev ja julgustan neid suruma.“
#69 Kalle Rovanperä MM-liider 217 punkti
“Tootjate meistritiitel on kogu meeskonna jaoks suurepärane saavutus ja nüüd pingutame hooaja viimastel võistlustel sõitjate ja kaardilugejate tiitlite nimel. Kui võitlus käib meeskonnakaaslaste vahel ja on samade autode vahel, siis see peaks olema alati üsna sõbralik ja aus. Tore on ralliautoga asfaldil tagasi olla. Testis tundsin end autos kohe mugavalt ja loodetavasti on sama ka rallil. Olen üsna kindel, et see võib olla meie jaoks hea võistlus, sest seda tüüpi asfaldiralli sobib mulle tavaliselt kõige paremini ja olen sellistel teedel teinud häid tulemusi.“
#33 Elfyn Evans MM-arvestuse 2.koht 186 punkti
“Kaks etappi enne hooaja lõppu on Kallega veel päris suur vahe, kuid see pole veel läbi ja me teame, kui kiiresti võivad asjad selles mängus muutuda. Teeme kõik endast oleneva, et lõpetaksime hooaja kahe tugeva ralliga ja proovime survet avaldada. See on kõigile uus ralli ja kolmes erinevas riigis toimuvate katsetega peame proovima seadistust, mis töötab kõikjal. Iga uue ralli puhul on ainuüksi videote põhjal raske hinnata, et millised katsed välja tulevad, kuid ilm mängib kindlasti tohutut rolli selles, kui mustaks teed lähevad ja kui palju haarduvust olema saab.“
#17 Sébastien Ogier MM-arvestuse 5.koht 99 punkti
„Mul on väga hea meel, et meeskond on taas tootjate meister! See on teenitud võit pärast selle hooaja suurepärast tööd. Kuigi on raske teada, et mida sellelt rallilt oodata, siis olen põnevil ja astun uuele väljakutsele vastu. See ralli on ka mu igapäeva kodu lähedal ja olen kindel, et seal on palju rallifänne, kes meid jälgivad ja toetavad. Ma ei ole kindel, et mu stardipositsioon on optimaalne, kuid ilmselt oleneb see ilmast. Kui on kuiv ilm, siis võime tõenäoliselt esikohtade eest võidelda ja kui on märg, siis võib see mõne auto sõitmise järel olla keerulisem. Alustan igal rallil alati võimalikult kõrge sihiga ja see peaks olema lõbus.“
Lõuna-Korea meeskonna kahe ralli kõige suuremaks uudiseks on olnud Ott Tänaku ja Martin Järveoja taas liitumine meeskonnaga alates 2024. hooajast. Kuna Hyundai Motorsport meeskonna baas asub Saksamaal, siis võib öelda, et tegemist on nende koduralliga, sest sõit Passausse kestab meeskonna logistika meeskonnal orienteeruvalt 5 tundi. Kui täna pole veel selge, et kas hooajal 2024 paneb Hyundai MM-rallidel välja kolm või neli Rally1 autot, siis see on selge, et sel korral jätkatakse traditsioonilise kolmega. Meeskonna esinumbrid on Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, kes lähevad püüdma hooaja teist ja esimest asfaldi võitu. Tšiilis juba varakult mängust välja kukkunud Esapekka Lappi/Janne Ferm on tagasi, et kehvalt välja kukkunud võistlus seljataha jätta ja taas poodiumi nimel heidelda nii nagu see õnnestus Horvaatias. Lappi sõnas enne eesootavat rallit, et tal on uueks hooajaks väga headel tingimustel leping, kuid jättis täpsustamata, et kas see on terve või poole hooaja leping ning millise meeskonnaga. Selge see, et lähipäevad peaks selles osas ka vastuseid tooma, sest ajakirjanikud asuvad neid küsimusi esitama juba kolmapäevase testikatse ajal.
Mõneti üllatuslikult, kuid samas ka mitte on kolmandas autos Kesk-Euroopa asfaldil istumas Teemu Suninen/Mikko Markkula, kellele see on Hyundai i20 N Rally1 autoga esimene start kõval pinnasel. Soomlase viimane start WRC autoga asfaldil jääb hooaega 2021, kui ta Monzas Ott Tänakut asendas.
Siinkirjutaja julgeb pakkuda, et Neuville läheb sõitma võidule, Lappi heastama Tšiili viga ja Suninen koguma asfaldil esimesi kilomeetreid meeskonnas, kus teda tõenäoliselt ootab järgmisel hooajal ees vähemalt pool hooaega.
Hyundai Motorsport meeskonna juht Cyril Abiteboul
“Uue ralli lisamine kalendrisse ja nii tähelepanuväärne, kui see, on alati väljakutse võistluspaaridele ja meeskondadele. WRC võistluse tagasitoomine Saksamaale on eriline nii meie, kui ka Saksamaa fännide jaoks, kes pole pärast 2019. aastat oma riigis tipprallit näinud. Kolme riigi ühendamine ühes ringis on midagi, mida WRC pole kunagi teinud. Kolmel nii suure rallipärandiga riigil on võõrustaja olla erakordne. Selle hooaja kahel eelmisel asfaldirallil (Monte-Carlo ja Horvaatia) saavutatud poodiumikohad tähendavad, et oleme kindlad, et suudame tulemust korrata, kui mitte paremini.“
#11 Thierry Neuville MM-arvestuse 3.koht 155 punkti
“See on uus etapp kalendris ja see on alati põnev, kui on võimalus avastada uusi teid. See sõidetakse asfaldil, kui mulle on alati sõita meeldinud nii, et ootan seda põnevusega. See saab olema pikk võislus Passau ja Praha vahel ning katsetega Austrias. Sellel on senise hooaja pikim ülesõit, nii et katsete vahemaad on pikad, kuid olen kindel, et see saab olema põnev. Tavaliselt saame korraldajalt videod, kus näeme katseid, et saaksime vaadata ja näha milleks peame valmistuma. See on ülioluline rallil, kus võib olla kolm erinevat päeva kolme erineva teetüübiga. Peame olema hästi ette valmistunud ja see on parim mida saame teha. Nagu igal rallil on meie eesmärk võit.“
#4 Esapekka Lappi MM-arvestuse 6.koht 98 punkti
“See on huvitav kontseptsioon, mis mulle väga meeldib ja see on esimene kord, kui näeme seda rallit. Reede tuleb nõudlik, kuna tean varasematest kogemustest, millised on Tšehhi teed. Ma ei tunne Austriat nii palju, kuid Saksamaal on meil kogemusi tänu Rallye Deutschlandile. See on aastaaeg, mil sajab palju vihma ja teel on puude lehti, nii et erinevate looduslike elementide haldamine on väljakutse. Usun kindlalt, et nädalavahetusel on kolm erinevat omaduste komplekti, kuna tegemist on kolme erineva riigiga. Ma arvan, et meil pole asfaldil varem selliseid olude muudatusi olnud, nii et see on ainulaadne sündmus milleks valmistuda. Eesmärk on suruda ja kui me seda teeme, siis olen kindel, et lõpptulemus on hea.“
#3 Teemu Suninen MM-arvestuse 9.koht 34 punkti
“Kesk-Euroopa ralli saab olema tõeliselt nõudlik. See toimub kolmes erinevas riigis nii, et ootame väga erinevat tüüpi teid, erinevat asfaltkatet ja palju muutusi. See on minu jaoks suur väljakutse, sest see on minu esimene ralli Hyundai i20N Rally1 hübriidautoga asfaldil. Meil oli Austrias väga hea test ja saime autoga sõites häid kogemusi, kuid Kesk-Euroopa ralli sõidetakse sügisel, mis teeb sellest kalendri kõige raskema asfaldiralli. Tingimused on palju keerulisemad ja see on midagi uut, millega me rallil silmitsi seisame. Külmemate tingimustega hakkavad puud lehti kaotama ja see tähendab asfaldil mustust. Eesmärk on auto koju tuua ja katsetel veedetud ajast võimalikult palju õppida. See, et Hyundai tahab minu tempot asfaldil näha tähendab palju ja seega tahan nädalavahetuse lõpetada kogu meeskonna jaoks hea tulemusega.“
Kui Hyundai Motorsport fännid said kahe ralli vahelise pausi ajal seoses Ott Tänak / Martin Järveojaga häid uudiseid, siis M-Sport fännid mitte, sest hooaja alguses meeskonnaga taas liitunud eestlased on vaid ühe aastase pausi järel meeskonna tolmu jalgelt pühkimas.
Tänak tunnistas intervjuus, et hooaeg Briti meeskonnas pole olnud hoolimata kahest võidust lihtne, sest suurte tehasemeeskondade vastu ei jätku erameeskonnal ressurssi ja nii on sel aastal olnud auto arendus võrreldes konkurentidega praktiliselt nullilähedane ja nii eestlast huvitavat MM-tiitlit ei püüa.
Kui koheselt pärast Tšiili rallit küttis kirgi Tänaku lahkumisuudis, siis vahetult Kesk-Euroopa ralli eel andis Pierre-Louis Loubet teada, et lõpetab koostöö jaanuaris Monte-Carlos ühte autosse istunud Nicolas Gilsouliga. Kogenud Belgia kaardilugeja sõnas, et sai sellest otsusest teada Loubet sotsiaalmeedia vahendusel ja on pettunud, sest tema endal süüd Tšiili rallil toimunud väljasõidus ei näe. Kusjuures seda, et Gilsoul selles olukorras viga ei teinud tõestab ka sama katse auto sisevideo. Äkki on noorel prantslasel aeg peeglisse vaadata ja endalt küsida, et kas tema on ikka kõik sel hooajal õigesti teinud?
Loubet kõrvale on istumas tema jaoks hooaja viimasel MM-rallil mees, kes möödunud aastal võitis koos Ogieriga Kataloonia MM-ralli ehk Benjamin Veillas. 26.aastase Loubet koha võtab Rally1 autos hooaja viimasel etapil Jaapanis Adrien Fourmaux, kes näidanud end heast küljest tänavu nii WRC2 klassis, kui ka Briti meistrivõistlustel, mille ta ka hooaja kokkuvõttes ära võitis.
Kolmanda Ford Puma Rally1 auto toovad teist rallit järjest starti Grégoire Munster / Louis Louka, kellele see on esimene kogemus Rally1 autoga asfaldil. Jourdain Serderidise võistlusautoga sõitev Munster lõpetas debüüdi Tšiilis 13.kohal, kuid nüüd on ees ootamas pinnas, kus ta oma karjääri jooksul palju sõitnud ja sellest väga palju Saksamaal.
M-Sport meeskonna juht Richard Millener
“Uue võistlusega tegelemine on alati põnev ja see on suur väljakutse nii meeskondadele kui ka korraldajatele. See on ülioluline, et hoida meie spordiala arenemas ja tuua juurde uusi fänne. Ootan põnevusega uusi etappe ja kindlasti on huvitav näha, kes sellele tippastmele jõuab! Tšiili võidu järel tunneb meeskond end paremana ja oleme nüüd hooaja lõpuni täielikult keskendunud nende suurepäraste tulemuste hoidmisele. Ott surub meid endiselt kõvasti ja me teame, et ta tahab Kesk-Euroopas ja Jaapanis hästi esineda. Näeme pidevalt milleks Puma võimeline on ja hooaja tipus lõpetamine tähendaks kogu meeskonnale palju.”
“Kuigi me oleme nüüdseks enamuse hooajast läbi teinud on meil Benjamin Veillase näol uus nägu, kes liitub meeskonnaga. On hea meel, et ta on uues partnerluses Pierre-Louis’ga ning tema kogemused ja teadmised sobivad hästi tema toetamiseks Kesk-Euroopas. Samuti ootan huviga, mida Grégoire ja Adrien sellel võistlusel saavutada suudavad. Grégoire’il on asfaldil tugev kogemus, mis aitab tal Pumat juhtima õppida Tšiilis kogetust väga erineval pinnal. Adrienil on seni olnud hea hooaeg ja ta on meile muljet avaldanud. WRC2 kategooria on väga konkurentsitihe, kuid ta hoiab end tempis ja pole põhjust, miks ta seda ka siin teha ei suudaks.“
#8 Ott Tänak MM-arvestuse 4.koht 146 punkti
„Asfaldi peal viibimisest on möödas mõnda aega ja see võistlus on kalendris uus. See saab olema meie jaoks suur väljakutse ja meie selge eesmärk on võtta nendest kahest viimasest rallist maksimum. Sellelt võistluselt on väga raske midagi oodata, sest kõik saab olema uus ja ma olen üsna kindel, et ka ilm mängib olulist rolli, mis tähendab, et peame tõesti olema tasemel, et kõik eesmärgid tabada. Tšiili oli selle hooaja viimane kruusavõistlus ja saime koos meeskonnaga edu tähistada, kuid töö pole veel tehtud – meil on kaks veel ees ja pingutame edasi.“
#7 Pierre-Louis Loubet MM-arvestuse 11.koht 28 punkti
„Mul on hea meel teha oma esimene ralli koos Benjaminiga. Pärast Tšiilis toimunud õnnetust pean enesekindluse tagasi saama ja ralli puhtalt läbi tulema. Ma tahan Saksamaal sõitmist kindlasti nautida. Selle nädala testi ajal on Puma olnud asfaldil meeldiv nii, et ootan huviga mida see võistlus endaga kaasa toob.“
#13 Grégoire Munster
„Peamine mida me Tšiilis õppisime on auto hübriidomadused ehk millal ja millistes olukordades seda kasutada. Pidime ka aerost aru saama ja ka stardipositsiooniga harjuma, kuna startisime varem, kui Rally2 autoga sõites Ma ei ole kindel kas suudan seda kogemust asfalile kanda, sest pinnas on jälle erinev. Asfaldil tundub kõik teistmoodi, kuna on suurem haarduvus, kuid testis proovisime autoga harjuda ja proovisime seadistusega erinevaid asju teha. Autol on ilmselgelt suurepärane alus ja see annab alustuseks kõvasti enesekindlust, kuid peame saame veel ideid juhuks, kui rallil olud muutuvad, siis teame, mis suunas saame seadistusega edasi minna. ”
Konkurendid üritavad nurjata Andreas Mikkelseni ja Torstein Erikseni MM-tiitlipidu
WRC2 arvestuses on Kesk-Euroopa rallile registreerunud 30 võistuspaari, kelle hulgas ka WRC2 klassi liidrid Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2). Norrakate edu lähimate jälitajate Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroen C3 Rally2) ees on 4 ja Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) ees 9 punkti. Kui kõik läheb plaanipäraselt võivad Mikkelsen/Eriksen juba eeloleval pühapäeval tähistada esimest ühist MM-tiitlit. Juhul, kui see nädalavahetus ebaõnnestun on neil erinevalt konkurentidest võimalus veel viimaseks vigade paranduseks Jaapanis.
WRC punktiarvestus Kesk-Euroopa ralli eel
WRC 2 klassi punktiarvestus Kesk-Euroopa ralli eel
Kesk-Euroopa MM-ralli testikatsele antakse start kolmapäeval 17:01 ja hooaja eelviimase ralli avakatsele stardivad MM-liidrid Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen neljapäeval 15:05.
Fotod: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Andreas Mikkelsen FB